Nekromanti Cykelinköp

Lycan

Hero
Förhoppningsvist inleder jag min karriär som lundastudent nu till våren. För att spara pengar och komma i form tänkte jag cykla mer eller mindre hela studietiden. Det handlar alltså om sträckan Malmö-Lund.

Till frågan:

Vad ska jag köpa för cykel?

Jag siktar på omkring 6000:-

En arbetskamrat har föreslagit Nishiki, en annan Crescent. Låter det vettigt?

- L

Lindenius

Swashbuckler
Trek is the Star

Go for Trek

jag kan visserligen inget om cyklar själv, men min svåger knows the shit och han har rekommenderat den cykeln varmt.

Själv fick jag en Trek i present för sju år sedan. Jag har totalt negligerat att sköta om den och trots det funkar den super-duper.

//erik. fick psykbryt i cykelförådet i morse

Foggmock

Myrmidon
Köper du en Crescent eller en Trek så har du en cykel som kommer att vara din kompis väldigt länge, och ännu längre om du sköter om den ordentligt.

For what it's worth så är Crescent svensktillverkade och säljs nästan överallt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
En arbetskamrat har föreslagit Nishiki
Jag skulle aldrig rekommendera en cykel eftersom jag inte kan särskilt mycket om cyklar men jag har haft en och samma Nishiki Timbuk sedan sommaren 1993. Nåja, en och samma är kanske synd att säga med tanke på att det mesta förutom ramen och styret är utbytt åtminstone en gång, men jag kan inte säga att jag har varit missnöjd. Den har använts så gott som dagligen, året runt och i alla väglag i fjorton år.

Nästa projekt är att byta bromsklossarna och, om möjligt, låta byta några ekrar på bakhjulet (alternativt byta bakhjul - framhjulet byttes i vintras...)

Dewil

G

Guest

Guest
Köp en som inte ser flashig ut, detta innebär oftast lite mer inehåll för priset samt mindre risk för stöld, som sagt håller trek bra, men det bästa är ju om du känner dig hemma med cykeltillverkaren och deras egenheter på cyklar, tillbehör som jag kan föreslå till cykeln är väl främst sadelstötdämpare eller annan mjuk sadel för det ger sjönare åktur samt får cykeln att se mer amtörmässig ut, sedan skulle jag nog vilja rekomendera ett styre men det blir svårt då jag inte kan sträckan eller din cykel stil (snabbt, lungt, vildsint, lekfullt).
Och om sträckan är dåligt belyst om kvällarna låt uppåt 700kr gå på en RIKTIG lampa.

/Zorbeltuss som tyvärr inte längre är så jätte insatt på cyklar som en som haft planer på att bli proffesionell cyklist borde vara.

Troberg

Sinister eater
Glöm inte att köpa ett attans bra lås, tillräckligt långt för att dra det genom ramen, fram- och bakhjul och ett fast föremål.

Coffe_Kanon

Swordsman
Slitstyrka är viktigt. Ett typiskt granitlås som man har till motorcyklar och mopeder brukar avskräcka alla tjuvar, förutom de allra mest målmedvetna då (dvs. de som tar med sig blåslampa och dynamit)...

Johan K

Gammal & dryg
En arbetskamrat har föreslagit Nishiki, en annan Crescent. Låter det vettigt?
Nishike har jag inten koll på, tyvärr. Dock så har jag mer koll på Crescent.. & mitt råd är, köp en cykel av det märket. Det håller & är bra !

/ Johan K, som hoppas stöta på vår gode Lycan i Lund & ta en fika med honom.