Här kommer första intrycket:
Jag slog alltså till på en Scott MTB Aspect 970 som Stadium sålde för ca 7500:-. Ett någorlunda dyrt köp enligt mig själv, men som jag förstår det ändå i budgetsegmentet av Scotts cykelmodeller.
Cykeln levererades igår eftermiddag och jag valde hemleveransen för 119:- då jag inte hade något alternativ att frakta hem den förmonterad.
Det första som slår mig är att det jag inte hittar någon manual. De pappersmanualer som ingår är en servicebok (ungefär som på bilar?) samt en instruktion som verkar vara för hur man monterar av/på däcken. Jag hittade en QR-kod i serviceboken som ledde vidare till ett formulär för att registrera cykeln på Scotts webplats. Den registreringen verkar dock inte ha någon som helst koppling till det konto jag skapade i samband med detta utan jag fick bara en bekräftelse på mail att cykeln är registrerad.
Det som dock kändes än mer märkligt är att jag efter registreringen fortfarande inte kan hitta någon manual för cykeln. Lyckas till sist google:a fram någon form av generell manual för Scott MTB´s som är på engelska.
Nu är det ju montering av pedaler, reflexer och ringklocka någorlunda intuitivt och kanske inte kräver någon direkt manual, men man vill ändå känna sig säker på att man har gjort rätt. Är det t.ex. tillräckligt att vrida styret rätt för hand, eller behöver det fästas ytterligare någonstans är ju t.ex. en ganska viktig detalj som man gärna vill kunna utläsa. Jag tycker faktiskt också att det borde funnits en svensk manual (och det kanske finns, men jag har iaf inte lyckats hitta den).
Jag köpte även med ett cykelstöd, för även om jag oftast tänker att jag skall motionscykla och inte behöva ställa cykeln någon annanstans än hemma (eller eventuellt i ett cykelställ) så är det väl alltid bra att ha. Det här skickades ut separat och anlände dagen före själva cykeln, vilket sannolikt berodde på att det inte var ett Scott original utan ett universalställ från Stadium (Occano). Inte heller här fanns det någon manual för hur det är tänkt att fästa stödet utan man förutsätter att jag skall förstå det själv. Det här var dock något trixigare för stödet skall klämmas fast i ramen, men sätter man det överhuvudtaget i närheten av pedalerna så tar det emot, och sätter man det längre bak så täcker det över Scott-loggan (vilket iofs inte är hela världen, men det känns som en märklig placering och nödlösning).
Jag känner mig därmed så här långt lite halvnöjd med köpet och innan jag vet att styret inte behöver fästas ytterligare så har jag ställt frågan vidare till Stadium om manual och hur de tänker sig kring cykelstödet.