Spridda intryck (spoilers, för all del)
Jag valde biografen med nedsatta priser för studerande i stället för den med digitalt ljud, bekväma stolar och riktiga hober som bjuder på popcorn i mellanakten. Kanske saknar jag den rätta övertygelsen.
Tanten i biljettluckan pratade bara finska, som vanligt. Jag frågade på svenska om det fortfarande gick att få biljetter till Sagan om de två tornen och hon svarade, på finska, att det bara fanns biljetter till den tidiga föreställningen. "Klockan fem" tillade hon (det kan ju hända att sådana där svenskspråkiga inte kan läsa finska siffror heller). "Jo, det går bra" sa jag på finska. "Sjutton noll noll" förtydligade hon, långsamt. Och pekade på anslget där det stod '17.00'. "Ja, jag vill ha en biljett till Sagan om de två tornen, klockan fem. Sjutton noll noll" sa jag, fortfarande på finska. "Do you have a student card?" frågade hon, på knagglig engelska. "Ja, jag har ett studentkort" sa jag, på finska nu också. "Då kostar det sex euro" sa hon - tveksamt - på finska. Och visade med fingrarna så att jag säkert skulle förstå. "Jag vill ha en plats på sista raden, om det går bra" sa jag, också nu på finska. Tanten gav mig en smått förvånad blick - men du kan ju prata i alla fall! - och gav mig en biljett.
Jag var tvungen att gå tidigt från min sista föreläsning, men ibland har man inget val. "Jag kan tyvärr inte vara här nästa timme" sa jag hövligt i pausen och var ute ur rummet innan någon kunde stoppa mig. Nu får de andra veta mer än jag om satslogikens intrikata mysterier, men det kan jag bjuda på.
På den tidiga föreställningen går bara pensionärer, asociala studenter (de sociala går på den sena föreställningen) och skolbarn. Och så jag då. På väg in i biosalongen såg jag fem feta små barn bära sin egen vikt i popcorn och Coca-Cola. Och inte bara de - går folk på bio för att äta? Och varför måste jag dela biograf med alla dessa biografgourmander? Varför finns det inte separata föreställningar för oss som vill se på filmen?
Om jag har möjlighet sitter jag på sista raden - tydligen har jag bättre hörsel än genomsnittsbiobesökaren, och det vill jag gärna fortsätta ha. De feta små barnen rullade runt halva biografen innan de hittade sina platser, lämnande ett spår av popcorn efter sig (för att hitta ut ur den mörka salongen när Coca-Colan börjar göra sig påmind, förmodar jag). Folk fortsatte att prata och prassla med papper och bänkgrannar länge efter att reklamfilmerna börjat. Jag var tvungen att ta till min mest hotfulla tystnad för att få ordning på dem. När 'New Line Cinema'-logon fyllde skärmen var dörren fortfarande öppen, men efter att jag tänkt ett par hotfulla tankar om att anmäla personalen för biografernas etiska nämnd stängdes den. Allt måste man göra själv.
Ful Balrog. Gandalf övervinner gravitationen (vad är det för nytta med att vara trollkarl om man inte ens kan falla snabbare än ett ynkligt litet svärd?). Men Gollum är vacker. Säg ingenting om 'fantastiska specialeffekter - om Gollum inte finns på riktigt vill jag inte vara med (we wants to be jusst like him when we grows up, yesss we do). Frodo ser uppgiven och olycklig ut flera gånger.
Orcherna från Mordor pratar brittisk engelska, medan Uruk-Hai grymtar på amerikanska. Gimli fyller dvärgens traditionella roll (Edmund Spenser. The I. Book of the Faerie Qveene. 1596. Need I say more?). Eomer har en ful hjälm. Enterna är mycket mer... trädiga än jag tänkte mig, men det gör inget Alla vet redan att Gandalf inte är död, så varför måste han vara inte-död så tydligt?
Jag tycker synd om Ormstunga - precis som i boken. Hur skulle han kunna bli något annat än det han är med det utseendet? Allt han vill är ju att bli älskad... *snyft*
Gandalf kommer att rädda oss alla, ty han har kläder som lyser i mörkret. Nu kan han slå Saruman i huvudet på avstånd också.
Eowyn blir kär i Aragorn, men han har våta drömmar om Arwen. Hon skulle ha valt Grima i stället.
Somliga orcher rider på hyenor, och det gör de alldeles rätt i.
Så småningom får jag svårt att hålla isär det som redan hänt, det som kommer att hända och det som hände i boken. Aragorn dör, men det går om ganska fort. Saruman har lyckats tillverka en massa orcher. Ett väldigt slag. Gimli spelar trumpet. Eomer har fortfarande en ful hjälm.
När Faramir and his Merry Highwaymen tar Gollum till fånga har denne cyniske kritiker nästan tårar i ögonen. Måste vara något fel på ventilationen.
Eller är det kanske nu slaget kommer?
Gollum pratar med sig själv igen, men han hade mer att säga förra gången. Just när det börjar kännas som om filmen kunde ta slut när som helst tar filmen slut.
-JPS- undrar hur alla andra kan ha så sammanhängande minnen av filmen