Nekromanti Dåd + belöning som erfarenhetsmodel

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
ja, det är naturligtvis inte något nytt. Döda draken och håva in 3000xp, eller vad det nu kan vara. Jag tänkte, i ett klur jag filar på, att varje, låt oss kalla det för klass eller yrke, har en bunt möjliga dåd som alla ger 1 förbättringspoäng. Som exempel har en trollkarl:
  • Uppfinn en ny besvärjelse
  • Bygg ett laboratorium
  • Anställ en assistent
  • Betala årlig tribut till trollkarlsgillet
  • Lär dig 5 nya besvärjelser
  • Få jobb på universitetet
  • Hitta en grimoire
Det är den nivån jag vill ha det på, alltså lite grisodling och en känsla av att faktiskt vara en del av samhället, och inte, som en klassisk äventyrare/murderhobo, flyta ovanpå. Tänk Warhammer Fantasy.

Jag har lite svårt att komma på grejer och behöver få in lite fräscha idéer. Hit me! Jag vet att ni kan! De får gärna vara lite småroliga. Trollkarlen skulle kunna ha:
  • Trygga din åldrande mästares pensionering.

Yrken:

Krigare
Tjuv
  • Stjäl en dyrbar artefakt från den rikaste i staden.
  • Lär dig att bli ett med skuggan.
  • Bli medlem i Tjuvarnas gille.
  • Skaffa ett gömställe, för dig och ditt stöldgods.
  • Bevisa för din rival att du är stadens främsta tjuv.
  • Bli rik.
  • Bli snuskigt rik.
  • Bli fångad av stadsvakten.
  • Rymma från stadsvakten.
  • Få handen avhuggen som straff för dina brott. (Jag tänker inte att det är något att sträva mot, utan mer än fingervisning om vad som händer och allt går fel)



Trollkarl
  • Uppfinn en ny besvärjelse
  • Bygg ett laboratorium
  • Anställ en assistent
  • Betala årlig tribut till trollkarlsgillet
  • Lär dig 5 nya besvärjelser
  • Få jobb på universitetet
  • Hitta en grimoire
  • Trygga din åldrande mästares pensionering.

Utbygdsjägare

Lärd
  • Falsifierar en gammal sanning
  • Bekräftar en ny sanning
  • Försvarar sin magisteruppsats offentligen
  • Försvarar sin doktorsavhandling offentligen
  • Håller hundra föreläsningar
  • Tar en doktorand [kan sedan ignoreras, det viktiga är att den lärde kan påså sig handleda personen i fråga]
  • Får fast (livstids)anställning vid ett universitet ("tenure")
  • Besegrar en lärd motståndare i ett praktiskt ärende vid institutionen/fakulteten/universitet [alltså inte vetenskapligt ärende, utan, typ, i en strid om läroplaner eller storleken på vinfonden]
  • Leder ett forskningsprojekt med minst fem andra lärda
  • Får en fem artiklar publicerade i Vetenskapsgillets årliga annaller
  • Får en bok som tas in i kungliga samlingarna
  • Blir rektor
  • Blir kunglig minister för vitterhet och lärdom i riket

Präst

Riddare
  • Lär upp en väpnare
  • Håller en ed
  • Räddar en jungfru/junggoss/jungtransperson i nöd
  • Besegrar ett monster som orsakat mycken veklagan
  • För en rovriddare, rövarbaron eller annan ökänd lagbrytare inför kungens rättvisa
  • Segrar i dusten på kungens stora Pingsturnering
  • Segrar i Grand meleen på kungens stora Pingsturnering
  • Blir upptagen i en riddarorden
  • Vinner en envig till döden för en rättvis sak
  • Får en herrgård i förläning
  • Får en borg i förläning
  • Hittar den heliga graal [eller dylik magisk artefakt/spirituell upplevelse]

Laglös

Gravplundrare
  • Hitta en karta till en tidigare okänd gravkammare
  • Besegra en odöd i strid
  • Komma över en legendarisk artefakt
  • Leda en plundringsexpedition till ett främmande land
  • Överlista en synnerligen komplicerad fälla
  • Förråda dina kumpaner och fly själv med bytet
  • Lära dig ett utdött språk
  • Drabbas av en förbannelse och bli fri från den
  • Stjäla en skatt framför näsan på din värsta konkurrent
  • Bli rik
  • Bli snuskigt rik
Trolldräpare
Legosoldat
Läkare
Bard
Köpman
Uppviglare
Stråtrövare
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Det här är en helt satans awesome idé.
Låt mig återkomma lite senare med tankar kring de individuella yrkena.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Riddare
  • Lär upp en väpnare
  • Håller en ed
  • Räddar en jungfru/junggoss/jungtransperson i nöd
  • Besegrar ett monster som orsakat mycken veklagan
  • För en rovriddare, rövarbaron eller annan ökänd lagbrytare inför kungens rättvisa
  • Segrar i dusten på kungens stora Pingsturnering
  • Segrar i Grand meleen på kungens stora Pingsturnering
  • Blir upptagen i en riddarorden
  • Vinner en envig till döden för en rättvis sak
  • Får en herrgård i förläning
  • Får en borg i förläning
  • Hittar den heliga graal [eller dylik magisk artefakt/spirituell upplevelse]
Lärd
  • Falsifierar en gammal sanning
  • Bekräftar en ny sanning
  • Försvarar sin magisteruppsats offentligen
  • Försvarar sin doktorsavhandling offentligen
  • Håller hundra föreläsningar
  • Tar en doktorand [kan sedan ignoreras, det viktiga är att den lärde kan påså sig handleda personen i fråga]
  • Får fast (livstids)anställning vid ett universitet ("tenure")
  • Besegrar en lärd motståndare i ett praktiskt ärende vid institutionen/fakulteten/universitet [alltså inte vetenskapligt ärende, utan, typ, i en strid om läroplaner eller storleken på vinfonden]
  • Leder ett forskningsprojekt med minst fem andra lärda
  • Får en fem artiklar publicerade i Vetenskapsgillets årliga annaller
  • Får en bok som tas in i kungliga samlingarna
  • Blir rektor
  • Blir kunglig minister för vitterhet och lärdom i riket
(Eventuella likheter med dagens akademiska liv är bara tillfälligheter).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Det här är en jättebra idé, tycker jag eftersom jag kom på ungefär samma sak själv till vår kommande nya version av Haragada. Det jag tycker är speciellt bra med det är att det ger gratis inspiration till både spelaren och spelledaren. Har spelaren problem att komma på vad rollspersonen ska göra? Titta på listan och försök uppnå ett av målen. Saknar spelledaren inspiration? Titta på rollpersonens lista och utsätt den för något som kan leda till ett av målen.

Något vi har på våra listor, som kanske inte passar i det spel du tänkt dig, är mål som egentligen är dåliga för rollpersonen. En krigartyp kan till exempel ha målet "bli sårad i strid", vilket inte är så bra, men ändå kan betraktas som lärorikt och utvecklande (och förhoppningsvis intressant).

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Jag skulle kanske försöka skriva något konstruktivt också:

Gravplundrare
  • Hitta en karta till en tidigare okänd gravkammare
  • Besegra en odöd i strid
  • Komma över en legendarisk artefakt
  • Leda en plundringsexpedition till ett främmande land
  • Överlista en synnerligen komplicerad fälla
  • Förråda dina kumpaner och fly själv med bytet
  • Lära dig ett utdött språk
  • Drabbas av en förbannelse och bli fri från den
  • Stjäla en skatt framför näsan på din värsta konkurrent
  • Bli rik
  • Bli snuskigt rik
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
Gurgeh;n54404 said:
Det här är en jättebra idé, tycker jag eftersom jag kom på ungefär samma sak själv till vår kommande nya version av Haragada. Det jag tycker är speciellt bra med det är att det ger gratis inspiration till både spelaren och spelledaren. Har spelaren problem att komma på vad rollspersonen ska göra? Titta på listan och försök uppnå ett av målen. Saknar spelledaren inspiration? Titta på rollpersonens lista och utsätt den för något som kan leda till ett av målen.

Något vi har på våra listor, som kanske inte passar i det spel du tänkt dig, är mål som egentligen är dåliga för rollpersonen. En krigartyp kan till exempel ha målet "bli sårad i strid", vilket inte är så bra, men ändå kan betraktas som lärorikt och utvecklande (och förhoppningsvis intressant).
Ja, visst är det fiffigt? Små miniquests som kan bli ett helt scenario.

Jag har några sådana negativa dåd med i mina anteckningar.

En annan sak jag tänker är att väva in relationer (som trollkarlens mästare ovan) med. Typ:
• Fria till din älskade.
Eller:
• Visa din rival att generalen värderar dig högst.

Typ så, men jag filar fortfarande på att få dem lite snärtigare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
Tjuv
  • Stjäl en dyrbar artefakt från den rikaste i staden.
  • Lär dig att bli ett med skuggan.
  • Bli medlem i Tjuvarnas gille.
  • Skaffa ett gömställe, för dig och ditt stöldgods.
  • Bevisa för din rival att du är stadens främsta tjuv.
  • Bli rik.
  • Bli snuskigt rik.
  • Bli fångad av stadsvakten.
  • Rymma från stadsvakten.
  • Få handen avhuggen som straff för dina brott. (Jag tänker inte att det är något att sträva mot, utan mer än fingervisning om vad som händer och allt går fel)
 
Top