Exakt sånnt här. Jag har för mig att jag nämne tunnelbana som exempel tidigare. Två personer har en diskussion om något medan de promenerar ner i en T-banestation och tar tuben någonstans. Dels får man info från vad de diskuterar (som kan vara vad som helst), dels från vad de gör (hur tunnelbanan i den här miljön ser ut) dels kan man få annan information som passar in, exempelvis kan de stöta på en tiggare, eller se hur någon blir rånad inne på toan, där deras reaktioner säger mycket om hur folk ser på sånna saker.
Framför allt är det just ett tillfälle att berätta "sanningen" som den är "in game", dvs hur folk verkligen ser på saker och ting som beskrivits mer akademiskt tidigare (eller senare) i spelet.
Genesis tar upp en viktig poäng i sin oro om att saker skulle bli svårt att hitta igen, och det är mycket riktigt en risk, därav tycker jag att det är viktigt med rätt korta texter (så det går fort att ögna igenom dem) som också är fokuserade på ett fåtal informationskorn, snarare än längre texter som kan innehålla massor av information om flera olika saker.
Jag tänker mig att en sån här text helst ska få plats i marginalen på en sida.
Men som Krank säger: användbar information men som inte är nödvändig. Om spelet kretsar kring tunnelbanan så bör denna beskrivas mer omsorgsfullt i sitt eget kapitel. Framför allt tycker jag det är ett sätt att föra in mer specifik information i ett spel som är mer omfattande.
Det här är inte fullt lika användbart i väldigt snäva och fokuserade rollspel där det är meningen att man ska spela en viss sorts äventyr eller en viss sorts rollpersoner i en viss sorts miljö. Finnessen tycker jag snarare kommer in i större rollspel som snarare presenterar en värld där man släpper lös spelarna i form av helt valfria rollpersoner. Då är det svårt att få med ALL information om världen, utan man måste begrännsa sig till det viktigaste, det som så att säga är nödvändigt för att ens kunna ta till sig världen. Då tycker jag att det här är ett väldigt bra sätt att föra in mer information som inte är livsviktig, men som är användbar och rolig. Exempelvis hur tunnelbanan ser ut, hur mannen på gatan köper sin frukost, hur renhållningsarbetarna ser på alla kroppar som dyker upp i gränderna under nätterna, hur regeringsbeslut fattas.
Allt detta är saker som _skulle_ kunna komma till använing, och kanske rent av kan ge en massa inspiration till äventyr, kampanjer och rollpersoner, men som egentligen är helt onödigt.
Genom att stoppa in sånna här saker i prosa istället för "regeltext" eller vad man ska kalla det, så tycker jag att man gör spelet mer lättöverskådligt och lättare att sätta sig in i, för man kan fokusera på de viktiga bitarna och sedan hugga tag i prosa-delen när man känner att man har koll på vrldeni övrigt.