Dåliga namn inom fantasy .

Fantasydatorspel kan ha en hel del lustigheter.
Första bossen i Elden Ring är en muterad man som heter "Margit".
Den manliga huvudpersonen i Assassin's Creed: Valhalla heter "Eivor".

Ghisteslwchlohm i riddle-master har jag aldrig gillat för det känns som någon bara hamrade på slumpmässiga tangenter.

Sen finns ju allas favorit Tim the Enchanter och varianter av honom (tror jag sett Kevin och Robert i fantasy-böcker)

Det låter rätt fånigt i Orson Scott Cards uppföljare till Ender's Game, Speaker for the Dead. Där planeten Trondheim koloniserades av nordbor och alla har "Valley girl"-artade namn som Plikt, Syfte, Jakt, Ro och Varsam.

Sen finns ju allas favorit Tim the Enchanter och varianter av honom (tror jag sett Kevin och Robert i fantasy-böcker)
Alltså det där käns ju snarare som en krock mellan förväntningar på medeltidsaktiga påhitt och den faktiska medeltidens språkbruk. Det fanns ett 600-tals helgon som hette St. Kevin och en av Skottlands mest namnkunniga konungar hette ju Robert.
(Se även Tiffany)

I Megan Lindholms Harpye-serie har många biroller namn av typen Lars och Nils. Som i en statarroman för hundra år sedan.

Last edited:
Alltid tyckt att filmen krull har ett roligt namn.

När jag var en ung gosse hade jag en klasskompis som vi kallade krull på grund av att hen hade extremt krulligt hår så ordet krull har alltid varit förknippat med krulligt hår gör mig.

Kull erövraren är också ett roligt namn

Kull var någonting man lekte som barn

Men det har mer att göra med att det blir roligt/konstigt på svenska än att namnen är dåliga

Jag gillar också hur sparhawk blev spjuthök på svenska, är inte sparhawk samma fågel som sparrowhawk och som på svensk borde bli sparvhök inte spjuthök 🤣🤣

Alltid tyckt att filmen krull har ett roligt namn.

När jag var en ung gosse hade jag en klasskompis som vi kallade krull på grund av att hen hade extremt krulligt hår så ordet krull har alltid varit förknippat med krulligt hår gör mig.

Kull erövraren är också ett roligt namn

Kull var någonting man lekte som barn

Men det har mer att göra med att det blir roligt/konstigt på svenska än att namnen är dåliga
På den vägen har vi ju superskurken Knull...

Kanske inte klassisk fantasy, men lite rymd-fantasy kan man nog kalla mycket av det Marvel gör.

Back