Nekromanti Dåliga regler?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Tro fan att det finns

Det var ett tag sedan jag gluttade i boken, men så om jag minns var att om du har lika många tärningar som svårighetsgraden så lyckas du med handlingen utan att slå.

Tex. om du skall hoppa mellan ett hustak så slår du ett Strength+ Athletics. Storytellern säger det är Diff. 7. Om du har sju tärningar lyckas du utan att behöva slå. Har du sex tärningar måste du slå för att lyckas.

G

Guest

Guest
Ett regelsystem blir aldrig färdigt, men under olika stadier så kan man se om det går att spela det som ska gå att spela i det stadiet, gör det inte det så är det dåligt men gör det det så är det bra.

/Zorbeltuss som vet att det finns dåliga rollspel under denna premissen.

Johan K

Gammal & dryg
Yepps, det finns det.

Finns det gott och äckligt godis ?
Japp, det finns det !
Chokald är got, cvissa chippsorter är förbaskad goda & såvidare.
Lakris, sura godias & sdåant är mindre gott. Om man säger så.

Samma sak kan man ju säga om regler, alla kan inte gilla allt. Så är det.

Eksem

Champion
Ja, såna där ägg-godisar som man får på påsen. Det finns ingen som gillar dem.

Krille

Super Moderator
"Avslagen_Cola skrev nedan att "Det finns inga dåliga regler, bara dåliga sätt att hantera dem" vilket fick mig att tänka efter.

Är det så? Håller ni med? Varför?"

Nej, så som det är formulerat ovan håller jag inte med. Det finns dåliga regler, ganska många till och med. Jag har till och med skrivit ett antal dåliga regler själv.

Det finns egentligen tre sorters dåliga regler: regler som inte passar spelets syfte, regler som kommer ivägen för spelflödet, och rena feldesigner. Den första sorten är resultatet av taskigt optimerad speldesign. Konstruktören har helt enkelt inte tänkt igenom vad han egentligen ska ha till exempel Förflyttningsförmåga till, utan tog med det mest av slentrian. "Alla andra har ju det" är ett ganska vanligt skäl till att regeln är med, eller "den måste ju med, för det har jag ju läst om".

Den tredje sorten är resultatet av taskig regeloptimering. Spelflödet är beroende av takten i resten av spelet, som ofta beror på detaljnivån, men icke desto mindre finns det många spel som har mellansteg i resultatmaskinerna som egentligen inte ger någon output. De är bara till för att mata vidare resultat till ett tredje steg som ger någon output. Dessa mellansteg borde kunna optimeras bort. Ganska många BRP-kloner har sådana i form av grundegenskaper och sekundära värden. När de sekundära värdena är framräknade (exempelvis Förflyttning ovan) så har grundegenskaperna använts färdigt.

En del spel har också mekanismer som allvarligt stör takten i hela spelet, då spelflödet helt enkelt hickar till. Ibland kan det vara resultatet av ovan nämnda mellansteg, medan ibland kan det bero på något moment som helt enkelt tar ohemult lång tid. En stor klase extraanfall har till exempel en rätt fin förmåga att tvärbromsa spelflödet. Improviserad magi brukar också leda till sådana tvärnitar.

Den sista sorten är rena fel. Det finns bara ett sätt att hantera en förflyttnings/belastningsregel som gör att man börjar glida baklänges om man är överbelastad, och det är att skita i regeln. Och regler som inte används har förfelat sitt syfte. Regler är till för att användas. Om de inte används så är det något fel på dem.

...vilket borde få w176 att dra slutsatsen att det är fel på alla regler.

Gordeg

Hero

White Wolf-spelens "Golden Rule" är en skitdålig regel. Jag hatar den innerligt.
Instruktionen till spelledaren att bortse från en regel som inte passar i sammanhanget är inte unik för WW.
Fast just den där guldregeln bidrog till WoD-spelens gångbarhet som mainstreamspel. De som ville spela gothic X-men kunde göra det eftersom det fanns ett regelverk som gav tillgång till superkrafter. De som ville köra stårytelling med lösa regeltyglar kunde göra det, bla med hänvisning till den gyllene regeln. Och så vidare.

Gordeg

w176

Förlorad dotter
Re: Dåliga regler? [ot]

Borde?
Var det verkligen en fråga? Jag har ju sedan länge redan ansett det, så detså. Utom de två regler jag gillar. Och reglerna i russinleken typ. Men de används ju.

Krille

Super Moderator

"Borde?
Var det verkligen en fråga?"

Nej. Frågor avslutas med frågetecken. Det där var snarare ett antagande om vad du borde tycka, under förbehåll att jag kände dig rätt och du inte hade fått en Nissan Micra i bakhuvudet och därför blivit tillfälligt förvirrad, eller nåt.

Rickard

Urverk speldesign

"...du inte hade fått en Nissan Micra i bakhuvudet och därför blivit tillfälligt förvirrad, eller nåt."
Du menar "bli normal"? Förvirrad är hon ju hela tiden. :gremgrin:

/Han som nu ska göra något vettigt och svara på tråden (ruskigt ändå att han definierar att spendera tid rollspelsforum som "vettigt")

Rickard

Urverk speldesign
Det finns inga dåliga regler. Det finns bara dålig regelfilosofi. Om man inte har någon regelfilosofi utan skriver regler "för att de ska finnas" bara utav ren princip och utan någon som helst eftertanke så blir helheten kass.

Det blir lapptäckskonstruktion, onödig detaljism, feltänk, saker som man frågar "Varför?" om, och så vidare.

Sedan är det upp till individen att förstå regelfilosofin och välja att dela den eller inte.

/Han som skriver samma sak som alla andra, fast på ett annat sätt

Johan Granberg

Swordsman

Jag är fullt medveten om att White wolf inte är ensamma om att skriva regler som inte är tänkta att användas. Däremot misstänker jag att de till stor del är skydliga för den väldigt okreativa spelskaparkulturen där man kan hafsa ihop viket skräp som helst och sedan lägga det på kundens ansvar att göra något spelbart av det.

Jag köper inte alls att den gyllene regeln skulle vara skriven med settingflexibilitet som mål (tänk på att jag diskuterar speldesignen som sådan, och inte hur reglerna används.) Jag kan babbla på i evighet om hur storyteller-systemet stinker av bristande förtroende i relationer mellan spelare (och spelledare) men det ska jag försöka undvika. Istället säger jag bara att jag uppfattar den gyllene regeln mest av allt som ett verktyg för att spelledaren skall kunna köra sin story utan att de jobbiga spelarna (som alltid egentligen VILL spela D&D och kobolda*) kan förstöra den med sitt okultiverade superhjältebeteende.

Dessutom känns det ganska korkat att skriva hundra sidor om hur man spelar ett spel för att i nästa kapitel säga att man ändå ska spela precis som man själv vill och skita i det som står i boken.

* Oops, det här kanske lät lite som att jag har något emot D&D och "koboldism". Så är icke fallet, vad jag menade var att systemet är skrivet på ett sätt som framhäver en viss spelstil som "bra rollspelande" och ger spelledaren verktyg för att lura sin korkade spelare (som förstås aldrig skulle vilja berätta en intressant historia utan bara är intresserade av att göra coola grejer med sina karaktärers balla krafter) att "rollspela".