"Avslagen_Cola skrev nedan att "Det finns inga dåliga regler, bara dåliga sätt att hantera dem" vilket fick mig att tänka efter.
Är det så? Håller ni med? Varför?"
Nej, så som det är formulerat ovan håller jag inte med. Det finns dåliga regler, ganska många till och med. Jag har till och med skrivit ett antal dåliga regler själv.
Det finns egentligen tre sorters dåliga regler: regler som inte passar spelets syfte, regler som kommer ivägen för spelflödet, och rena feldesigner. Den första sorten är resultatet av taskigt optimerad speldesign. Konstruktören har helt enkelt inte tänkt igenom vad han egentligen ska ha till exempel Förflyttningsförmåga till, utan tog med det mest av slentrian. "Alla andra har ju det" är ett ganska vanligt skäl till att regeln är med, eller "den måste ju med, för det har jag ju läst om".
Den tredje sorten är resultatet av taskig regeloptimering. Spelflödet är beroende av takten i resten av spelet, som ofta beror på detaljnivån, men icke desto mindre finns det många spel som har mellansteg i resultatmaskinerna som egentligen inte ger någon output. De är bara till för att mata vidare resultat till ett tredje steg som ger någon output. Dessa mellansteg borde kunna optimeras bort. Ganska många BRP-kloner har sådana i form av grundegenskaper och sekundära värden. När de sekundära värdena är framräknade (exempelvis Förflyttning ovan) så har grundegenskaperna använts färdigt.
En del spel har också mekanismer som allvarligt stör takten i hela spelet, då spelflödet helt enkelt hickar till. Ibland kan det vara resultatet av ovan nämnda mellansteg, medan ibland kan det bero på något moment som helt enkelt tar ohemult lång tid. En stor klase extraanfall har till exempel en rätt fin förmåga att tvärbromsa spelflödet. Improviserad magi brukar också leda till sådana tvärnitar.
Den sista sorten är rena fel. Det finns bara ett sätt att hantera en förflyttnings/belastningsregel som gör att man börjar glida baklänges om man är överbelastad, och det är att skita i regeln. Och regler som inte används har förfelat sitt syfte. Regler är till för att användas. Om de inte används så är det något fel på dem.
...vilket borde få
w176 att dra slutsatsen att det är fel på
alla regler.