Duktiga ordvitsar
Rolig fråga. Kul att få dissa spelare mellan allt spelledarhat.
De jag generellt hatar mest att spela med (det finns inga sådana i min grupp) är de som ska vara så djäkla duktiga. Liksom, de spelar en snabbköpskassörska och när de hittar en pistol så luktar de vid mynningen för att avgöra om den nyss har avlossats, kollar om magasinet är tomt, osv, och typ forcerar fram fel ur mig (som ju är en typisk dumskalle).
Typ, jag hade gjort ett äventyr där en rollperson var en rullstolsbunden pojke, och då frågade de om hans ben var smala. "Näe... inte särskilt" svarade jag, utan att riktigt förstå frågan. "Jamen jaha, då har han inte haft rullstolen länge, för då underutvecklas benmusklerna blaha blaha blaha" och liksom "grattis!" Vad ska jag säga, du hittade en lucka för att jag för en kort sekund inte riktigt kunde räkna ut konsekvenserna av frågan du just ställde.
Jag hatar sånt. Samma sak när de hittar en död kropp någonstans. "Är han kall?" Och nä, jag vet faktiskt inte hur lång tid det tar innan en död kropp blir kall. Jag vet inte hur lång tid en människa kan ligga död innan kroppen börjar lukta illa och man kan börja skönja likmaskar heller. Så när spelarna ställer sådana där frågor så finns det alltid en risk att jag råkar ge fel svar.
Jag hade föredragit om de sagt "jag kollar om det är si och så, för det hade i så fall betytt att: Bla bla bla", då hade jag bara behövt ha hand om faktan, och så hade de kunnat få göra vilka undersökningar de vill. När spelare skall vara duktigare än spelledaren så blir det inget kul. Jag talar inte över deras huvuden, så de skall inte tala över mitt.
---
Det jag har mest problem i min spelgrupp är väl mest att de är för odugliga. Alla vill vara dåliga eftersom det är roligast, så det är helt omöjligt att spela officiella äventyr. Å så är alla för busiga. Alla vill blåsa varandra och deras arbetsgivare, så äventyren blir aldrig som man hade tänkt sig. Så fort de räddat köpmannens barn så kidnappar de barnen själva och begär en ännu högre lösensumma, och typ när någon försöker ragga upp en söt spelledarperson så tar de andra och sätter dit honom på något sätt (med laxermedel eller whatever) så att alla omöjliggör de andras planer. Det är jättekul, men ibland skulle jag faktiskt vilja ha rollpersoner som var lite mer lydiga, eftersom det hade varit enklare att skriva äventyr åt dem.
Och ordvitsar... Jag är sick på ordvitsar. När vi skulle provspela CCC exempelvis så var en spelare utanför rummet ett tag, han gestaltade en filmbolagsmogul. Hans dotter och två av hans närmsta vänner (en finansiell rådgivare och en gammal filmstjärna) stämde ett möte med flickans pojkvän, som kom från landet (en SLP). Nå, den här pojkvännen var en plantiflor (typ, en växtvarelse som en swamp thing) och det kom lite som en chock för männen i sällskapet, för alla visste att filmbolagschefen hatade plantiflorer. Nå, just den här unge herrn visade sig vara mycket trevlig, men han var trött efter sin resa och gick iväg för att ta igen sig på ett hotell. flickan skulle presentera honom för fadern på en middag nästa dag.
Nå i alla fall; när jag kallar in filmbolagschefen från rummet intill så undrar han var pojken har tagit vägen, och flickan säger att han har gått för att ta igen sig, då han var trött och lite sjuk efter resan. Nå, hon har givetvis bett männen i sällskapet att inte yttra ett ord om pojkvännen, eftersom hon vet att pappan inte ens skulle ge pojken en chans om han fick veta att pojken är en plantiflor innan han fått träffa honom. "Naturligtvis", har männen sagt. "Vi kommer inte säga någonting," men självklart så börjar förstås spelarna med kommentarer i stil med:
"Han hade ont i knoppen, sade han."
"Ja, han såg lite krasslig ut, tyckte jag"
"Men han verkade gräsligt trevlig, honom kommer du att gilla!"
"Ja, han är inget busfrö, verkligen inte"
"Nej, nej, han verkade vara en väldigt jordbunden ung man, som såg ut att vårda sina rötter"
"Ja, fast han var, som så många andra från landet, lite tystlåten. En riktigt blyg viol, minsann."
"Han hade kanske svårt att ta bladet ur mun?"
"Ha ha ha! Lite kvist, jamenar "trist", rentutav?"
"Nä, haha, han kommer säkert blomma ut under middagen imorgon, tror du inte?"
"Ha ha ha! Ja, den här relationen kommer säker bära frukt Wha ha ha!"
...och trots att flickan hela tiden försökt byta samtalsämne, så började ju filmbolagschefen snart fatta vad som menades. Så gick det med den överraskningen... Nå, slutrepliken var rätt bra:
"Jack, lita på oss, vi vet att du har haft dåliga erfarenheter av gräsfolk, men den här killen är världens gentleman, du kommer märka det själv. Din dotters omdöme är oklanderligt. Det finns helt enkelt inte många män kvar av den här sorten, killar som han växer inte på träd."
"-Nä, för de växer i jorden!!!"
"Waa haaa haaa!!!"
Halvkul första gången, men det där mönstret repeteras bara sååå ofta... Till slut önskar man sig tråkigare spelare som kunde döda lite monster och följa manuset... :^)
/Rising
tycker nog vitsar och bus är okej, men sådana där duktiga spelare ogillar jag på riktigt.