Nekromanti Dåligt modererande på D&D/D20

G

Guest

Guest
Re: Mea Culpa …

Bra. Nu är vi på väg någonstans! Äntligen någon som tar åt sig av min kritik.

Min fråga: Är du, Dan Algstrand, redo att erkänna dina synder och be om Gud den allsmäktiges och vi nyanlända till forumets förlåtelse?

Är du redo att erkänna att du nyttjat svordomar, fult språk, bara för att förolämpa oss nya på forumet, och att du försvarat Magnus Seter mot bättre vetande bara för att ni är kompisar, suttit uppe på nätterna i bara boxershorts tillsammans och delat vaniljcola medan ni chattat på forumet eller spelat rollspel med minderåriga?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Mina två ören...

Varför måste man alltid tendera att försöka komma överens? Jag struntar i om andra håller med mig eller inte. Det är ingen tävling det är ett diskussionsforum!
Och kräver inte ett diskussionsforum att man faktiskt lyssnar på varandra? Jag tycker det är ett fullkomligt rimligt krav för en diskussion på ett diskussionsforum.

Jag är rätt ny på D20-forumet eftersom jag inte förrän nyligen kommit in på hela D20-reglerna, men jag har skummat lite på forumet och av alla de hemska inläggen från Dante och Seter som skall ha postat har jag inte sett någon. De låsta trådarna tycker jag varit helt befogade i sina låsningar. Eftersom jag är ny där så kan jag ha missat en del av de poster som du åsyftar, men...

Som Yassilus (och en drös andra) sa... Posta länkar till det. Framför man kritik får man vara beredd att backa upp det med länkar och massa tid. Att bara säga moderatorna inte sköter sitt jobb, det räcker liksom inte. Ge mig gärna länkar så jag kan bilda mig en uppfattning.

Mina två ören...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ja... eller nej

Kanske, kanske inte. Jag kände mig väldigt provocerad av att det dök upp ytterligare anklagelser om mitt sätt att moderera, särskilt eftersom jag tidigare tydligt hänvisat till det forum där kritiken ska framföras.

Och det enda sätt att få gehör för det var att använda kraftord, kände jag vid det tillfället. För till syvende och sist så är det viktigaste att få folk att lyssna. Jag anser att svordomen i detta fall inte klev över gränsen. Särskilt inte eftersom du själv i andra inlägg försvarade trobergs... låt oss säga "kraftfulla" sätt att uttrycka sig. Och det är oftast så att moderatorernas tålamod är kort efter att någon upprepat ignorerar det de säger. Det aktuella inlägget var inte den första reaktion jag postat i den frågan. Det var en reaktion som följde artiga inlägg där jag berättade vad som gällde. Att dessa artiga inlägg ignoreras leder till frustration, frustration leder till svordomar, svordomar leder till den mörka sidan.

Rent generellt undviker jag det. Jag har ofta skrivit inlägg där jag svär och är arg, för att sedan tona ner dem innan jag postar. Men det händer att jag svär i inlägg. Det händer att jag svär i verkliga livet också.

Om någon tar illa upp så tycker jag att det är bättre att säga "jag tycker det är fel att du svor åt mig nyss" och så är det inte så mycket mer med det.

M.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bra moderatorer överallt

Jag struntar i om andra håller med mig eller inte. Det är ingen tävling det är ett diskussionsforum!
Men varför diskuterar du om du inte bryr dig om att någon ska hålla med dig?

Jag trodde att poängen med en diskussion var att visa upp vilka fina åsikter man har, så att alla andra får en chans att också få lika fina åsikter.

/tobias, som tycker att det enda felet moderatorerna gör är att de väntar för länge med att låsa trådar som för länge sedan övergått i Monty Python-debatt.

Nightowl

Champion
ANT

tobias, som tycker att det enda felet moderatorerna gör är att de väntar för länge med att låsa trådar som för länge sedan övergått i Monty Python-debatt.
Effing rajt!

Och till och med det förstår jag att man vill vara försiktig med. Vad som för mig är en tråkig evighetsdebatt kan ju för någon annan vara mycket viktig.

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lögn!

Är du redo att erkänna att du nyttjat svordomar, fult språk, bara för att förolämpa oss nya på forumet, och att du försvarat Magnus Seter mot bättre vetande bara för att ni är kompisar, suttit uppe på nätterna i bara boxershorts tillsammans och delat vaniljcola medan ni chattat på forumet eller spelat rollspel med minderåriga?
Hur har du fått reda på det? Det är lögn säger jag! I alla fall det där om boxershortsen. :gremlaugh:

M.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Länken till min svordom

"Här följer länken till ett inlägg där jag använde en svordom i min kommunikation med Caligula. Det upp till var och en att bedöma om jag gick över gränsen eller inte."

Svordomen i sig anser jag var fel. Men felet i sig är väldigt minimalt. Principiellt fel men "ringa" som en svensk domstol skulle sagt.

/Naug

Troberg

Sinister eater
Re: ANT

Och till och med det förstår jag att man vill vara försiktig med. Vad som för mig är en tråkig evighetsdebatt kan ju för någon annan vara mycket viktig.
Japp, det finns många trådar jag har betraktat som värdelösa som hundra inlägg senare utkristalliserats till något väldigt bra. Man har bara som utomstående inte sett nyanserna i debattörernas trixande för att komma till en slutsats förrän de är klara.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

»Bra. Nu är vi på väg någonstans! Äntligen någon som tar åt sig av min kritik.«

Åja, rusa inte händelserna i förväg. Bara för att jag upptäckte att jag faktiskt skrivit ordet »jävla« betyder det inte att jag tycker det är förkastligt att använda språket på det viset.

»Min fråga: Är du, Dan Algstrand, redo att erkänna dina synder och be om Gud den allsmäktiges och vi nyanlända till forumets förlåtelse?«

Nix. Ateist.

»Är du redo att erkänna att du nyttjat svordomar, fult språk, bara för att förolämpa oss nya på forumet, och att du försvarat Magnus Seter mot bättre vetande bara för att ni är kompisar …«

Svordomar: ja. Fult språk: som vaddå? Bara för att förolämpa: absolut inte. Försvarat Magnus: ja. Mot bättre vetande: nej.

»… suttit uppe på nätterna i bara boxershorts tillsammans och delat vaniljcola medan ni chattat på forumet eller spelat rollspel med minderåriga?«

:gremlaugh:

Suttit uppe på nätterna: ja. I bara boxershorts tillsammans: nej. Delat: nej. Vaniljcola: ja. Chattat på forumet: ja. Spelat rollspel med minderåriga*: ja. Fast inte medan vi gjorde allt det där andra som vi inte gjorde.

<font size="1">* T.ex. Yassilus.</font size>

G

Guest

Guest

Hmmm.

Meningen "Fast inte medan vi gjorde allt det där andra som vi inte gjorde" låter inte så bra ihop med ordet "minderårig"....

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Romersk rätt och grejer

"Jag orkar helt enkelt inte sitta och klicka igenom alla trådar. Men eftersom du vet vilka trådar jag menar kanske du själv kan leta upp dem?"

När du anklagar någon för någonting så kommer dom anklagelserna naturligtvis att bedömas. Och då är det logiskt och självklart att dom inte bedöms av dom anklagade (Dante & Magnus Seter) utan av andra i administrationen och moderatorkåren.

Nu. Vi har ingen aning om vad den här diskussionen i grund botten handlade om. Vi vet inte vilka inlägg du menade och vi kommer aldrig kunnat hitta dom om vi bara letar.

Så om du gör anklagelser mot någon, se då till att du har bevisbar grund för dom. För annars kan vi ju inte bedöma anklagelserna. Och ditt ord räcker inte. Du är uppenbarligen alldeles för inblandad i det hela tillsammans med Dante, Anor och Magnus Seter för att ni ska kunna bedömas som trovärdiga.

Men tills vidare så gäller fortfarande den grundläggande principen för romersk rätt. "Oskyldig tills bevisad skyldig".

/Naug, vill se bevis, så att han får något att ta ställning till

G

Guest

Guest
Re: Romersk rätt och grejer

Vi har ju redan konstaterat att Dante och Seter använder svordomar eftersom de båda erkänt det.

Den låsta tråden som jag hänvisar till har Anor postat i denna tråd (se ovan eller nedan!). Tack Anor för hjälpen att hitta den!

Min kritik är inte en bedömningsfråga. Den är faktabaserad. Se mitt ursprungliga inlägg vad jag egentligen kritiserar och låt inte andra göra bedömningen åt dig.

Dem flesta här verka rinte hålla med mig i min kritik. Okej. Må så vara. Ändrar jag min uppfattning för det?

Nej.

Jag tycker fortfarande inte om att någon svär åt mig för att jag postat ett inlägg. Jag gillar fortfarande inte att en moderator låser en tråd där han själv deltar för att han får kritik, och jag gillar inte att moderatorerna bryter mot de forumsregler som vi andra förväntas följa.

Big Marco

Läskig
Re: Svar från ägaren

Tagga ned retoriken - att vara på wrnu är ett privillegium, inte en rättighet. Det är en privat tjänst där regler och en kultur finns. Trivs du inte med det, utan bara vill leka hulligan och trolla runt, så kommer varken du eller alla andra få ut något positivt av det - eftersom det bara kommer att föda frustration.

Att skrika om svordomar eller kramkalas känns bara löjligt och väldigt okunnigt. Du kanske skulle ägna din tid åt att lyssna och beakta, istället för att skrika dig hes om och om igen. Detta är inte första gången det här sker, och du är en av huvudaktörerna. Får du bekräftelse av något för mig okänt behov av att störa andra?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ren principiellt

"Är det ok som moderator att svära åt folk som postar inlägg?"

I grund och botten nej. Om alla inga speciella omständigheter råder så tycker jag nog att moderatorer gärna kan puffa upp axlarna och åtminstone försöka att agera som föredömen. Men! (och detta är ett stort men) Om det finns omständigheter där moderatorerna har all rätta att vara upprörda på den andra skribenten så ser jag det som kraftigt förmildrande omständigheter. I Magnus fall (det som han länkade till) så anser jag att svordomen var så mild och sitatuationen så hetsk att den får passera.

/Naug

PS
Just ja. Att svara i skämt och som allmänna förstärkningsord är så gott som alltid ok, så länge ingen tar anstöt av det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack för det

Nu väntar jag bara på länkarna till de specifika inläggen också. Att bara länka till tråden tycker jag personligen inte håller.

Jag tror, och det här kan kanske Caligula ta illa upp av, nämligen att han blandat ihop oss som postat i den tråden, och utsett mig till symbol för alla de som deltog.

Alltså får jag nu klä skott för vad andra postat, och anklagas med det som grund för att vara en dålig moderator. Jag har läst alla mina inlägg (som inte var så himla många egentligen) och ser inte att jag skulle reagera med att låsa tråden för att någon säger emot mig. De flesta av mina inlägg följs istället av flera andra som fortsätter diskussionen.

Det är därför jag vill ha länkar till de specifika inläggen. Om Caligula postar dem kan jag se vad det var han reagerade på. Just nu så fattar jag inte vad han baserar sina anklagelser på, om det inte är så att han blandar ihop mig med någon annan.

M.

G

Guest

Guest
Jag har ändrat rubriken från "dåliga moderatorer" till "dåligt modererande".

Den första var orättvist hård. Jag tycker dem i många fall gör ett bra jobb, men min ursprungliga kritik kvarstår.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Men du visar ju aldrig upp något …

Du beskyller oss till höger och vänster för en massa saker. Men du uppvisar inte en tillstymmelse till bevis.

Det tog mig fem minuter att hitta de länkar jag hänvisar till i mitt första inlägg i denna tråd. Är det för mycket tid att lägga ner. Eller inser du kanske att du inte har tillräckligt på fötterna?

Om du beskyller mig för att uppvisa ett översittarbeteende får du jävlar i min lilla låda (ohh, en svordom) peka på de inlägg där du tycker att jag gör det. Annars är dina beskyllningar inte mycket värda.

Och angående trådlåsningen: HALLÅ är det någon hemma? Du vägrar tro på något som skulle kullkasta dina paranoida konspirationsteorier. Du har inget som helst belägg för att det skulle vara som du påstår. Du tror att det är så, men det gör det inte till en sanning.

Låt oss säga att jag låst tråden innan Magnus gjorde det; Hade det då varit för att jag fick kritik mot mina inlägg?

Och du tar det här med låsningar på alldeles för stort allvar. Tråden finns ju kvar. Ämnet kan tas upp på nytt. Men om en tråd urartar bör den låsas. Punkt.

G

Guest

Guest
Re: Länken till min svordom

Fast han ska ha heder av att han själv tog upp det.

Lite underligt dock att dem själva letar upp länkar som exempel på min kritik i sak, för att sedan anklaga mig för att "skjuta blanka skott"....