Nekromanti Död och skador

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bah! … (ot)

Det gjorde visserligen väldigt ont, men jag var inte ens i närheten av att trilla av pinn.

Helmgast
Re: Nej, Eon är tre tankar!

Men isåfall är väl Västmark fyra tankar? Skråmor ackumuleras men man kan inte dö av dem. Låter väldigt likt Eons Smärta.

Man kan ju få Smärta utan att få Trauma, och hur många gånger det än sker så dör man inte. De lättaste bokförda skadorna i DoD ger en Kroppspoäng i förlust. Får man många såna så dör man. Det är en skillnad mellan Eon och DoD och det borde ju tyda på att Eon är närmare skadenivåmodellen. Att Trauma är en tank förringar inte att Smärta aldrig kan bli Trauma.

Krille

Super Moderator

"Men isåfall är väl Västmark fyra tankar?"

Nu tänker du på ett helt annat sätt än vad jag tänker.

Eons tre tankar mäter tre helt olika saker: Smärta, Trauma respektive Blödning. Nivån mäts enbart med hur mycket man tappar ur respektive tank. Får jag en allvarlig skada så får jag tappa ur 20 poäng Trauma, 10 poäng smärta och 10 poäng blödningstakt, jämfört med en lätt skada där jag tappar ur 5 poäng Trauma, 1 poäng smärta och 0 poäng blödningstakt. Typen mäts med vilken tank man tappar ur, nivån mäts av hur mycket man tappar.

Västmarks tre "tanka" mäter alla tre exakt samma sak: Skada. Oavsett vilken tank du tappar ur så är det alltid Skada du får. Får jag en allvarlig skada så får jag en poäng Allvarlig skada, kontra en lätt skada som ger en poäng Lätt skada. Typen mäts inte alls, nivån mäts med vilken tank jag tappar ur.

Det är det som är skillnaden, och det är det som gör Eon till ett förklätt hit point-system. Så länge som nivån mäts med hur mycket som tappas ur tanken så är det ett hit point-system. Om nivån istället mäts med vilken tank man tappar ur så är det ett nivå-system.

Helmgast

Men det är ju åtminstone mer förklätt än Kult, då smärta inte kan bli trauma, men Kults lätta skador kan bli svåra.

Krille

Super Moderator
I'm in disguise!

"Men det är ju åtminstone mer förklätt än Kult, då smärta inte kan bli trauma, men Kults lätta skador kan bli svåra."

Du har helt rätt i att Kult är ett förklätt HP-system.

Däremot är Smärta inte en annan nivå av skador. Det är en annan effekt av skador. Eon har så att säga tre sorters olika hit points, en för Smärta, en för Trauma och en för Blödning. De är inte olika nivåer av skador. De är olika sorters effekter av skador. Det har mer att göra med skadesystemets detaljnivå än skadesystemets grundläggande sort. Vad du försöker hävda är att avgasutsläpp är en helt annan nivå av obekvämlighet än bullernivå hos en bil. Det är det inte: det är två olika sorters obekvämlighet.

Så Eon är inte mer förklätt. Tvärtom, det är toköppet: du har helt enkelt tre hit point-pölar som mäter tre olika saker.

Och det borde inte vara så konstigt, egentligen. Drakar&Demoner hade också en extrapöl med hit points för smärta i och med Krigarens Handbok till DoD'91. Där hade man två olika hit point-pölar för två olika effekter, en för smärta och en för trauma. Hit point-pölar var de lika fullt.

Ett skadenivåbaserat system skulle kunna mäta olika effekter också. För att ta ett praktiskt exempel: du försöker jämföra Smärta med Västmarks skråmor. Skråmor i Västmark mäter inte ens samma sak som Eons Smärta, så man kan egentligen inte jämföra dem. Däremot har Västmark ett värde kallat Omtöckning, men inte ens det motsvarar Smärta. Däremot motsvarar det svårighetsökningen i Eon. Poängen är dock att i Västmark så mäts skador med skadenivåerna Skråma, Lätt skada, Allvarlig skada, Kritisk skada och Död, medan svårighetsökning mäts med Omtöckning. Omtöckning kan inte bli en skråma, lätt skada, allvarlig skada eller kritisk skada, hur mycket man än försöker. Det är en helt annan effekt än skadan, eller snarare bieffekten av att bli skadad.