Nekromanti Döda spelare.

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Vila i Bitar

"Men tänk om man har en sån inlevelseförmåga då att när
ens rollperson dör, så dör man själv ? *smile*"


"The body cannot live without the mind." /images/icons/smile.gif

--
Björn


"That's all right, we all make mistakes. Except for me, of course."
--C.S. Strowbridge
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"Jag vet, jag har spelat med er."

- Självklart! Vem vill inte det? /images/icons/wink.gif

"Nackdelen med detta är att det tar bort lite av frågan ifall hanverkligen är död eller ej när övriga spelar kollar personen som fallit ihop efter striden. Ett kanske bättre sätt skulle vara att man berättar för den 'döde' vad han upplever. Enbart för den döde. Låt de andra ploppa(bluppa eller whatever). Man behöver kanske inte säga rakt ut att "du är död" utan snarare kanske att han känner livskraften lämna kroppen eller nåt."

- Okej.. Jag kan hålla med om att man kan låta de andra spelarna bluppa, så det blir lite mer 'känsla' i spelet. Fast, det beror ju på vad man spelar.. Jamenar, om man i N2 blir delad i tu av en gatling (nej, jag vill inte ha några hårklyverier kring N2's regler..) så är det nog inte så relevant med ett "ååååh.. du känner livet ebba ut ur kroppen.." utan snarare "*gibb* - Du DOG!!", om de andra spelarna inte kan lista ut att han är död då.. så är de tämligen kassa /images/icons/tongue.gif
Däremot kan jag hålla med om att det kan vara bra under mer seriösa förhållanden (långa kampanjer, med ett lugnare tempo tex, eller äventyr där alla känt varandra väldigt länge).

"Det finns faktiskt näradödupplevelser."

- Ytterligare ett skäl til att slå dolda slag.. Låta spelaren tro att han dör (med efterföljande svordomar) och sedan låta han "komma tillbaks".

"kan man göra ett kortare avbrott från huvudspelandet i kanske en minut där man gör ett liten flashback hur personen var när han levde(lite sentimentalt alltså)"

- Mitt i stridens hetta: "Ni ser hur er gamle vän faller för en kula i pannan och kommer ihåg allt som hände när ni var barn *snyft, snyft*"
Ännu en avvägningsfråga beroende på spel tycker jag.. Man behöver ju inte alltid vara så allvarlig, det är faktiskt ett spel också..

"Sen kan man låta den 'döde' spela viktiga slp"

- Eeek! Snarare oviktiga SLP..

//[color:blue]MiDNiGHT.</font color=blue>

 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Hug of death

"eller kanske är det så att det är jag som borde spärras in..."

- Shouldn't we all.. /images/icons/wink.gif

"Sant, men i CoC kan det bli såhär ibland: "Du läser boken, slå sanity" Kan ju vara skojigt att berätta på ett ungefär nåt i stil med att "Du har just insett att människan bara är en bricka i ett ganska meningslöst spel mellan onda makter och du inser att ditt liv inte betyder någonting alls i ett kosmiskt sammanhang"... eller nå't... självklart ska det spelas så bra som möjligt åxå."

- Håller med här. CoC's sanity blir ofta alltför teknisk, tex. när spelarna frågar: "Var det vid 10% förlust av sanity man börjar bli sinnessjuk?". Så vitt jag vet är det ingen stegvis process (okej, stegvis är den, men inte 'hackig'). Beskrivandet hör nog hemma i nya kampanjer med nya spelare som inte vet så mycket om CoC - ärrade veteraner kan nog den visan nu..

", f.ö ska det inte berättas så tekniskt tycker jag, men med ett visst mått av inlevelse. DÅ blir det coolt"

- Mjo.. Jag prövade det, men spelarna blev så äcklade att jag inte fortsatte. Wimps! /images/icons/tongue.gif

"Jag antar att min poäng var att om en spelare verkligen spelar ut sin död (hur kort eller utdragen den än må vara) kan ge en skräckeffekt i sig."

- Det är väl okej, förutsatt att spelaren kan spela ut sin död..
Spelare: "Aaaargh! Han fick mej.. den jäveln.. *gurgel, host* Ryckt från livet likt en blomma i en rabatt.. *spott, spott* Att aldrig mer få se soluppgången.. *rassel, host* AAAAAH! Allt är förbi.."
SL: "Okej, okej!!!! Du är död, dödare, dödast. Håll käft!"

"stor kram"

- Nej tack, jag kör! /images/icons/tongue.gif

//MiDNiGHT. - inte kramgo'! (också ett injoke..)

 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Kramar

"Har du spelat samma karaktär 6-8 timmar varje helg i över 3 månader kan det kännas lite sorgligt när den dör. Du har investerat mycket tid och energi åt att få siffrorna på pappret så levande och personlig som möjligt."

- Det vet jag hur det känns.. Min gamle CoC-doktor. Min första skapelse. Hur jag saknar hans giftiga kanyler, kalla attityd och välanvända bultpistol.. *snyft*

"Det är inte som ett dödsfall inom familjen utan mer som att skilljas från en kär gammal vän."

- Nja, så känns det inte för mig iaf. Men det är väl olika.

"Angående alla homo-kommentarer på tråden: Det är OK för killar att kramas!"

- Jasså? Är det inte så att du också är lite.. /images/icons/wink.gif
Jag var faktiskt inte allvarlig. Faktiskt.

//MiDNiGHT. - Som inte kan släppa att hans katt är död. /images/icons/frown.gif

 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Exakt min mening :-) [NT]

Varför läser du det här ?

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
"Ytterligare ett skäl til att slå dolda slag.. Låta spelaren tro att han dör (med efterföljande svordomar) och sedan låta han "komma tillbaks". "
Helt rätt, men å andra sidan ska man inte låta tärningarna förstöra en god story.

"Mitt i stridens hetta: "Ni ser hur er gamle vän faller för en kula i pannan och kommer ihåg allt som hände när ni var barn *snyft, snyft*"
Ännu en avvägningsfråga beroende på spel tycker jag.. Man behöver ju inte alltid vara så allvarlig"
Jag menade inte i stridens hetta,utan ett tag efter när det är lugnare och det sjunkit in lite vad som egentligen hänt.

"det är faktiskt ett spel också.."
Jaså? Jag trodde det var blodigt allvar.

"- Eeek! Snarare oviktiga SLP"
Oviktiga slp, är det inte såna som är cannon fodder?

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: Kramar

Håller med. I båda fallen. Men dock så behövs det inte så mycket speltid innan man fäster sig vid en karaktär. Vissa fäster man sig vid redan under själva skapandet.
Fast förresten, det är inte ok för killar att kramas. Det är nästan ett krav. Fram för mer kramiga killar!!
(Vänta lite, är det här skräckforumet... oj då, blir lite fel i såna fall, börja inte tolka fel nu hörrni)

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
CoC + Death

* När du läser mythos-böcker i CoC anser jag att SL skall beskriva ordentligt. Det är det som kryddar upplevelsen.

* Dödsscener är något bra, i alla fall enligt mig. Alla har vi någon gång sett de där tårdrypande sista avskedsscenerna, i stil med "revenge my, *host* my death" eller "jag kommer *host, host* alltid att *rossel* älska dig *öh...*". Självklart skall välspelad och omtyckt karaktär få ta ett sista farväl.

"Beautiful, graceful, deadly"
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Hug of death

"Shouldn't we all.. "

Förvisso...

"Beskrivandet hör nog hemma i nya kampanjer med nya spelare som inte vet så mycket om CoC - ärrade veteraner kan nog den visan nu.. "

Det beror såklart ganska mycket på spelgruppen. Men även på HUR galen man blir vid ett tillfälle. Sker det hela sakta, lite krypande, så behövs det nog inte eftersom det är så många händelser som spelar in. Men om det är en Jätte Mega Blaffa Galenskap som drabbar RPn så tycker jag nog att en förklaring kan vara på sin plats

Sedan är det ju en konst i sig att som spelare greppa ungefär hur galen man blir av att se än det ena än det andra slemmot. Men det är ju helt klart en del av CoC's charm. (har jag hamnat helt från ämnet nu?)

"Mjo.. Jag prövade det, men spelarna blev så äcklade att jag inte fortsatte. Wimps! "

Äcklade? Bra! Det är ju för bövelen ett skräckspel!... wimps...

"Det är väl okej, förutsatt att spelaren kan spela ut sin död.."

Sant, det är klart att man måste anpassa sitt SLande efter spelarna. Men om spelarna har något uns av sinne för det stämningsfulla och lite filmiska så brukar det funka för det mesta (men inte alltid)

puss på dig
/sluper
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,388
Location
Helsingborg
Re: Hug of death

"<EM>'Var det vid 10% förlust av sanity man börjar bli sinnessjuk?'</EM>"
Ett sätt att få bort det är kanske genom att berätta så lite om reglerna för spelarna som möjligt. Men dina spelare har väl antagligen spelat ett tag och märkt det..

"<EM>Det är väl okej, förutsatt att spelaren </EM>kan<EM> spela ut sin död</EM>"
Jo, helt rätt. En av mina spelare sade "aaaaaah!" lite halvhögt utan nå'n inlevelse alls. Jag sade åt honom efteråt att han inte direkt fick Fate Chips (Deadlands svar på "berf") för sitt spel.
Hans svar löd: "Och det säger du nu?!"

"<EM>Ännu en avvägningsfråga beroende på spel tycker jag.. Man behöver ju inte alltid vara så allvarlig</EM>"
Jag sade "Medan hela världen svischar förbi medan du faller, så svischar även ditt liv förbi dina ögon... Du har långtråkigt alltså."

/[color:green]Han</font color=green> som inte var såå allvarlig då
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"Helt rätt, men å andra sidan ska man inte låta tärningarna förstöra en god story."

- Akta dig för sådana kommentarer, så att du inte får tärnings/regelfantasterna på dig.. Dom bits.. /images/icons/wink.gif

"Jag menade inte i stridens hetta,utan ett tag efter när det är lugnare och det sjunkit in lite vad som egentligen hänt."

- Okej då. /images/icons/wink.gif

"Jaså? Jag trodde det var blodigt allvar."

- Det trodde jag också, men i längden blir man en Lauvi. Mycket hemskt.

"Oviktiga slp, är det inte såna som är cannon fodder?"

- Jag menar; Vikitiga SLP är väl oftast de som sitter på 'vital information', om man då låter nån klåfingrig liten Spelare "använda" karaktären så vet man ju inte vad han kan ställa till med.. Dessutom har han ju sedan all information som SLP'n hade, fast hans nya karaktär inte har den. Bra rollspelande eller ej - att veta mer än man borde styr ens handlingar..

//MiDNiGHT.





 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Hug of death

"Sker det hela sakta, lite krypande, så behövs det nog inte eftersom det är så många händelser som spelar in."

- Och den metoden tycker jag är bäst egentligen. Dels för att det bygger upp stämning och tension, som i en bra skräckfilm, men också för att det är lättare för spelarna att kunna identifiera sig med en person som utsätts för en stegrande, smygande skräck, och således är det förmodligen enklare för dem att spela ut den efterföljande galenskapen.

"Men om det är en Jätte Mega Blaffa Galenskap som drabbar RPn så tycker jag nog att en förklaring kan vara på sin plats"

- Definitivt, men hur förklarar man på ett rimligt och begripligt sätt att RP'n i fråga just har sett en del av en outer god, som i 'the Dream Factory' i samlingen Mortal Coils (Pagan Publishing). Det är ju inte direkt en känsla eller upplevelse någon med inlevelse kan spela ut - de flesta försöken blir ganska tama hur man än gör.. Liknande absurditet framträder när man ska försöka spela ut vad vissa Mythosböcker säger..

"Sedan är det ju en konst i sig att som spelare greppa ungefär hur galen man blir av att se än det ena än det andra slemmot."

- Precis.

"Sant, det är klart att man måste anpassa sitt SLande efter spelarna."

- Universiell rollspelssanning? Eller kommer det ett tärningsargument flygandes snart? /images/icons/wink.gif

"Men om spelarna har något uns av sinne för det stämningsfulla och lite filmiska så brukar det funka för det mesta (men inte alltid)"

- Påminner mig om en situation som inte alls har med ämnet (RP's döende) att göra:
RP sitter fast ute i snön, flera mil ifrån staden. De beslutar sig för att försöka åka tillbaks till staden eftersom huset de befinner sig i verkar jävligt skumt. Väl i bilen förjar det hända mystiska saker: stereon spelar "Im dreaming of a white christmas" på alla frekvenser samtidigt som jag börjar spela introt till Tales of the Crypt (av Danny Elfman, om ni undrade..). Situationen börjar spåra ut när de inte kan få upp dörrarna eller styra bilen - lamporna tänds och slocknar med jämna mellanrum och de är på väg mot en 90 gradig sväng.. Plötsligt börjar föraren höra fnitter ala galet barn eller elak gremlin.. - Han flippar ur totalt och börjar slita i instrumentpanelen och jävlas för att hitta dem.. (spelade alltså "insanityn" jävligt bra..) Den scenen slutar med att de kör in i ett träd och slås allmänt sönder och samman, fast inte innan föraren fått syn på ett litet läderartat kryp utanför sidorutan..

"puss på dig"

- Okej, nu börjar du bli hemsk. /images/icons/tongue.gif

//MiDNiGHT.


 
Top