Enligt min mening
1: Betänk möjligheten att RP får en person som känner besvärjelserna som fiende och gå igenom vad som kan hända. Hur kan man skydda sig om man inte är magiker, är det över huvud taget tillrådigt att ha med sådana besvärjelser annat än som bakgrund ("hörde att en kille dödades av Svartmagi i Avlägsenstad för två år sedan... man vet aldrig vad som kan hända en.") om inte spelet körs på en mycket hög nivå.
2: Finns det alls en chans att RP kan få dem borde du i rättvisans namn också betänka vad som troligen händer när de får tag i dem och skriva ett par rader om det till SL. Någon kommer någon gång; har man bra kontakt med SL gäller inga sådana regler, eller så har de tur och råkar döda magikern och står där med boken i nyllet och någon som kan nyttja den.
3: Känner du alls att du har ett behov av den formen av balans i spelet borde så farliga besvärjelser kräva något. Det med att de ska vara svåra att lära sig och kräva långt, intensivt arbete och en mörk läggning verkar du ju ha fått med, men tänk över andra former av "betalning". Magikern kan t.ex. åldras fysiskt, få egna, liknande men icke-dödliga skador, förlora energi eller liknande. Har du system för det kan ju själen förvridas eller något. Kan jämföra med Eons magisystem, där magi i princip kan användas obegränsat, med undantaget att ett misslyckande (som statisktiskt sett måste inträffa i och med deras färdighetssystem) på sikt leder till att magikerns själ skadas, med förtida åldrande och eventuellt upplösande från verkligheten som följd. Ju starkare magi, desto större risk. Ett likande system förhindrar att magin används lättvindligt, och du kan säga att "kostnaden" minskar med skicklighetsgraden. Du kan även kräva någon form av offer (blod, fladdermusvingar, alkemiska pulver, eller dylikt) för att kunna kasta besvärjelserna. Om du inte känner att den här typen av balansering verkar nödvändigt behöver du ju såklart inte bry dig
Så, hoppas det var användbart