Nekromanti Dödliga besvärjelser

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jepp, jag måste hitta på ett sätt så att detta verkligen tydliggörs i reglerna.
Well, gör det enkelt för dig.
Skriv att det rä så innibänken svårt att ha med denna besvärjelse att göra, både att hitta & att utföra.
Ellwe så kanske man kan få till det genom sagor & sägner, att man hört att det ska finnas en sådan besvärjelse någonstanns långt borta.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Enligt min mening

1: Betänk möjligheten att RP får en person som känner besvärjelserna som fiende och gå igenom vad som kan hända. Hur kan man skydda sig om man inte är magiker, är det över huvud taget tillrådigt att ha med sådana besvärjelser annat än som bakgrund ("hörde att en kille dödades av Svartmagi i Avlägsenstad för två år sedan... man vet aldrig vad som kan hända en.") om inte spelet körs på en mycket hög nivå.

2: Finns det alls en chans att RP kan få dem borde du i rättvisans namn också betänka vad som troligen händer när de får tag i dem och skriva ett par rader om det till SL. Någon kommer någon gång; har man bra kontakt med SL gäller inga sådana regler, eller så har de tur och råkar döda magikern och står där med boken i nyllet och någon som kan nyttja den.

3: Känner du alls att du har ett behov av den formen av balans i spelet borde så farliga besvärjelser kräva något. Det med att de ska vara svåra att lära sig och kräva långt, intensivt arbete och en mörk läggning verkar du ju ha fått med, men tänk över andra former av "betalning". Magikern kan t.ex. åldras fysiskt, få egna, liknande men icke-dödliga skador, förlora energi eller liknande. Har du system för det kan ju själen förvridas eller något. Kan jämföra med Eons magisystem, där magi i princip kan användas obegränsat, med undantaget att ett misslyckande (som statisktiskt sett måste inträffa i och med deras färdighetssystem) på sikt leder till att magikerns själ skadas, med förtida åldrande och eventuellt upplösande från verkligheten som följd. Ju starkare magi, desto större risk. Ett likande system förhindrar att magin används lättvindligt, och du kan säga att "kostnaden" minskar med skicklighetsgraden. Du kan även kräva någon form av offer (blod, fladdermusvingar, alkemiska pulver, eller dylikt) för att kunna kasta besvärjelserna. Om du inte känner att den här typen av balansering verkar nödvändigt behöver du ju såklart inte bry dig :p

Så, hoppas det var användbart :gremsmile:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Så, hoppas det var användbart
Jepp, helt klart. Välformulerat och verkligen något att fundera över. Inser att uppsättningen av dödliga förbannelsebesvärjelse på ett eller annat sätt måste förses med varningstext i reglerna. Det är också en god möjlighet att varje användning av svart magi för rp allt längre in på den demoniska sidan och till slut gör honom till en slags halvdemon.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Att göra besvärjelserna omöjliga att nå vid rollskapandet (trots att det finns regler för roller att lära sig dem) och riktigt sisyfosiskt svåra att nå även sedan i spelet tycker jag är en mycket bättre metod än att säga att spelarroller inte får ha magin.

Det är bättre om de är nåbara för alla men kräver stora stora uppoffringar.
 

lanariel.silver

Veteran
Joined
11 Sep 2006
Messages
91
Location
Hasslebro Håla
Re: Dödlighet

Och summa sumarum så är en krigare med ett svärd så mycket farligare än en mäktig magiker, iom att krigaren kan döda på ett hugg, medans magikern har en lång ritual/krävande besvärjelse att utföra för att åstakomma en direkt död!
 
Top