luddwig
Lawful evil
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 5,872
Fortsättning från den låsta tråden om DnD.
@Gamiel skrev:
Fråga: varför verkar flertalet här ta upp hög dödlighet som en fördel o att nuvarande DnD inte har det är något emot det?
Jag svarade:
För mig handlar det om spänning. Spelet blir i mitt tycke mer spännande om det finns en hygglig risk att rollpersonerna dör eller får permanenta skador. En känsla av tydlig fara uppmuntrar också spelarna att hitta mer kreativa lösningar än direkt strid. Däremot vill jag inte ha en extremt hög eller mycket slumpmässig dödlighet. Då slutar folk istället bry sig.
@Gamiel svarade:
Så att bli utslagen och tillfångatagen/rånad (vilket är ju vad som sker för litteraturens/filmens hjältar) räcker inte?
Hur gör du med spel som Ur varselklotet o liknande där RP:na inte kan dö? Eller äventyr som bara är politiskt o/e sociala där våld och dödligt inte är en del av det hela? Hur gör du då för spänning?
Också vilken genre försöker du åkalla med hög dödlighet? Alla de gångerna Conan, James Bond, Aragon, Fafner, o liknande dör?
Och nu, ett nytt svar från mig.
Första delen: Nej, jag tycker inte att utslagen och tillfångatagen eller rånad ger en tillräcklig känsla av risk i ett spel som innefattar strid.
Andra delen: Det finns mycket annat som skapar spänning. Dödligheten är relevant just i strid och andra eventuella situationer som rimligen borde vara livsfarliga.
Tredje delen: Jag försöker inte åkalla någon särskild genre, bara spela på ett sätt jag tycker ger bästa möjliga spelupplevelse. "Hög dödlighet" är också en smula missvisande för hur jag spelar. "Rimlig dödlighet" är en bättre formulering, men den är absolut hög jämfört med 5E. Det finns också gott om inspirationskällor där huvudpersoner dör, bland annat Game of Thrones, Lonesome Dove, Saving Private Ryan och The Magnificent Seven.
@Gamiel skrev:
Fråga: varför verkar flertalet här ta upp hög dödlighet som en fördel o att nuvarande DnD inte har det är något emot det?
Jag svarade:
För mig handlar det om spänning. Spelet blir i mitt tycke mer spännande om det finns en hygglig risk att rollpersonerna dör eller får permanenta skador. En känsla av tydlig fara uppmuntrar också spelarna att hitta mer kreativa lösningar än direkt strid. Däremot vill jag inte ha en extremt hög eller mycket slumpmässig dödlighet. Då slutar folk istället bry sig.
@Gamiel svarade:
Så att bli utslagen och tillfångatagen/rånad (vilket är ju vad som sker för litteraturens/filmens hjältar) räcker inte?
Hur gör du med spel som Ur varselklotet o liknande där RP:na inte kan dö? Eller äventyr som bara är politiskt o/e sociala där våld och dödligt inte är en del av det hela? Hur gör du då för spänning?
Också vilken genre försöker du åkalla med hög dödlighet? Alla de gångerna Conan, James Bond, Aragon, Fafner, o liknande dör?
Och nu, ett nytt svar från mig.
Första delen: Nej, jag tycker inte att utslagen och tillfångatagen eller rånad ger en tillräcklig känsla av risk i ett spel som innefattar strid.
Andra delen: Det finns mycket annat som skapar spänning. Dödligheten är relevant just i strid och andra eventuella situationer som rimligen borde vara livsfarliga.
Tredje delen: Jag försöker inte åkalla någon särskild genre, bara spela på ett sätt jag tycker ger bästa möjliga spelupplevelse. "Hög dödlighet" är också en smula missvisande för hur jag spelar. "Rimlig dödlighet" är en bättre formulering, men den är absolut hög jämfört med 5E. Det finns också gott om inspirationskällor där huvudpersoner dör, bland annat Game of Thrones, Lonesome Dove, Saving Private Ryan och The Magnificent Seven.