Nekromanti Dödlighet i tidiga D&D

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,224
Sapient;n128061 said:
Nej, 12 armborst. Monterar dem bakom en stålsköld med skåror i, på en vagn med hjul. Du har full cover och 12 mother fucking armborst pekande mot fienden.

Det är iofs en one-shot, men effektiv. Gärna i kombination med henchmen.
Man kan kombinera det här med hundar också. That is the beauty of it! Ärligt talat kommer man behöva en massa olika taktiker för olika situationer men den här är bra om man har tid att förbereda sig.

Mount magin är också fantastisk. Den frammanar en häst. Vet du vad en häst ger? Full cover + en 600 kg tung dörrstopp + en 600 kg tung projektil att putta ner för stup eller kullar + någonting som blockerar dungeon korridorer + Nödproviant (hästen försvinner om den dör, men inte om man hackar av benen...) +... well, något att rida på antar jag?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
MattiasLejbrink;n128056 said:
Kan INTE NOG rekommendera denna fantastiska, och extremt långa, tråd där en spelledare ("Mailer") kör B/X by the book (näääästan) med sin spelgrupp. Det är bland det mest underhållande jag läst inom rollspel, någonsin. Ger en bra bild av hur dödligt B/X är, och hur kul det kan vara.
Det låter väldigt likt vår Labyrinth Lord-kampanj, undantaget att vår grupp slaktades i ännu högre grad på väg till och från grottorna av den bestialiska random encounter-tabellen som kommer med spelet. När man kom från karaktärs-rollspel stannade en hel del av det kvar, vilket gav en go Vietnamkrigskänsla av typen Hamburger Hill över spelandet.

Kruxet med spelet var att spelarna ändå tröttnade då karaktärerna bara dog hela tiden, så de aldrig riktigt hann bli bra. Vi prövade lite med att ärva xp och liknande och blev lite roligare, men jag undrar fortfarande hur man tacklar dödligheten med intakt spelglädje.
 

Klöver

Veteran
Joined
18 Oct 2015
Messages
8
HAHAHA! Jag älskar den här typen av sjuka lösningar som alltid tycktes utvecklas när man spelade D&D! Men jag minns inte.....fanns det inte en risk att man förlorade grundegenskaper när man blev resurrectad, eller var det bara i AD&D?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,603
Location
Umeå
Fridigern;n128081 said:
Det låter väldigt likt vår Labyrinth Lord-kampanj, undantaget att vår grupp slaktades i ännu högre grad på väg till och från grottorna av den bestialiska random encounter-tabellen som kommer med spelet. När man kom från karaktärs-rollspel stannade en hel del av det kvar, vilket gav en go Vietnamkrigskänsla av typen Hamburger Hill över spelandet.

Kruxet med spelet var att spelarna ändå tröttnade då karaktärerna bara dog hela tiden, så de aldrig riktigt hann bli bra. Vi prövade lite med att ärva xp och liknande och blev lite roligare, men jag undrar fortfarande hur man tacklar dödligheten med intakt spelglädje.
Intelligenta monster som går att resonera med, många olika vägar att ta sig i grottorna (när man behöver fly), en eller ett par mindre farliga grottor tills de gått upp en level.

I LotFP har varje klass minimum-HP. Det är rätt najs, för då står man inte där med fyra rollpersoner med HP 1-2 var.

Men henchmen är också en grej. Överlag tror jag dock att spelarskicklighet och förberedelse är bästa grejen. Att låta spelarna få tag på info om grottan och farorna i förväg, litegrann. Det kan bli som ett heist-spel, nästan.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Fridigern;n128081 said:
jag undrar fortfarande hur man tacklar dödligheten med intakt spelglädje.
Jag har ingen lösning på det, utan vill bara nämna att jag har lite samma problem med några av spelarna i min grupp (så vi spelar inte på det här sättet just nu).
Personligen tycker jag bara att det är roligt, och ser ingen som helst motsättning mellan att dö varannat spelmöte och spelglädje, så jag tror att de kan vara så att det bara handlar om tycke och smak i slutändan?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,224
Godzillikles;n128097 said:
Jag har ingen lösning på det, utan vill bara nämna att jag har lite samma problem med några av spelarna i min grupp (så vi spelar inte på det här sättet just nu).
Personligen tycker jag bara att det är roligt, och ser ingen som helst motsättning mellan att dö varannat spelmöte och spelglädje, så jag tror att de kan vara så att det bara handlar om tycke och smak i slutändan?
Lösningen jag har sett är att spelare med rätt... förutsättningar (kan jag nog säga utan att döma...) blir monstruöst pragmatiska och överlever. Jag har sett folk klättra till level 10 och bortom genom att bli en skräckinjagande blandning av Clausewitz, Machiavelli och Thomas Edison vid spelbordet. Ofta över de inte ännu kalla liken av andra karaktärer och berg av oskyldiga npc:er.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,431
Location
Göteborg
Random encounters känns lite fel i ett spel som handlar om att undvika strid, kan jag tycka. Det känns som att man inte bör spela dem som "Ni blir anfallna av två kobolder, slå initiativ", utan mer "Ni hör tjattrande röster eka i korsningen. Det är svårt att avgöra riktigt var det kommer ifrån, men det verkar komma närmare. Vad gör ni?"
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Genesis;n128109 said:
Random encounters känns lite fel i ett spel som handlar om att undvika strid, kan jag tycka. Det känns som att man inte bör spela dem som "Ni blir anfallna av två kobolder, slå initiativ", utan mer "Ni hör tjattrande röster eka i korsningen. Det är svårt att avgöra riktigt var det kommer ifrån, men det verkar komma närmare. Vad gör ni?"
Ja, vi körde enligt reglerna och då kom det titt som tätt 1t12 (10) morlocker på xxt6 yards håll (jättenära). Svårt för dem att köra spelarskicklighet på det. Iom att rp dessutom hade rustningar så hade de svårt att fly. Men alltså, det var fortsatt fruktansvärt adrenalinpumpande, stämningsfullt och kul, bara lite hårt då och då.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Fridigern;n128081 said:
Kruxet med spelet var att spelarna ändå tröttnade då karaktärerna bara dog hela tiden, så de aldrig riktigt hann bli bra. Vi prövade lite med att ärva xp och liknande och blev lite roligare, men jag undrar fortfarande hur man tacklar dödligheten med intakt spelglädje.
Det här är anledningen till varför nästan alla grupper som husreglar börjar med att husregla just kring dödligheten.
Jag gillar lösningar som man ser i vissa varianter där man inte är död på 0 hp utan istället börjar ta typ CON-skada och kanske måste slå ett save för att inte dö.
Eller när 0 hp blir samma sak som att slå på en Death & Dismemberment-tabell där man helt enkelt överlever men nu är ett öga fattigare.
Andra struntar i level 1-spelandet och hoppar direkt på level 3 då de flesta klasser i alla fall inte riskerar att dö av en träff av ett vanligt vapen.
Eller plockar bort alla save or die-fällor som ofta ändå är rätt tråkiga.
Eller så ser man till att gruppen kan få tag på helande tidigt, så att de som överlever första träffen inte är automatiskt döda på en eventuell andra träff.
Eller så ger man bara max-hp vid level 1.
Eller låter folk dö vid -10 eller något.
Eller kombinerar flera av de här sakerna.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,098
Location
Sthlm
chrull;n128134 said:
Det här är anledningen till varför nästan alla grupper som husreglar börjar med att husregla just kring dödligheten.
Jag gillar lösningar som man ser i vissa varianter där man inte är död på 0 hp utan istället börjar ta typ CON-skada och kanske måste slå ett save för att inte dö.
Eller när 0 hp blir samma sak som att slå på en Death & Dismemberment-tabell där man helt enkelt överlever men nu är ett öga fattigare.
Andra struntar i level 1-spelandet och hoppar direkt på level 3 då de flesta klasser i alla fall inte riskerar att dö av en träff av ett vanligt vapen.
Eller plockar bort alla save or die-fällor som ofta ändå är rätt tråkiga.
Eller så ser man till att gruppen kan få tag på helande tidigt, så att de som överlever första träffen inte är automatiskt döda på en eventuell andra träff.
Eller så ger man bara max-hp vid level 1.
Eller låter folk dö vid -10 eller något.
Eller kombinerar flera av de här sakerna.
Jag kör med vanlig dödlighet, både i LotFP och i LL, men med regeln att en ny gubbe har lika mycket xp som den i nu levande i gruppen som har minst. Vi har inte haft nån TPK, så jag hast inte funderat på hur jag skulle hantera det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Genesis;n128109 said:
Random encounters känns lite fel i ett spel som handlar om att undvika strid, kan jag tycka. Det känns som att man inte bör spela dem som "Ni blir anfallna av två kobolder, slå initiativ", utan mer "Ni hör tjattrande röster eka i korsningen. Det är svårt att avgöra riktigt var det kommer ifrån, men det verkar komma närmare. Vad gör ni?"
Egentligen spelar man så här:

1) Slå random encounter
2) Kolla distans
3) Slå reaction rolls

Reaction rolls är väldigt centrala, det är relativt sällan monster faktiskt hjärndött bara anfaller.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Jocke;n128138 said:
Jag kör med vanlig dödlighet, både i LotFP och i LL, men med regeln att en ny gubbe har lika mycket xp som den i nu levande i gruppen som har minst. Vi har inte haft nån TPK, så jag hast inte funderat på hur jag skulle hantera det.
Kommer inte ihåg hur LL funkar, men i LotFP finns det ju regler som skiljer sig från B/X det är baserat på just för att minska dödligheten.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Genesis;n128109 said:
Random encounters känns lite fel i ett spel som handlar om att undvika strid, kan jag tycka. Det känns som att man inte bör spela dem som "Ni blir anfallna av två kobolder, slå initiativ", utan mer "Ni hör tjattrande röster eka i korsningen. Det är svårt att avgöra riktigt var det kommer ifrån, men det verkar komma närmare. Vad gör ni?"
Att man kan råka ut för Random Encounters är ju något som spelarna ska känna till. Det är ju en del av det som skapar spänningen. "Vågar vi vara kvar i det här rummet och leta efter hemliga dörrar trots att vi bränt all vår helning? Tänk om det blir ett random encounter som slutar med strid?"

Och precis som Eksem säger så är ju vad du beskriver ganska precis så det funkar redan i OD&D.

Och när man slår reaction rolls så är det bara cirka 27-28% (2-5 på 2d6) risk att det är en negativ reaktion direkt, odds man dessutom kan påverka med mutor etc.

När svenska rollspelare pratar om gamla D&D som ett spel som bara handlar om strid och död så verkar de aldrig ha hört talats om eller förstått reaction roll-mekaniken.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
chrull;n128184 said:
När svenska rollspelare pratar om gamla D&D som ett spel som bara handlar om strid och död så verkar de aldrig ha hört talats om eller förstått reaction roll-mekaniken.
För min del var det mycket att inte förstå den, back in the days. Dvs. vi förstod ju vad det stod, det var bara det att det liksom aldrig föll oss in att tillämpa den riktigt som det var tänkt. :)

Nu spelade jag iofs. inte de mest dödliga versionerna, utan Mentzers boxar. Redan där var det mindre dödligt på de första levlarna, men fortfarande farligt.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
chrull;n128184 said:
Att man kan råka ut för Random Encounters är ju något som spelarna ska känna till. Det är ju en del av det som skapar spänningen. "Vågar vi vara kvar i det här rummet och leta efter hemliga dörrar trots att vi bränt all vår helning? Tänk om det blir ett random encounter som slutar med strid?"
Exakt detta. Kalkylerad risk från spelarna. De SKA trampa nervöst när de söker vägg efter vägg och inte hittar den hemliga dörren.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
God45;n128105 said:
Lösningen jag har sett är att spelare med rätt... förutsättningar (kan jag nog säga utan att döma...) blir monstruöst pragmatiska och överlever. Jag har sett folk klättra till level 10 och bortom genom att bli en skräckinjagande blandning av Clausewitz, Machiavelli och Thomas Edison vid spelbordet. Ofta över de inte ännu kalla liken av andra karaktärer och berg av oskyldiga npc:er.
Haha, ja, absolut, men problemet för mig är att halva gruppen inte har rätt "förutsättningar" och jag varken kan eller vill ersätta dem, så jag kör på lite mer story och lite mindre död. Iaf i nuvarande kampanj*.



*Ingen har någonsin tagit sig till level 10 tidigare, men jag hoppas att vi skall få en grupp runt level 16 och att det skall komma till något slags slut där någonstans.
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
Finns ett par saker som kan öka chansen för ett lvl 1 party att överleva.
Men de jag tycker är intressant är att nästan ingen har nämnt möjligheten att fly, bara för att man möter på monster behöver man inte strida mot dom.
Om jag listar för specifikt random encounter så är det typ:
1. Slå för hur nära grupperna stöter på varandra, är fienderna långt bort ska man ha bra chans att fly.

2. Slumpa om vilken grupp som upptäcker vem, inget smyga slag behövs, slå bara en d6: 1-2 spelarna upptäcker monsterna men monsterna ser inte spelarna. 3-4 monsterna upptäcker spelarna. 5-6 båda grupperna upptäcker varandra samtidigt.
I vissa fall kan man bara slinka undan om monsterna inte ser en, alternativt få en överraskningsrunda.

3. Slå reaction, Positivt utfall och båda grupperna kan bara lämna varandra ifred. Neutralt och en muta av pengar till intelligenta varelser (humanoider oftast) eller mat åt bestar kan låta en lämna utan att strida. OSR är i grunden ett resurshanterings spel. Du har x antal dagar provision, hur mycket är du redo att offra för att hydran ska äta det istället för dig?

4. Även om reaction slaget blir fientligt så betyder det inte automatiskt strid. Värt att ha i åtanke är att strid är exakt lika super mega farligt för monsterna.
Såvida de inte överträffar spelarna i antal eller är synligt överlägsna dom så kommer de också vilja att undvika strid.

5. Fly. Det här händer nästan aldrig, jag tror det går emot något ideal för spelare.
Bara spring som en galning, släng pengar eller mat på marken bakom dig för att ge fienden incitament att stanna för det istället för att jaga dig. (Återigen, hur mycket resurser är du villig att offra)

6. Strid, de allra flesta 1st lvl fights är straight up 50/50 matcher. Om de båda motståndarna var har 1d8 hp och 1d8 i skada så är det en 50% chans att du kommer komma ut levande, det är inte dåliga odds för OSR.
6b. MORAL. Det är här spelarkaraktär verkligen skiner över monster och npcs, spelare väljer när de flyr, monster slumpar.
Du ska i stort sett aldrig behöva döda varje monster till sista orc. Monster vill också fly!
Det viktigaste jag kan säga om moral är det här: monster slår alltid ett moralslag vid deras första dödsoffer i striden(Dock inte för alla som dör efter det förstås). Detta betyder att om man har tur kan man på första rundan av striden besegra gruppen på 12 orcer om man lyckas slå ihjäl en av dom.
Andra event som leder till moralslag är bl.a: Döda hälften av fienderna, döda ledaren (Borde alltid finnas en, alfan för ointelligenta varelser, behöver inte ha extra stats eller nått.) eller, och den här är också bra, om någon använder magi!
Magi är mystiskt och skrämmande de borde leda till ett moralslag, detta borde också bara vara en gång per strid däremot.

Det finns mer jag kan skriva men tror folk redan är ganska less på den här väggen av text.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Twitchy;n128381 said:
Finns ett par saker som kan öka chansen för ett lvl 1 party att överleva.
Men de jag tycker är intressant är att nästan ingen har nämnt möjligheten att fly, bara för att man möter på monster behöver man inte strida mot dom.
Om jag listar för specifikt random encounter så är det typ:
1. Slå för hur nära grupperna stöter på varandra, är fienderna långt bort ska man ha bra chans att fly.

2. Slumpa om vilken grupp som upptäcker vem, inget smyga slag behövs, slå bara en d6: 1-2 spelarna upptäcker monsterna men monsterna ser inte spelarna. 3-4 monsterna upptäcker spelarna. 5-6 båda grupperna upptäcker varandra samtidigt.
I vissa fall kan man bara slinka undan om monsterna inte ser en, alternativt få en överraskningsrunda.

....


Bara spring som en galning, släng pengar eller mat på marken bakom dig för att ge fienden incitament att stanna för det istället för att jaga dig. (Återigen, hur mycket resurser är du villig att offra)

....


Andra event som leder till moralslag är bl.a: Döda hälften av fienderna, döda ledaren (Borde alltid finnas en, alfan för ointelligenta varelser, behöver inte ha extra stats eller nått.) eller, och den här är också bra, om någon använder magi!
Magi är mystiskt och skrämmande de borde leda till ett moralslag, detta borde också bara vara en gång per strid däremot.
För oss blev flykt meckigt eftersom rollpersonerna oftast hade sämre förflyttning än monstrena pga rustning, folk i full plate låg risigt till. Sen tror jag att vi glömde en del moralslag faktiskt, samt tolkade in lite för mycket av settingen i de slumpmässiga mötenas inställning till rollpersonerna (SL gjorde en bedömning, var det humanoider i morlockklanens grotta så var det morlocker som anföll). Det var kanske lite hårt, man skulle kanske gett motsvarande mängd slack i andra regler för att kompensera upp om man ville spela så.
 
Top