Nekromanti Dödlighet i Warhammer FRPG

Dilandau

Myrmidon
Sitter och bläddrar i nya Warhammer-rollspelet. Hade jag haft en spelgrupp skulle jag dragit igång en kampanj på studs. Men vad jag undrar lite över är hur dödligt skadesystemet är. Hur mycket pisk åker rollpersonerna på i ett vanligt äventyr? Hur är det att kolavipppen? Om man inte tar med Fate Points i beräkningen.

Sweet dreams,

Balderk

Swashbuckler
Det är hyffsat lätt att dö i WFRP. Vi spelade nyss ett spel på kanske 5 sessioner, där hade folk dött flera gånger om det inte vore för faithpoints.

Men jag tycker nog inte att det är allt för lätt att dö. Det krävs fortfarande en del för att man ska kola.

Gordeg

Hero
Mista kroppdel? Nej, slå hellre ihjäl mig!(edited)

Visst är WFRP dödligt om man inte räknar med Fate Points.
Fast nu är det ju så att det finns Fate Points! Man kan alltså klara sig undan döden ganska enkelt åtminstone tills ens Fate Points tar slut. Värre är det att råka ut för skador som ger permanenta grundegenskapssänkningar eller förlust av kroppsdelar. Den typen av skador brukar skrämma spelare mer än något annat.

Om man inte vill att vissa rollpersoner ska se ut som tecknade sjörövare kan man låta spelarna lägga Fate Points även för att undkomma invalidiserande skador, alterativt köra med the sudden death critical hit system. Fast då förlorar WFRP delar av sin skitiga charm tycker jag.

(Edit: Såg nyss att reglerna i nya WFRP rekommenderar att man använder fate points för att undvika invalidisering. Rättar skyndsamt mig själv innan någon annan hinner göra det!)

Gordeg

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Mista kroppdel? Nej, slå hellre ihjäl mig!(edited)

"Den typen av skador brukar skrämma spelare mer än något annat."

Vad är det för mesar du spelar med? Ett träben är ju ett tecken på erfarenhet och tuffhet, lite som en medalj som inte kan ifrågasättas. Tror du att någon hade ifrågasatt John Kerry ifall han hade haft tre träben i stället för tre purpurhjärtan? :gremgrin:

Gordeg

Hero

Ok, vi är väl mesar då. Men det finns regler i WFRP för vad man inte längre kan göra när man har en protes istället för en kroppsdel, och grundegenskapssänkningar och sånt... Förlåt oss för att vi är svaga koboldvarelser som tycker att det är tråkigt att bli sämre, istället för att bara vara tacksamma för coolhetsfaktorn!

En klassiker i sammanhanget är leveldrainande varelser i ADD. En Restoration spell kunde återställa rollpersonens level men de XP han samlat ihop på väg mot nästa level var borta för all framtid. Ouch.

Gordeg

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Leveldrain är ju bara tråkigt. Där får man ingen häftig utseendetalj som minne. Men jag upprätthåller min uppfattning att någon permanent skada är en stämningshöjare för en rollperson som ska vara stridserfaren och härdad.

cogitare

Swashbuckler

Men jag upprätthåller min uppfattning att någon permanent skada är en stämningshöjare för en rollperson som ska vara stridserfaren och härdad
Så länge det inte hindrar din RP eller han blir av med permanenta poäng från formuläret?

Det är just de permanenta poängen som försvinner vid en leveldrain eller grundegenskapssänkning eller liknande som ofta får en spelare att tappa sugen för sin RP. Vilket i mina ögon kan vara förståeligt om man kämpat länge och väl för att nå upp till en viss nivå. Precis som i livet så vill man ju inte regradera i rollspel.

C.