Farliga monster
För att ge svar på min egen fråga så skulle jag nog säga att ett monster är farligt när det kan göra något som man inte har förväntat sig.. En DnD-klassiker för att göra ett koboldgäng farligt är att slänga in en kobold med ett magiskt svärd.. Det brukar tendera i att skrämma upp spelarna lite; "Shit, vad han gjorde i skada!"
Jag gjorde en liknande grej till DoD där rollpersonerna mötte en demonolog som hade en demonett som spiritus familaris.. Demonetten var en 2 dm lång, ölmagad och bredkäftad och väckte inte så mycket uppmärksamhet.. Men jag hade gett den demonförmågan att den kan öka sin skada med 1 under en attack för varje PSY den spenderade.. Demonetten bet en av rollpersonerna i benet och jag offrade alla demonettens PSY.. Gosse, vad spelaren skrek när jag meddelade skadan.. Sedan blev det hetsjakt på demonett under striden, för alla var skiträdda för den..
När brorsan spelledde några nybörjare så mötte en tjej en riddare i helrustning.. När riddaren tog av sig tunnhjälmen så var det bara ett skeletthuvud under.. Alla ni vet att det bara var ett vanligt skelett (ok, det var en dödsriddare men ändå) men tjejen blev så rädd för den att hon sprang iväg... öh, rollpersonen sprang iväg menade jag.. Där kan man se vad lite oväntade saker kan göra..
/Han som tyckte det var en cool idé med odöda svartfolk, så det ska han sno