Nekromanti Dödsgasten

Rickard

Urverk speldesign
...och för att göra den här tråden lite vettig..

Vilket monster tycker ni är det farligaste?

Vad är det som egentligen gör ett farligt monster? Är det bara att det är bästigt på att slåss?

/Han som kanske skulle vilja se lite förslag på annorlunda farliga monster

_-olle-_

Veteran
Farliga monster... hmm... vättar

Jag måste säga att från spelarperspektiv så var min farligaste strid nog mot ett gäng halvdöda, demoraliserade och snuskiga Illvättar... bara det att de under stridens gång visade sig vara utrustade med ringbrynjor, tunnhjälmar, rundsköldar, kortsvärd och pilbågar. Måste ha varit ett förklätt elit-Illvätterförband...

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, drakar ligger ju helt klart på platts nummer ett.. Det går ju inte att förneka ju.
Sedan så kan jag inte firket säga vilket monster som är farligast, de är ju farliga på sitt sätt ju.

Vad är det som egentligen gör ett farligt monster? Är det bara att det är bästigt på att slåss?
Naeee, skulle nog vilja säga att dett är monstrets hela väsen som räknas in. Att det är enns karisma, rykte & sådana saker som räknas in.

/ Johan K, som är ruggit trött

Nightowl

Champion
Bland annat. Dor man kan man ju inte fortsatta spela, sa det brukar irritera folk ganska mycket.

Farliga monster ar ocksa de som kan ta nagot fran rollpersonen permanent - gastar passar ganska bra har eftersom de suger grundegenskaper.

Naturligtvis kan listiga monster vara oerhort farliga eftersom rollpersonerna da inte ens hinner slass mot dem innan de dor av andra skal, typ monstret som besatter en kille, monstret som byter skepnad, monstret som viskar logner i oronen pa en folkmassa som forvandlar den till en lynchmobb, etc. Men i overforingen ar detta mest satt att gora monstret indirekt farligt - valdigt effektivt eftersom de flesta rollpersoner skyddats mot direkt vald av spelarna.

Och du sade farligt, sa da pratar jag om farligt och inte maktigt eller intressant.

Erik, jag vill kyssa dina lappar Charlott!

Zizop

Swordsman
Svampmän ;-)

... 1 extra bonuspoäng till den som först kommer på var de presenterades först (och ända gången?)...

Snow

Swashbuckler
Re: Svampmän [OT]

jag har sett svampmän i neverwinternights... men det är ju Dungeons and Dragons så det kanske inte räknas...

Organ

Out of time, out of mind
Re: Svampmän ;-) (OT)

Svampmän har jag aldrig stött på i något DoD-relaterat samanhang, men om du menar i rollspel i allmänhet skulle jag gissa på uråldriga "Dungeons of the Slave Lords" till AD&D.

/Anders

Rickard

Urverk speldesign
Farliga monster

För att ge svar på min egen fråga så skulle jag nog säga att ett monster är farligt när det kan göra något som man inte har förväntat sig.. En DnD-klassiker för att göra ett koboldgäng farligt är att slänga in en kobold med ett magiskt svärd.. Det brukar tendera i att skrämma upp spelarna lite; "Shit, vad han gjorde i skada!"

Jag gjorde en liknande grej till DoD där rollpersonerna mötte en demonolog som hade en demonett som spiritus familaris.. Demonetten var en 2 dm lång, ölmagad och bredkäftad och väckte inte så mycket uppmärksamhet.. Men jag hade gett den demonförmågan att den kan öka sin skada med 1 under en attack för varje PSY den spenderade.. Demonetten bet en av rollpersonerna i benet och jag offrade alla demonettens PSY.. Gosse, vad spelaren skrek när jag meddelade skadan.. Sedan blev det hetsjakt på demonett under striden, för alla var skiträdda för den..

När brorsan spelledde några nybörjare så mötte en tjej en riddare i helrustning.. När riddaren tog av sig tunnhjälmen så var det bara ett skeletthuvud under.. Alla ni vet att det bara var ett vanligt skelett (ok, det var en dödsriddare men ändå) men tjejen blev så rädd för den att hon sprang iväg... öh, rollpersonen sprang iväg menade jag.. Där kan man se vad lite oväntade saker kan göra..

/Han som tyckte det var en cool idé med odöda svartfolk, så det ska han sno

Lambi

Swordsman
Invaggad i falsk säkerhet

Precis. Det oväntade skärrar spelarna (och rollpersonerna).

Dock får man se upp så man inte gör det för ofta. Lite underligt när James Bond börjar ge sig på ärkeskurkens katt istället för ärkeskurken själv, bara för att han insett att det alltid är det minst farliga alternativet och därav antagligen är en eldsprutande muterat kattdrake med illusionskunskaper och hejjävlarns stora klor.

Det är också riktigt roligt med monster som KAN göra spelarna något men inte gör det... riktigt än... kanske sen. DÅ får spelarna tryck på sig. Varför gör han det inte? Vågar vi anfalla nu?

Med oväntat menar jag inte fällor(det är iofs monster vi duskuterar, men jag råkade börja spåna på fällor så ni får en sådan dos också). Dom ska alltid vara halvt oväntade och farliga. Ok att det kanske inte alltid är så i Exalted (Surprise Antisipation Method någon?) eller andra superduperhjälteturbospel, men det går alltid att hotta upp. Den går på personer som ska skyddas etc etc. Aja, lägger ner fällsnacket, hörde ju inte till diskussionen direkt.

Zizop

Swordsman
Re: Svampmän (Fortsatt OT)

För att inte förvilla ytterligare så måste följande förtydligas:

Svampmännen jag tänker på är till DoD (inte D&D) och publicerad i officiellt material.

Zizop

Swordsman
Re: Farliga monster

Monster som inte är identifierade?

T.ex. ett övernaturligt väsen som tagit över någon spelare?
Eller något ur mörkret runt lägerelden som anfaller för att skapa största möjliga förvirring.
Eller något som anfaller med ovanlig och dödsbringande taktik?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Svampmän ;-)

1 extra bonuspoäng till den som först kommer på var de presenterades först (och ända gången?)
Sinkadus nummer 2. Tack för poänget!

/tobias

Troberg

Sinister eater
Definitivt platypusen. Den kan störta en hel världsbild utan att ens anstränga sig. Vad är en fjuttsans drake mot det?

Zizop

Swordsman
Definitivt platypusen. Den kan störta en hel världsbild utan att ens anstränga sig.
Bra svar. Vilken världsreligion kan motivera det djuret? Bara om deras gudom är hög som ett hus eller endast bryr sig om skämt och rackarspel, vilket då indikerar att det inte är så lämpligt att dyrka densamma. Eller? Herrens vägar är outgrundliga och fullständigt galna är ju inte precis något som får de troende att ansluta sig i horder.

solvebring

Superhero
Ett farligt monster skall inte vara direkt "bästigt" på att slåss anser jag. Det skall vara skräckingivande ur spelaren/rollpersonens perspektiv, det inte dess värden direkt heller utan snarare VAD den kan göra i strid. Det skall gärna ligga mycket mystik bakom det. Är det inbäddat i mystik, omtalat med skrönor och skräck och KAN göra hiskeliga saker är det ett bra/farligt monster... Det är min bild av det hela.

Kaigon

Helmgast
Monster som tydligt verkar leka med rollpersonerna brukar vara tillräckligt skräckinjagande.
Fast det har jag nog bara demoner låtit göra när jag var SL.

Zizop

Swordsman

Som en bonus så nämner jag en annan gammal goding!

Tarantellider (Spindelmän) ifrån Sinkadus 3 som även innehöll Olog-Hai (Orchtroll).

Organ

Out of time, out of mind

Som en bonus så nämner jag en annan gammal goding!

Tarantellider (Spindelmän) ifrån Sinkadus 3 som även innehöll Olog-Hai (Orchtroll).

När vi ändå håller på kan vi lika gärna nämna orcherna från Sinkadus 1. :gremgrin: De kanske inte rankas som de farligaste i DoDs arsenal men borde i alla fall vara de vanligaste.

/Anders