Krumsinkan
Veteran
- Joined
- 17 Aug 2021
- Messages
- 27
Hej!
Har testat lite Mutant år noll (MÅ0). Mycket trevligt spel. Har dock en fundering på regelmekaniken med avseende på chansen att dö. Det verkar för mig nämligen ganska otroligt att man dör i MÅ0.
Man kan lätt bli bruten, genom att fiender pucklar på en och/eller att man pressar slag. I der läget kan man potentiellt dö genom att antingen
1) någon ger en "nådastöten". Känns osannolikt, dels eftersom det är relativt svårt (kräver ett lyckat KYLA slag) och dels att det finns väldigt svaga incitament för en fiende att göra så. Bättre för hen att fokusera på kvarvarande aktiva motståndare.
2) Slå 65 eller 66 på en T66 för kritiska skador - > 1/18 sannolikhet, dvs. väldigt låg. Det finns visserligen andra resultat på kritiska skador tabellen som kan leda till döden, men då dessa har en (ofta) generös tidsfrist kopplat till sig, så kan man utgå från att någon med stor sannolikhet lyckas vårda den skadade innan dess.
Så sammanfattningsvis känns det som låg sannolikhet att dö i spelet, vilket jag tycker är synd, för ur min synvinkel bör spelet vara mycket dödligt för att bibehålla rätt nerv, i likhet med allehanda post apokalyptiska filmer och serier.
FRÅGOR:
Har jag missförstått något i reglerna? Om inte, går det att "hacka" reglerna på lämpligt sätt för att öka dödsrisken? Vad är era erfarenheter av detta? Kanske bara jag som målar upp ett problem (som nybörjare) som inte finns egentligen?
Har testat lite Mutant år noll (MÅ0). Mycket trevligt spel. Har dock en fundering på regelmekaniken med avseende på chansen att dö. Det verkar för mig nämligen ganska otroligt att man dör i MÅ0.
Man kan lätt bli bruten, genom att fiender pucklar på en och/eller att man pressar slag. I der läget kan man potentiellt dö genom att antingen
1) någon ger en "nådastöten". Känns osannolikt, dels eftersom det är relativt svårt (kräver ett lyckat KYLA slag) och dels att det finns väldigt svaga incitament för en fiende att göra så. Bättre för hen att fokusera på kvarvarande aktiva motståndare.
2) Slå 65 eller 66 på en T66 för kritiska skador - > 1/18 sannolikhet, dvs. väldigt låg. Det finns visserligen andra resultat på kritiska skador tabellen som kan leda till döden, men då dessa har en (ofta) generös tidsfrist kopplat till sig, så kan man utgå från att någon med stor sannolikhet lyckas vårda den skadade innan dess.
Så sammanfattningsvis känns det som låg sannolikhet att dö i spelet, vilket jag tycker är synd, för ur min synvinkel bör spelet vara mycket dödligt för att bibehålla rätt nerv, i likhet med allehanda post apokalyptiska filmer och serier.
FRÅGOR:
Har jag missförstått något i reglerna? Om inte, går det att "hacka" reglerna på lämpligt sätt för att öka dödsrisken? Vad är era erfarenheter av detta? Kanske bara jag som målar upp ett problem (som nybörjare) som inte finns egentligen?