Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
- Längd
- Innehåll
- Dialog
Hur skriver jag ett spel utan en vision och varför skulle jag någonsin förutsätta att de som köper spelet inte är intresserade av den vision jag har för det? Om jag inte vill förmedla något till mina läsare ser jag ingen direkt anledning att skriva över huvud taget, eller?Rymdhamster said:Fast det där är ju bara intressant om jag vill spela din vision av ditt spel.
Det här kan vara en meningsskiljaktighet som bottnar i att vi är intresserade av olika typer av spel, och vill få ut olika saker ur dem. Men det du beskriver är för mig mindre viktigt än det jag tog upp i mitt förra inlägg. Där emot är det lämpligt att tänka på det du nämner när man presenterar den användbara infomrationen i texten.
Inte vet jag. Varför skulle du skriva ett spel om du inte har en vison?RasmusL said:Hur skriver jag ett spel utan en vision
Som sagt så tror jag det här handlar om att vi är intresserade av olika saker när det kommer till ett spel. Jag skiter fullkomligt i hur den som skrev spelet tänkte att det skulle spelas, jag kommer att spela det så som jag vill spela det.RasmusL said:och varför skulle jag någonsin förutsätta att de som köper spelet inte är intresserade av den vision jag har för det?
Jag vet inte. Det får du fråga dig själv om.RasmusL said:Om jag inte vill förmedla något till mina läsare ser jag ingen direkt anledning att skriva över huvud taget, eller?
Som sagt så tror jag det här handlar om att vi är intresserade av olika saker när det kommer till ett spel. Jag skiter fullkomligt i hur den som skrev spelet tänkte att det skulle spelas, jag kommer att spela det så som jag vill spela det.[/quote]RasmusL said:och varför skulle jag någonsin förutsätta att de som köper spelet inte är intresserade av den vision jag har för det?
Klart att det inte finns ett rätt sätt att spela ett spel, men jag tycker RasmusL har en poäng. Jag vill att författarens passions ska brinna klart i hela boken. Att texterna ska fånga och dränka mig med sin stämning. Neutralt byråkratispråk ger mig ingenting och håller jag inte med om stämningen, men gillar spelet i övrigt? Ja, jag spelar det då som jag vill. Men utan vision och stämning kommer spelet bli mycket gråare.Troberg said:Sådan är jag också. Jag får idéer av spel, men jag mixar alltid med andra idéer också. För mig finns det inget "rätt" sätt att spela ett spel.
Jag skulle vilja säga så här: jag är självklart intresserad av Genesis vision av hans spel innan jag förkastar den och ersätter den med min egen. Men ska jag ta till mig den så måste jag vilja läsa den.Rymdhamster said:Fast det där är ju bara intressant om jag vill spela din vision av ditt spel.
Nej, det förstås. Alltså, jag utgår från att stämningstexterna ska ge något (och att de ska vara värda att läsa). Det är inte det viktigaste, men det är ännu ett redskap att förmedla den. Gillar du inte den? Ja, då är det inte svårare än att hoppa över den som Krille gör.Rymdhamster said:Asså, jag säger ju inte att den inte ska finnas där. Jag säger bara att den inte är det viktigaste. Gillar jag författarens vision och stämning så är allt bra. Men gör jag det inte så är ju allt helt meningslöst om det inte även finns information att hämta där.
I vilket fall jag överhuvudtaget inte skulle köpa "skiten". Det är lite grejen med att det blir värdelöst.Robert Jonsson said:då är det inte svårare än att hoppa över den som Krille gör.
Ja, det bottnar nog i att vi är olika. Jag har bara svårt att förstå varför en författare bör skriva spel för människor som inte vill spela dem, eller varför människor som inte är intresserade av sagda spel ska köpa dem, vi har ju wikipedia om man vill ha information utan spel, liksom.Rymdhamster said:Inte vet jag. Varför skulle du skriva ett spel om du inte har en vison?RasmusL said:Hur skriver jag ett spel utan en vision
Som sagt så tror jag det här handlar om att vi är intresserade av olika saker när det kommer till ett spel. Jag skiter fullkomligt i hur den som skrev spelet tänkte att det skulle spelas, jag kommer att spela det så som jag vill spela det.RasmusL said:och varför skulle jag någonsin förutsätta att de som köper spelet inte är intresserade av den vision jag har för det?
Jag vet inte. Det får du fråga dig själv om.RasmusL said:Om jag inte vill förmedla något till mina läsare ser jag ingen direkt anledning att skriva över huvud taget, eller?
Nej, det låter konstigt. Varför skulle de göra det för?RasmusL said:Jag har bara svårt att förstå varför en författare bör skriva spel för människor som inte vill spela dem
Jag vet inte riktigt vem det är du diskuterar med, för det verkar inte vara mig i alla fall Varför skulle man köpa ett spel man inte är intresserad av?RasmusL said:eller varför människor som inte är intresserade av sagda spel ska köpa dem, vi har ju wikipedia om man vill ha information utan spel, liksom.
Ja, jag likställer nog "författarens vision" med "vad författaren vill förmedla", det kanske är där vi är oense snarare än rörande spelstil.Rymdhamster said:Nej, det låter konstigt. Varför skulle de göra det för?RasmusL said:Jag har bara svårt att förstå varför en författare bör skriva spel för människor som inte vill spela dem
Jag vet inte riktigt vem det är du diskuterar med, för det verkar inte vara mig i alla fall Varför skulle man köpa ett spel man inte är intresserad av?RasmusL said:eller varför människor som inte är intresserade av sagda spel ska köpa dem, vi har ju wikipedia om man vill ha information utan spel, liksom.
Du verkar sätta ett likhetstecken mellan vision och spel som jag inte tycker finns där. Som sagt så handlar det här nog inte om att vi är olika utan om att vi vill ha olika spel.
Kan du ge exempel på användbar information som kan vara lämpligt att placera i stämningstexten? Det känns som att man gömmer undan den där. Man letar inte i stämningstexten när man söker info, liksom.Rymdhamster said:Är informationen användbar för mig, och texten är kort, så förvandlar det medioker eller dålig prosa till helt okej prosa.