Nekromanti Dålig prosa i rollspel - Vilka är problemen?

Simon

Swashbuckler
Jag skulle säga, i första hand dåligt språk i betydelsen syftningsfel, utav istället för av, de och dem ihopmixade, och så vidare. Alltså typ skrivfel, eller nära skrivfel. Men det är väl för självklart för att nämnas, egentligen...

I andra hand krångligheten. Omständiga passivkonstruktioner, upprepningar, och så vidare, precis som flera har nämnt redan. Mitt bästa tips där är att tänka, går det att skriva den här meningen enklare? Rakare och kortare? I så fall, gör det. Det är nästan aldrig fel.

Skriver man så enkelt det bara går så har man dessutom en god chans att komma tillrätta med adjektivsjukan på köpet. Ni vet, den där tendensen att sätta ett adjektiv (eller ett adverb) vid vartenda ord man kan. "Den dystre mannen kliade sig lojt i sitt toviga skägg med en smutsig hand, innan han långsamt strosade ned mot den våta sanden vid det blåa havets brusande vågor." Äh, dåligt exempel. Sorry. Men i alla fall, se upp för adjektivsjukan!

Genesis

Ni dés ni maître
Det ingen verkar fatta är vad texterna är till för. "Stämning" är så generiskt, och folk tror att de är till för att presentera information om spelvärlden. Fel fel fel!

Har du någonsin läst en bok och märkt hur det påverkat ditt talspråk? Det här är vad en bra stämningstext kan leverera. Den kan leverera de språkliga verktyg spelarna kan använda för att beskriva världen. En bra stämningstext använder ett speciellt språkbruk som passar känslan i spelvärlden och får spelarna att förändra hur de beskriver saker och ting. Därför bör en lovecraftiansk stämningstext strö ord som "icke-euklidisk" och "obeskrivlig terror" omkring sig, medan en Stolthet och fördom-text bör ha med "förtjusande" och ett Bellmanspel "gutår". Det här gäller inte bara stämningstexterna såklart, men det blir extra tydligt där eftersom de visar exakt hur spelvärlden bör beskrivas. En stämningstext som kan leverera detta är värd mer än alla illustrationer i hela boken.

Det här är något jag insett nyligen, så mitt nästa spel ska överösas med stämningstext och sakna illusar. Tyvärr är redan Svart av kval skrivet och layoutat, så det kommer inte att göra detta, trots att det vore ett utmärkt spel för det. :gremfrown:

Ymir

Liten kantbaron
Roten till problemet är att folk saknar förmåga att se god prosa för vad den är, och medan rollspelsföretagen betalar sina tecknare skäligt med pengar förväntas textförfattarna inte sällan jobba helt gratis, då skrivarjobb av någon anledning är så lågstatus. Resultatet är att bra skribenter tenderar att söka sig till grönare nejder, och kvar blir bottenskrapet som jobbar fort och gratis. Det här är inte hela förklaringen och stämmer inte i samtliga fall eller något, men det är ett problem i rollspelssverige, imo, att duktiga illustratörers insats värderas högre än duktiga skribenters.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fast det där är ju bara intressant om jag vill spela din vision av ditt spel.

Det här kan vara en meningsskiljaktighet som bottnar i att vi är intresserade av olika typer av spel, och vill få ut olika saker ur dem. Men det du beskriver är för mig mindre viktigt än det jag tog upp i mitt förra inlägg. Där emot är det lämpligt att tänka på det du nämner när man presenterar den användbara infomrationen i texten.

RasmusL

Champion
Rymdhamster said:

Det här kan vara en meningsskiljaktighet som bottnar i att vi är intresserade av olika typer av spel, och vill få ut olika saker ur dem. Men det du beskriver är för mig mindre viktigt än det jag tog upp i mitt förra inlägg. Där emot är det lämpligt att tänka på det du nämner när man presenterar den användbara infomrationen i texten.
Hur skriver jag ett spel utan en vision och varför skulle jag någonsin förutsätta att de som köper spelet inte är intresserade av den vision jag har för det? Om jag inte vill förmedla något till mina läsare ser jag ingen direkt anledning att skriva över huvud taget, eller?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL said:
Hur skriver jag ett spel utan en vision
Inte vet jag. Varför skulle du skriva ett spel om du inte har en vison?

RasmusL said:
och varför skulle jag någonsin förutsätta att de som köper spelet inte är intresserade av den vision jag har för det?
Som sagt så tror jag det här handlar om att vi är intresserade av olika saker när det kommer till ett spel. Jag skiter fullkomligt i hur den som skrev spelet tänkte att det skulle spelas, jag kommer att spela det så som jag vill spela det.

RasmusL said:
Om jag inte vill förmedla något till mina läsare ser jag ingen direkt anledning att skriva över huvud taget, eller?
Jag vet inte. Det får du fråga dig själv om.

Troberg

Sinister eater
RasmusL said:
och varför skulle jag någonsin förutsätta att de som köper spelet inte är intresserade av den vision jag har för det?
Som sagt så tror jag det här handlar om att vi är intresserade av olika saker när det kommer till ett spel. Jag skiter fullkomligt i hur den som skrev spelet tänkte att det skulle spelas, jag kommer att spela det så som jag vill spela det.[/quote]

Sådan är jag också. Jag får idéer av spel, men jag mixar alltid med andra idéer också. För mig finns det inget "rätt" sätt att spela ett spel.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Troberg said:
Sådan är jag också. Jag får idéer av spel, men jag mixar alltid med andra idéer också. För mig finns det inget "rätt" sätt att spela ett spel.
Klart att det inte finns ett rätt sätt att spela ett spel, men jag tycker RasmusL har en poäng. Jag vill att författarens passions ska brinna klart i hela boken. Att texterna ska fånga och dränka mig med sin stämning. Neutralt byråkratispråk ger mig ingenting och håller jag inte med om stämningen, men gillar spelet i övrigt? Ja, jag spelar det då som jag vill. Men utan vision och stämning kommer spelet bli mycket gråare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Asså, jag säger ju inte att den inte ska finnas där. Jag säger bara att den inte är det viktigaste. Gillar jag författarens vision och stämning så är allt bra. Men gör jag det inte så är ju allt helt meningslöst om det inte även finns information att hämta där.

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
Jag skulle vilja säga så här: jag är självklart intresserad av Genesis vision av hans spel innan jag förkastar den och ersätter den med min egen. Men ska jag ta till mig den så måste jag vilja läsa den.

Och hans stämningstexter måste ha en sjujefla fantastisk prosa* om jag ska vilja läsa längre än första stycket. Jag kräver helt enkelt att han är lika bra stämningstextförfattare som regelförfattare och miljöbeskrivningsförfattare - precis det jag anser att de flesta spelskapare faktiskt inte är.

Eller så kan han hyra Neil Gaiman eller nån att skriva hans stämningstexter åt honom.

Men håller hans stämningstexter ungefär samma kvalitet som resten av rollspelsskaparnas stämningstexter så låter jag helst bli, och missar därmed hans vision.

* med rollspelsmått mätt. Jämfört med en helt vanlig roman eller novell så räcker det med att den är hyfsad.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Rymdhamster said:
Asså, jag säger ju inte att den inte ska finnas där. Jag säger bara att den inte är det viktigaste. Gillar jag författarens vision och stämning så är allt bra. Men gör jag det inte så är ju allt helt meningslöst om det inte även finns information att hämta där.
Nej, det förstås. Alltså, jag utgår från att stämningstexterna ska ge något (och att de ska vara värda att läsa). Det är inte det viktigaste, men det är ännu ett redskap att förmedla den. Gillar du inte den? Ja, då är det inte svårare än att hoppa över den som Krille gör. :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Robert Jonsson said:
då är det inte svårare än att hoppa över den som Krille gör. :gremsmile:
I vilket fall jag överhuvudtaget inte skulle köpa "skiten". Det är lite grejen med att det blir värdelöst.

Så länge det finns information att hämta så finns där ett värde, även om stämningen som förmedlas inte riktigt är min kopp te (med socker och vispgrädde i).

RasmusL

Champion
Rymdhamster said:
RasmusL said:
Hur skriver jag ett spel utan en vision
Inte vet jag. Varför skulle du skriva ett spel om du inte har en vison?

RasmusL said:
Som sagt så tror jag det här handlar om att vi är intresserade av olika saker när det kommer till ett spel. Jag skiter fullkomligt i hur den som skrev spelet tänkte att det skulle spelas, jag kommer att spela det så som jag vill spela det.

RasmusL said:
Om jag inte vill förmedla något till mina läsare ser jag ingen direkt anledning att skriva över huvud taget, eller?
Jag vet inte. Det får du fråga dig själv om.
Ja, det bottnar nog i att vi är olika. Jag har bara svårt att förstå varför en författare bör skriva spel för människor som inte vill spela dem, eller varför människor som inte är intresserade av sagda spel ska köpa dem, vi har ju wikipedia om man vill ha information utan spel, liksom.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL said:
Jag har bara svårt att förstå varför en författare bör skriva spel för människor som inte vill spela dem
Nej, det låter konstigt. Varför skulle de göra det för?

RasmusL said:
eller varför människor som inte är intresserade av sagda spel ska köpa dem, vi har ju wikipedia om man vill ha information utan spel, liksom.
Jag vet inte riktigt vem det är du diskuterar med, för det verkar inte vara mig i alla fall :gremlaugh: Varför skulle man köpa ett spel man inte är intresserad av?

Du verkar sätta ett likhetstecken mellan vision och spel som jag inte tycker finns där. Som sagt så handlar det här nog inte om att vi är olika utan om att vi vill ha olika spel.

Ond bråd död

Swashbuckler
Den här tråden skulle behöva lite inklistrade exempel på vad som är bra och dålig prosa i rollspel. På svenska, och helst inte skrivet av någon som hänger här och som kan ta illa vid sig.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ämnesflykt

Nu verkar den här deltråden inte längre handla om prosa i rollspel, så det kanske är dags att lägga ner den innan den börjar ta för stor plats?

/tobias

RasmusL

Champion
Rymdhamster said:
RasmusL said:
Jag har bara svårt att förstå varför en författare bör skriva spel för människor som inte vill spela dem
Nej, det låter konstigt. Varför skulle de göra det för?

RasmusL said:
eller varför människor som inte är intresserade av sagda spel ska köpa dem, vi har ju wikipedia om man vill ha information utan spel, liksom.
Jag vet inte riktigt vem det är du diskuterar med, för det verkar inte vara mig i alla fall :gremlaugh: Varför skulle man köpa ett spel man inte är intresserad av?

Du verkar sätta ett likhetstecken mellan vision och spel som jag inte tycker finns där. Som sagt så handlar det här nog inte om att vi är olika utan om att vi vill ha olika spel.
Ja, jag likställer nog "författarens vision" med "vad författaren vill förmedla", det kanske är där vi är oense snarare än rörande spelstil.

Jag tänker mig att en spelskapare vill förmedla den bild hen har av sitt spel till läsaren, jag kallar det vision, för att denna ska kunna använda sig av den för att spela rollspel. Det här är detsamma vare sig det är en setting, ett resolutionssystem eller en struktur för hur drama skall skapas, spelskaparen vill kommunicera sitt spel. I mina ögon är språket en del av detta och hur spelskaparen än väljer att uttrycka sig så kommer detta att kommunicera något utöver "vad" som sägs, det är alltså inte bara "vad" utan även "hur" som är viktigt (lite som att byta soundtrack i någon random filmscen och därmed ändra den upplevda stämningen i scenen). Det här är ett verktyg och spelskapare använder det vare sig de vill eller inte, det kommer liksom i paketet "kommunikation", och min åsikt är att det är bra att använda ett sätt att kommunicera som kommunicerar det man vill kommunicera samt vara medveten om att det som kommuniceras uppfattas olika beroende på hur kommunikationen utformas. Personligen vill jag se detta inte bara i stämningstexter samt att det används som ett medvetet redskap, tillsammans med layout, bilder, typsnitt, what have you, för att skapa en kongruent upplevelse.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Du verkar fortfarande diskutera med någon annan än mig. Allt jag säger är att det är viktigt att prosan innehåller information som är användbar för mig i spelet oavsett om jag vill spela så som författaren tycker att jag borde spela spelet, eller om jag vill spela på något annat sätt. Dvs information om världen, om företeelser i värlen, om grupper man kan träffa på eller hur man gör saker och ting.

Är informationen användbar för mig, och texten är kort, så förvandlar det medioker eller dålig prosa till helt okej prosa.

Genesis

Ni dés ni maître
Rymdhamster said:
Är informationen användbar för mig, och texten är kort, så förvandlar det medioker eller dålig prosa till helt okej prosa.
Kan du ge exempel på användbar information som kan vara lämpligt att placera i stämningstexten? Det känns som att man gömmer undan den där. Man letar inte i stämningstexten när man söker info, liksom.