Nekromanti Dåligt modererande på D&D/D20

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Problemet är...

...att jag, och många andra om man får döma efter inläggen i den här tråden, läst den tråden, och inte hittat inlägg av den typ som Caligula påstår finns.

Att tråden finns är uppenbart. Att jag låste den likaså. Jag har även postat en motivering.

Det är Caligula som hävdar att min motivering är lögn, och som vägrar peka på de inlägg han anser ligger till grund för den anklagelsen.

Det här börjar bli, eller vänta, det har för länge sedan blivit absurdt över alla gränser.

Caligula anklagar mig för att låsa för att mina inlägg bemöts av kritik. Jag kräver att han ska länka till de inläggen. Caligula anklagar mig för att veta mycket väl vilka inlägg som det gäller, och jag ber om länkar till inläggen. Caligula svarar med att anklaga mig för att låsa tråden för att mina inlägg bemöts av kritik. Jag ber honom om länkar till inläggen. Jag ber till och med artigt till att börja med. Men icke, karusellen fortsätter.

Caligulas vägran att länka till inläggen hjälper inte honom att få stöd för sin kritik. Istället får det honom att framstå som att han överreagerat och inte vill erkänna det, enligt min ringa mening.

Och det kommer så att vara till vi får de där länkarna. Att envist hävda att de finns, men inte länka till dem, uppfattas troligen av många som en förhalningstaktik i hopp om att alla ska tröttna och därmed ha gett Caligula sista ordet.

Det är i alla fall så jag uppfattar situationen.

Magnus

G

Guest

Guest
Re: Svar från ägaren

Absolut! Rollspel.nu är jättebra. Tack för att den finns.

Du kan slå igen psykologiboken. Jag älskar helt enkelt rollspel och att diskutera rollspel. Särskilt den här årstiden. Rollspel är min favorit-vinter-syssla....ööh...näst-favoritsyssla förresten.... :gremgrin:

Big Marco

Läskig

Absolut! Rollspel.nu är jättebra. Tack för att den finns.

Om du nu gillar sajten så mycket, varför sponsrar du den inte? Frekvensen av dina inlägg lär slita hårt på databasen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är för att DU inte länkar

Du länkar ju aldrig till nått, så om inte vi gör det, så vet folk inte vad som verkligen postats.

Och sedan anser jag att det bara stärker stödet för mig och Dante om folk verkligen får läsa det som skrivits, och inte bara dina tolkningar av det.

Så enkelt är det.

M.

G

Guest

Guest
Re: Problemet är...

Det är för var och en att bedöma efter att ha läst tråden och dina inlägg i länken som Anor nu tagit fram.

Men min poäng är inte att vi ska hitta ledtrådar i ditt exakta ordval, utan mer det olämpliga i att du i rollen som moderator aktivt deltar i diskussionen, tar ställning i sakfrågan och sedan låser den när andra vill uttrycka motsatt åsikt. Det ger en nidbild av dig själv (även om du hade goda intentioner, vilket jag inte utesluter) om att du låser en tråd för att få sista ordet, eller hindra andra från att uttrycka just en motsatt åsikt.

Jag förstår inte hur du kan tycka det är konstigt att jag framför kritik om det?

G

Guest

Guest

Jag lämnar gärna ett litet bidrag.

Vart vänder man sig?

Troberg

Sinister eater
Threadkill

Eftersom den här tråden är på väg till oanade bottennivåer så föreslår jag följande:

1. Caligula skriver ett (1) inlägg som svar på det här där han en gång för alla lägger fram sina synpunkter. Lämpligen backar han upp dem med de fakta han pratat om utan att visa.

2. Magnus och Dante skriver vars ett (1) svar där de bemöter kritiken.

3. Sedan är det upp till redaktionen att hantera situationen som de tycker är lämpligt.

Resten av oss gör en STFU.

Gosh, hur långt har det gått när jag måste svinga moderatorsbilan...

G

Guest

Guest
Re: Threadkill

Jag har inget att tillägga.

Min kritik enligt mitt första inlägg kvarstår.

Seter och Algstrand väljer att bortse från min kritik, trots att dem själva fått både exempel, klargöranden och länkar.

Punkt slut.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Problemet är...

Men min poäng är inte att vi ska hitta ledtrådar i ditt exakta ordval, utan mer det olämpliga i att du i rollen som moderator aktivt deltar i diskussionen, tar ställning i sakfrågan och sedan låser den när andra vill uttrycka motsatt åsikt.
Om man som moderator inte får delta i diskussionerna tror jag att det blir mycket svårt att hitta frivilla moderatorer, för det blir väl konsekvensen om man tycker att en moderator inte får låsa en tråd han själv deltagit i.

/tobias

Bunny

Crazy like a fool
Vad är du ute efter egentligen?

Ja, vad är du ute efter?

Förståelse? Förändring? Upprättelse?

Alltså, du är ju den där snubben folk snackar om. Du är snubben folk irriterar sig på. Det är ju välkänt. Dessutom lär du han en väldigt ortodox syn på D&D, och det är ok, det har jag inga problem med.

Så jag är en forumit som visserligen inte delar speciellt mycket gemensamt med dig inom hobbyn, men har gått och undrat varför folk stör sig på dig. Jag har knappast haft anledning att göra det. Styvnackade skyttegravsgrävare har vi trots allt haft många av.

Sedan du startade den här tråden så har jag dock fått tillfälle att bilda mig en uppfattning. Som följd av den uppfattningen så är det också min uppfattning att din uppfattning om att det vore bra att ta det här publikt istället för via PM eller mail med berörda var en grav felberäkning.

Vad har du bevisat. Jo - du kan inte göra konkreta argument. Du kan inte komma med konkret fakta. Du underbygger inget av vad du säger. Du sammanställer inte vad du säger. Bara trådstarten framkommer ju som ett stort hafsverk, och det är verkligen inte en bra start. Nu har du skrivit drygt 20 inlägg till i den här tråden, så jag som läsare skulle ju önska att du kommit fram till en poäng (förutom att de utpekade har använt ett svärord i ett enstaka inlägg, eller att de faktiskt tar sig före att låsa trådar de skrivit i själva - som om det skulle vara något att hetsa upp sig för), men nej. Den som försöker följa med i vad du säger famlar i mörkret.

Vad har då kommit fram i den här tråden. Jo - du har inte skapat dig speciellt många vänner här på forumet. Du har inte gjort så att speciellt många håller med om vad du säger. Hela tråden är ett antiklimax ur den synvinkeln. Det enda du lyckats bevisa är din egen trångsynthet.

Vad har andra lyckats visa på? Jo, där kan man finna betytdligt mer. De länkar, underbygger sina argument och för fram dem på ett angenämnt sätt. Vissa är väldigt upprörda, men kan i mångt och mycket visa att de har befog för det. De gör rätt där du gör fel när det kommer till viktiga saker som framställning och argumentation.

Vad har de visat oss, vi som från början är helt neutrala? Jo, personligen har jag kunnat konstatera att du har ett taskigt sätt att föra dig på. Du har svårt att göra poänger. Du uttrycker dig alldeles förkastligt om homosexuella (vilket jag anser borde resultera i en ordentlig varning). De som faktiskt tycker som du skräms bort av att du är smidig som en... ja, jag kan nog komma på många likheter när det gäller smidighet mellan dig och den romerska kejsare du tagit ditt användarnamn ifrån.

Och sedan det här?

"Bra. Nu är vi på väg någonstans! Äntligen någon som tar åt sig av min kritik.

Min fråga: Är du, Dan Algstrand, redo att erkänna dina synder och be om Gud den allsmäktiges och vi nyanlända till forumets förlåtelse?

Är du redo att erkänna att du nyttjat svordomar, fult språk, bara för att förolämpa oss nya på forumet, och att du försvarat Magnus Seter mot bättre vetande bara för att ni är kompisar, suttit uppe på nätterna i bara boxershorts tillsammans och delat vaniljcola medan ni chattat på forumet eller spelat rollspel med minderåriga?"

Vad ska jag tro nu? Är det här ett enda stort skämt eller? Är det verkligen bara jag som inte skrattar? Nej, jag tycker det är synd att min bild av dig, Caligula, blir som den blir. Jag tror och hoppas att du faktiskt är seriösare och vuxnare än den bild du lyckas förmedla. Som jag ser det så har du tjänat ytterst lite på den här tråden, till och med de utpekade tackar dig ju för att du gör det publikt.

Återigen, vad är du ute efter?

Nej, för mig är du just nu ingenting annat än på sin höjd en huvudvärk och en tablett alvedon - men jag är väl inte så lättroad.

Gardener

Champion
Om trådlåsning och info om moderatorers uppgift

Jag har låst denna tråd, och jag vill göra det mycket klart att det inte har att göra med att den innehåller kritik mot moderatorer. Låsningen beror på att det från bägge skyttgravar verkar vara svårt att hålla sig på en tillräckligt saklig nivå, och bägge sidor påpekat att ingen ytterligare information kommer tillföras.

Vidare vill jag uppmana alla som har kritik mot moderatorerna att framföra dem direkt till mig så kan jag ta ställning till det. På så sätt bör inte heller någon vara rädd för att säga emot moderatorerna öppet på forumet. Däremot ser jag gärna att kritik underbyggs med direkta fakta, att ta beslut enbart från olika personers personliga uppfattning om vad som hänt fungerar inte.

Din kritik, såväl som övrig kritik som framkommit i denna tråd, kommer att tas i beaktande inför den omskrivning av regler, samt omstrukturering av arbetet med forumen, som vi står inför.

Som kommentar till din kritik vill jag göra följande klart för alla användare:
Moderatorer får låsa vilka trådar som helst i de forum de modererar, att de deltagit i en tråd innebär inte att de inte kan låsa dem.

När en moderator inte utför sina moderatoruppgifter är deras inlägg precis som vilken annan användares inlägg, de har egna åsikter och kan, precis som alla andra göra misstag och till och med bryta mot reglerna. Det händer att moderatorer, likt andra användare, får tillsägelser, faktum är att vi är hårdare mot moderatorer än andra, bara för att andra inte ser personliga varningar betyder inte det att de inte finns.

Att en tråd låses är inget personligt mot de som deltagit i tråden, det är bara ett verktyg för att lugna ner en debatt som har, eller är på väg, gått överstyr. Likaså bör man vara medveten om att bara för att man fått en tillsägelse så är det inget personligt, det är bara en uppmaning från en moderator att man bör tänka sig för lite i framtiden.

Slutligen, har man något emot ett specifikt inlägg bör man använda funktionen "Notifiera moderator" som finns bland inläggsfunktionerna i varje inlägg. Detta meddelar alla moderatorer om detta, och tillbörlig handling kan utföras direkt, vilket gör att problem kan åtgärdas direkt.