I'm in disguise!
"Men det är ju åtminstone mer förklätt än Kult, då smärta inte kan bli trauma, men Kults lätta skador kan bli svåra."
Du har helt rätt i att Kult är ett förklätt HP-system.
Däremot är Smärta inte en annan nivå av skador. Det är en annan effekt av skador. Eon har så att säga tre sorters olika hit points, en för Smärta, en för Trauma och en för Blödning. De är inte olika nivåer av skador. De är olika sorters effekter av skador. Det har mer att göra med skadesystemets detaljnivå än skadesystemets grundläggande sort. Vad du försöker hävda är att avgasutsläpp är en helt annan nivå av obekvämlighet än bullernivå hos en bil. Det är det inte: det är två olika sorters obekvämlighet.
Så Eon är inte mer förklätt. Tvärtom, det är toköppet: du har helt enkelt tre hit point-pölar som mäter tre olika saker.
Och det borde inte vara så konstigt, egentligen. Drakar&Demoner hade också en extrapöl med hit points för smärta i och med Krigarens Handbok till DoD'91. Där hade man två olika hit point-pölar för två olika effekter, en för smärta och en för trauma. Hit point-pölar var de lika fullt.
Ett skadenivåbaserat system skulle kunna mäta olika effekter också. För att ta ett praktiskt exempel: du försöker jämföra Smärta med Västmarks skråmor. Skråmor i Västmark mäter inte ens samma sak som Eons Smärta, så man kan egentligen inte jämföra dem. Däremot har Västmark ett värde kallat Omtöckning, men inte ens det motsvarar Smärta. Däremot motsvarar det svårighetsökningen i Eon. Poängen är dock att i Västmark så mäts skador med skadenivåerna Skråma, Lätt skada, Allvarlig skada, Kritisk skada och Död, medan svårighetsökning mäts med Omtöckning. Omtöckning kan inte bli en skråma, lätt skada, allvarlig skada eller kritisk skada, hur mycket man än försöker. Det är en helt annan effekt än skadan, eller snarare bieffekten av att bli skadad.