På vilket sätt är det deus ex machina? Deus ex machina är ju när saker tas ur luften helt utan motivation.
Och det är ju inget av de sakerna jag skrev. Alla av mina förslag kommer ju ifrån info vi redan har.
*Förlorade egenskaper - Du slåss och blir skadad, istället för att dö får du stående skador.
*Förlorad utrustning - Du slåss blir utslagen, när du får tillbaka medvetandet saknas något viktigt ur din utrustning.
*Backlash - Du slåss och blir utslag, världen står inte still för att du förlorat medvetandet.
*Ändrar spelet premis fullständigt - Du slåss och utslagen när du kommer tillbaka till medvetandet har den ondskefulla trollkarlens du skulle stoppa lyckas ta över kungariket. Nu handlar det inte längre om att stoppa han utan att återställa det till så som det var.
*Drar i fight or flight - Detta kan jag demonstrerar IRL lättast genom att kasta något på dig och se hur du kommer försöker skydda dig, detta är bara något som de flesta utvecklade varelser har ifrån fisk till däggdjur.
*Klämmer på karaktärers bakgrunds historia och motivation - Du slogs och låt oss säga att du blev tillfångatagen, de som tog dig vill mest leka med dig, men vadå din karaktär har ju fortfarande saker de vill göra eller försvan de i samband med att de blev slagna i strid. Aja, då får det bli en historia om hur din karaktär blir torterad tills de får stockholms syndrom, det kan säkert bli en bra story av det med. When life gives you lemons.
*Klämmer på en spelares spelförväntningar - Detta är något jag tar upp när jag spelleder, jag vill veta vad spelar vill ha utav spelet vi ska spela så jag diskuterar vad som förväntas. På så sätt kan jag dra in element ifrån detta som jag vet spelar vill ha med.
Med andra ord... Inget av det jag skrev är Deus Ex Machina för det skapas inte direkt där och då för att lösa uppgiften 'inte dö' utan det är ju saker vi vet är troliga redan ifrån början för de är antingen logiska eller så har vi pratat om det innan vi börja spela.