Finns ett par saker som kan öka chansen för ett lvl 1 party att överleva.
Men de jag tycker är intressant är att nästan ingen har nämnt möjligheten att fly, bara för att man möter på monster behöver man inte strida mot dom.
Om jag listar för specifikt random encounter så är det typ:
1. Slå för hur nära grupperna stöter på varandra, är fienderna långt bort ska man ha bra chans att fly.
2. Slumpa om vilken grupp som upptäcker vem, inget smyga slag behövs, slå bara en d6: 1-2 spelarna upptäcker monsterna men monsterna ser inte spelarna. 3-4 monsterna upptäcker spelarna. 5-6 båda grupperna upptäcker varandra samtidigt.
I vissa fall kan man bara slinka undan om monsterna inte ser en, alternativt få en överraskningsrunda.
3. Slå reaction, Positivt utfall och båda grupperna kan bara lämna varandra ifred. Neutralt och en muta av pengar till intelligenta varelser (humanoider oftast) eller mat åt bestar kan låta en lämna utan att strida. OSR är i grunden ett resurshanterings spel. Du har x antal dagar provision, hur mycket är du redo att offra för att hydran ska äta det istället för dig?
4. Även om reaction slaget blir fientligt så betyder det inte automatiskt strid. Värt att ha i åtanke är att strid är exakt lika super mega farligt för monsterna.
Såvida de inte överträffar spelarna i antal eller är synligt överlägsna dom så kommer de också vilja att undvika strid.
5. Fly. Det här händer nästan aldrig, jag tror det går emot något ideal för spelare.
Bara spring som en galning, släng pengar eller mat på marken bakom dig för att ge fienden incitament att stanna för det istället för att jaga dig. (Återigen, hur mycket resurser är du villig att offra)
6. Strid, de allra flesta 1st lvl fights är straight up 50/50 matcher. Om de båda motståndarna var har 1d8 hp och 1d8 i skada så är det en 50% chans att du kommer komma ut levande, det är inte dåliga odds för OSR.
6b. MORAL. Det är här spelarkaraktär verkligen skiner över monster och npcs, spelare väljer när de flyr, monster slumpar.
Du ska i stort sett aldrig behöva döda varje monster till sista orc. Monster vill också fly!
Det viktigaste jag kan säga om moral är det här: monster slår alltid ett moralslag vid deras första dödsoffer i striden(Dock inte för alla som dör efter det förstås). Detta betyder att om man har tur kan man på första rundan av striden besegra gruppen på 12 orcer om man lyckas slå ihjäl en av dom.
Andra event som leder till moralslag är bl.a: Döda hälften av fienderna, döda ledaren (Borde alltid finnas en, alfan för ointelligenta varelser, behöver inte ha extra stats eller nått.) eller, och den här är också bra, om någon använder magi!
Magi är mystiskt och skrämmande de borde leda till ett moralslag, detta borde också bara vara en gång per strid däremot.
Det finns mer jag kan skriva men tror folk redan är ganska less på den här väggen av text.