Så det lirades en hel del D&B (spelledarlös variant av Banansystemet) på LinCon. Efter ett par lir insåg vi dock att man kan sabba systemet litegrann genom att göra en jättebanan av alla sina intjänade pluppar och sedan använda den det första man gör i konflikten, vilket får effekten att man tjänar in en massa pluppar i början och sedan kan ta resten med blåa tärningar efter behov. Så är det ju inte tänkt att det ska funka, så jag behöver se till att det här inte är en bra taktik. Jag har ett par idéer:
* Fixa Trubbel som gör saker som att "den mest värda prylen går förlorad" och "fyror har ingen effekt i det här slaget (endast 5+ ger pluppar). Problemet här är att om man inte använder några blåa tärningar så kommer dessa resultat att vara sällsynta. Det känns som att en effekt som "bästa prylen går förlorad" bör ligga en bit upp på trubbel-listan. Jag antar att jag kan sätta riktigt elaka Trubbel på 1-listan och så suger det helt enkelt om man slår 1 på sin personliga tärning.
* Låta bananer generera Trubbel på ettor. Detta skulle nog få en att tveka att slå tolv tärningar på en gång rätt effektivt. Problemet är att bananer skulle generera pluppar i än högre grad, vilket skulle rubba balansen från ett snitt på 2/3 banantärningar till 3/4, vilket jag tycker är för mycket.
* Jag skulle kunna tänka mig en radikal ändring där jag plockar bort blåa tärningar helt och låter banantärningarna generera Trubbel. Den här lösningen är lockande då den både löser problemet och förenklar systemet. Dock inför den ett element av "ammo-sparande" som kan vara tråkigt. Om man får slut på bananer sitter man då där och rullar en tärning, vilket är rätt sugigt. Men kör man såhär kan man nog minska mängden Trubbel som sabbar ens prylar. Och egenskaper blir man ju aldrig av med.
* Jag skulle kunna ha någon typ av "händelser" som gör att det kan vara bra att spara bananer till senare i striden. Man kan typ vinna bonusar eller undvika straff om man får tillräckligt med pluppar i en viss runda. Dessa skulle kunna triggas av att en runda är slut eller av Trubbel-listan. Men jag är tveksam; det känns som att det skulle komplicera spelet i onödan.
Har någon annan några idéer?
* Fixa Trubbel som gör saker som att "den mest värda prylen går förlorad" och "fyror har ingen effekt i det här slaget (endast 5+ ger pluppar). Problemet här är att om man inte använder några blåa tärningar så kommer dessa resultat att vara sällsynta. Det känns som att en effekt som "bästa prylen går förlorad" bör ligga en bit upp på trubbel-listan. Jag antar att jag kan sätta riktigt elaka Trubbel på 1-listan och så suger det helt enkelt om man slår 1 på sin personliga tärning.
* Låta bananer generera Trubbel på ettor. Detta skulle nog få en att tveka att slå tolv tärningar på en gång rätt effektivt. Problemet är att bananer skulle generera pluppar i än högre grad, vilket skulle rubba balansen från ett snitt på 2/3 banantärningar till 3/4, vilket jag tycker är för mycket.
* Jag skulle kunna tänka mig en radikal ändring där jag plockar bort blåa tärningar helt och låter banantärningarna generera Trubbel. Den här lösningen är lockande då den både löser problemet och förenklar systemet. Dock inför den ett element av "ammo-sparande" som kan vara tråkigt. Om man får slut på bananer sitter man då där och rullar en tärning, vilket är rätt sugigt. Men kör man såhär kan man nog minska mängden Trubbel som sabbar ens prylar. Och egenskaper blir man ju aldrig av med.
* Jag skulle kunna ha någon typ av "händelser" som gör att det kan vara bra att spara bananer till senare i striden. Man kan typ vinna bonusar eller undvika straff om man får tillräckligt med pluppar i en viss runda. Dessa skulle kunna triggas av att en runda är slut eller av Trubbel-listan. Men jag är tveksam; det känns som att det skulle komplicera spelet i onödan.
Har någon annan några idéer?