Nekromanti [D&B] Att undvika jättebananer

Genesis

Ni dés ni maître
Så det lirades en hel del D&B (spelledarlös variant av Banansystemet) på LinCon. Efter ett par lir insåg vi dock att man kan sabba systemet litegrann genom att göra en jättebanan av alla sina intjänade pluppar och sedan använda den det första man gör i konflikten, vilket får effekten att man tjänar in en massa pluppar i början och sedan kan ta resten med blåa tärningar efter behov. Så är det ju inte tänkt att det ska funka, så jag behöver se till att det här inte är en bra taktik. Jag har ett par idéer:

* Fixa Trubbel som gör saker som att "den mest värda prylen går förlorad" och "fyror har ingen effekt i det här slaget (endast 5+ ger pluppar). Problemet här är att om man inte använder några blåa tärningar så kommer dessa resultat att vara sällsynta. Det känns som att en effekt som "bästa prylen går förlorad" bör ligga en bit upp på trubbel-listan. Jag antar att jag kan sätta riktigt elaka Trubbel på 1-listan och så suger det helt enkelt om man slår 1 på sin personliga tärning.

* Låta bananer generera Trubbel på ettor. Detta skulle nog få en att tveka att slå tolv tärningar på en gång rätt effektivt. Problemet är att bananer skulle generera pluppar i än högre grad, vilket skulle rubba balansen från ett snitt på 2/3 banantärningar till 3/4, vilket jag tycker är för mycket.

* Jag skulle kunna tänka mig en radikal ändring där jag plockar bort blåa tärningar helt och låter banantärningarna generera Trubbel. Den här lösningen är lockande då den både löser problemet och förenklar systemet. Dock inför den ett element av "ammo-sparande" som kan vara tråkigt. Om man får slut på bananer sitter man då där och rullar en tärning, vilket är rätt sugigt. Men kör man såhär kan man nog minska mängden Trubbel som sabbar ens prylar. Och egenskaper blir man ju aldrig av med.

* Jag skulle kunna ha någon typ av "händelser" som gör att det kan vara bra att spara bananer till senare i striden. Man kan typ vinna bonusar eller undvika straff om man får tillräckligt med pluppar i en viss runda. Dessa skulle kunna triggas av att en runda är slut eller av Trubbel-listan. Men jag är tveksam; det känns som att det skulle komplicera spelet i onödan.

Har någon annan några idéer?

Vicotnik

Den onde
Staff member
En spontan tanke på hur man skulle kunna hantera trubbel är att ha en trubbel lista som ser ut ungefär så här:
1: Förlorar ditt starkaste föremål
2: ...
3: Förlorar oanvänt föremål
4: ...
5: Gruppen förlorar sitt starkaste föremål
Detta gör att du vill ha med trubbeltärningar, men du vill inte ha för få eller förmånga eftersom både högt/lågt trubbel är farligt.

RasmusL

Champion
Stora bananer är bra så efter en viss gräns skulle man kanske kunna ta mer betalt för dem?

Om kostnaden är som vanligt en plupp per +1 upp till +4 eller så och därefter två pluppar per +1 får man en naturlig spridning med mindre bananer men samtidigt möjligheten att skapa stora om man vill.

Genesis

Ni dés ni maître
Intressanta förslag, båda två, men jag tvekar. Jag tror att en stegrande kostnad blir såpass dålig att man lika gärna kan sätta ett tak. Och att göra det farligt med för lite Trubbel är väldigt intressant, men jag vet inte om det känns rätt. Hmm, måste fundera vidare. Ni ger mig saker att tänka på, så det är skitbra. Tack!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Personligen så upplevde jag att man drog sig för att ta trubbeltärningar, eftersom trubbel konsikvenserna är rätt så stora. Inte nog med att du drabbas av tabelen, utan du även tiden du har på dig för att klara uppgiften/problemet minskar om du tar till dem.
Det kändes som man tog trubbeltärningar fram mot slutet då man kände sig säker på att man skulle klara problemet och anledningen till att man tog dem var för att få ut mer belöning från uppgiften/problemet.

RasmusL

Champion
Möjligen kan man ha ett system för att allt större bananer för med sig allt fler trubbeltärningar? Det blir lite samma problem med att riktigt stora sammanlagda bananslag blir sämre (vilket väl kanske är tanken på sätt och vis?) samt att en tabell behövs men kanske:

0-5 Banantärningar: 0 Trubbeltärningar
6-10 Banantärningar: 1 Trubbeltärningar
11-14 Banantärningar: 2 Trubbeltärningar
14-16 Banantärningar: 3 Trubbeltärningar
17+ Banantärningar: +1 tärning per två steg

Skjutet från höften här, kanske ska balansen vara antingen upp eller ner, de allra största banankombinationerna blir farliga iaf. Sedan är det ju tabellen som är tråkig att behöva ha...

Recca

Femme Fatale
Dyrare att köpa nya bananer eller billigare att köpa tillbaks gamla bananer - annars förstår jag inte poängen med att bocka av föremål (använda dem) istället för att kryssa dem (bli av med dem). Det var en grej jag reagerade på. Sen så fanns det lite för många nr på tabellerna då man tappade föremål så det var ingen idé att hålla på sina föremål. Vilket liksom ytterligare leder till att det är mycket bättre att ha stora bananer och mycket poäng i få förmågor.

Alltså: Tills att det blir din tur den andra gången har du antagligen inget föremål kvar på grund av att trubbel har tagit bort alla dina föremål. Således är det bättre att ha typ ett billigt +1 föremål och ett dyrt +6 eller mer föremål som du bränner iväg precis i början när det är din tur.

Jag tycker inte att trubbel ska förstöra föremål så himla enkelt. Tycker det ska vara ett ovanligt alternativ på tabellen. "Men det är ju det spelet handlar om" säger ni nu. Att väva in grejer som sker i beskrivningarna. Går det inte att väva in andra bananer? Jag vill ha mina föremål ju :gremlaugh:

Genesis

Ni dés ni maître
Vicotnik said:
Personligen så upplevde jag att man drog sig för att ta trubbeltärningar, eftersom trubbel konsikvenserna är rätt så stora. Inte nog med att du drabbas av tabelen, utan du även tiden du har på dig för att klara uppgiften/problemet minskar om du tar till dem.
Jo, jag upplevde det, också. Tanken är ju att man ska vara tvungen att göra det, eftersom bananer inte regenererar sig själva på sikt (en banantärning ger i snitt en halv plupp). Men problemet är ju att man gärna delar upp det med banantärningar i början och trubbel i slutet, vilket inte är bra. Ett alternativ här kan vara att låta 1-2 Trubbel vara ofarligt och låta det farliga börja på 3+, men då blir det ännu enklare att bränna stora bananer utan blåa tärningar i början, för att undvika de Trubbel som kan ställa till det vid stora slag.

Vicotnik

Den onde
Staff member
I nuläget så tror jag mycket "felet" beror på att det inte finns någon nackdel att skapa stora bananer.
vet inte hur det skulle fungera men om man skapar temporära bananer så blir hälften (eller något åt det hållet) av tärningarna trubbeltärningar, men du kan skapa hur stora bananer som helst, medan du sätter en begränsning på exempelvis +5 på vanliga bananer.

Genesis

Ni dés ni maître
Recca said:
Dyrare att köpa nya bananer eller billigare att köpa tillbaks gamla bananer - annars förstår jag inte poängen med att bocka av föremål (använda dem) istället för att kryssa dem (bli av med dem). Det var en grej jag reagerade på.
Ja, det kan vara en idé. Jag kan tänka mig en ökande skala i stil med den Elmrig föreslog fast mer nyanserad, och en annan skala för att återaktivera, som är lite billigare. Det skulle dock kräva en tabell för att hantera, vilket känns lite synd, men det kan vara värt det. Jag tror att det skulle lösa problemet utan att skapa nya problem, förutom just tabellkrånglet. Men har man rollformulär kan man ju ha tabellen på det.

Jag tycker inte att trubbel ska förstöra föremål så himla enkelt. Tycker det ska vara ett ovanligt alternativ på tabellen. "Men det är ju det spelet handlar om" säger ni nu. Att väva in grejer som sker i beskrivningarna. Går det inte att väva in andra bananer? Jag vill ha mina föremål ju :gremlaugh:
Jo, det kan nog ha varit för mycket "förlora föremål"-alternativ på tabellen. Tanken är att man ska behöva rotera litegrann och bli av med gamla prylar och köpa till sig nya så att man inte använder samma grejer om och om igen i varje konflikt. Men jag håller med om att det gick lite väl snabbt.

Så en lösning, som kombo av ditt och Elmrigs förslag, borde kunna vara en tabell typ såhär:

Värde / Köpkostnad / Återaktiversingskostnad
1 / 2 / 1
2 / 4 / 2
3 / 5 / 4
4 / 7 / 5
5 / 8 / 7
6 / 10 / 8

Hm, vet inte. Kanske?

Genesis

Ni dés ni maître
Att göra det dyrare att köpa bananer har också fördelen att man blir tvungen att ta till fler blåa tärningar. Kan behöva höja gränserna för Trubbel, men på det stora hela känns det ganska bra.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Det du skulle kunna göra är att låta återköp av Egenskaper vara biligare än att köpa/återköpa bananer.

RasmusL

Champion
Ja, den tabellen skulle göra det markant svårare men om man aktivt använder temporära bananer när de behövs kanske det är möjligt, särskilt i en 15-dunge. Jag tror att spelet så som det såg ut på LinCon ger väldigt höga chanser att vinna dungen och en tabell så som den du föreslår kanske kan göra det svårare/mer utmanande. Egentligen behöver man ju bara spöa sista bossen och har man någon banan och några spotlights kvar klaras detta med att kedja temp-bananer tror jag.

Genesis

Ni dés ni maître
Alternativ som inte kräver tabell: Att köpa nya bananer kostar dubbelt; att återaktivera kostar lika. Det innebär att du visserligen kan köpa dig en hyfsat rejäl banan och ha fördel av att använda den, men har man Trubbel som gör att man blir av med sin mest värdefulla pryl så innebär det att det är farligt att ha superbananer. Frågan är bara hur man gör med temporära bananer i så fall.

Genesis

Ni dés ni maître
Elmrig said:
Jag tror att spelet så som det såg ut på LinCon ger väldigt höga chanser att vinna dungen och en tabell så som den du föreslår kanske kan göra det svårare/mer utmanande.
Tja, svårighetsgraden är ju lätt att ändra genom att justera Trubbeltaket och antalet pluppar. Jag kan till och med tänka mig att man kan spela på olika svårighetsgrader.

RasmusL

Champion
Genesis said:
Alternativ som inte kräver tabell: Att köpa nya bananer kostar dubbelt; att återaktivera kostar lika. Det innebär att du visserligen kan köpa dig en hyfsat rejäl banan och ha fördel av att använda den, men har man Trubbel som gör att man blir av med sin mest värdefulla pryl så innebär det att det är farligt att ha superbananer. Frågan är bara hur man gör med temporära bananer i så fall.
Låter värt att testa! Jag skulle nog föreslå att temp-bananerna fortfarande är kostnad 1 för +1 till att börja med, de blir ändå mycket mindre OP av det faktum att man inte kan kickstarta banankedjan med en stor vanlig banan + spotlight (tror vi var uppe i en +15 temp-banan sista matchen jag var med eller något och då hade vi en spotlight kvar). Visar de sig fortfarande vara för bra kan man ju ändra men det kommer att smärta mycket mer att inte få de plupparna att fixa bra bananer för nu.

Rickard

Urverk speldesign
Låt återköp av bananer kosta två mindre än antalet poäng de är värda.

Detta innebär att man får tillbaka alla bananer som kostar 1-2.

Det gör att man inte skapar bananer som kostar 1 (vilket är rätt meningslösa?).

Det gör att det är bättre att ha två bananer som kostar 4 än en banan som kostar åtta. Det kostar 4 poäng att köpa tillbaka 4-bananerna men 6 poäng för att köpa tillbaka 8-bananen.

/Han som fick idén när han läste Reccas inlägg

Genesis

Ni dés ni maître
Hum hum, det där är faktiskt en rätt bra idé. Problemet är att den gör bananer billigare, när jag hellre gör dem dyrare (de är för bra jämfört med blåa tärningar i nuläget). Men det tål att tänkas på.