Jag sitter och skissar på nya trubbellistor. Såhär ser det ut för tillfället:
Skada
1: Kosmetisk skada
2: Ditt nästa slag är 5+
3: Du har 5+ i resten av konflikten
4+: Du har 5+ i resten av dungen, om inte någon spenderar 5 pluppar för att läka dig
Men det visar sig att …
1:
2: Fyror räknas bort
3: Fyror och femmor räknas bort
4+: Inga träffar i detta slag
Prylar
1: Någon förlorar en pryl (välj)
2: Du förlorar en pryl (välj)
3: Du förlorar din bästa pryl
4+: Gruppen förlorar sin bästa pryl
Förstärkningar
1:
2: En ny plupp
3: Tre nya pluppar
4+: 1T+1 nya pluppar
Situationen förvärras
1:
2: Nästa slag 5+
3: Resten av slagen i rundan 5+
4+: Resten av slagen i konflikten 5+
Ovanstående är bara fem listor, och har inte numrerats. Jag har ett par olika funderingar:
1) Tre av trubbellistorna kommer att dyka upp oftare. När man får en etta, tvåa eller trea på den personliga tärningen så kommer man alltid på en trubbellista, medan fyra, femma och sexa bara ger trubbel om någon annan tärning ger det. Vilka listor bör detta vara?
2) Jag vet inte vad jag ska göra med de flesta 1-resultaten. Jag tror att jag vill ha det så att en 1-trubbel generellt inte har någon regelmässig effekt, annat än att generera en Trubbelplupp, så att man ska våga ta lite fler blåa tärningar. Ska jag skriva något på dem som man fortfarande ska väva in i handlingen? Eller bara strunta i ettorna?
3) Jag har bara fem listor. Innan hade jag två pryl-listor, men det kändes som för mycket. I den här nya versionen finns inget "förlora alla prylar"-resultat, men det finns två "förlora bästa prylen"-resultat*, vilka i kombination med att nyköp kostar dubbelt gör att det blir farligare att spara på superbananer. Jag funderar på att ha en trubbellista som ger fördelar, på nummer sex. Så om du får en sexa på din personliga tärning så får du istället fördelar av mer Trubbel (förutom att du fortfarande närmar dig Trubbeltaket). Det kan ju hjälpa till att få folk att våga sig på lite mer blåa tärningar.
4) Jag har inkluderat att man kan läka upp folk som har skadat sig. Jag tycker att det är rätt trist att hamna på skadad i hela dungen, i alla fall om det inträffar tidigt. Jag vill införa ett svårt val i huruvida det är värt att läka upp en karaktär eller inte. Jag skrev 5 pluppar där uppe, men det är antagligen en alldeles för låg kostnad. Fråggan är vad som är en bra kostnad. 10, kanske?
---
* Förlora din egen bästa pryl och förlora gruppens bästa. En annan cool grej här är att man ibland får välja vilken pryl som ska förloras. När nyköp kostar dubbelt ger detta ibland upphov till ett val mellan att förlora en mer värd men använd pryl eller en mindre värd men oanvänd. I det långa loppet är det bättre att förlora den mindre värda, men har man ont om pluppar kan man kortsiktigt tjäna på att dumpa den använda prylen.
Skada
1: Kosmetisk skada
2: Ditt nästa slag är 5+
3: Du har 5+ i resten av konflikten
4+: Du har 5+ i resten av dungen, om inte någon spenderar 5 pluppar för att läka dig
Men det visar sig att …
1:
2: Fyror räknas bort
3: Fyror och femmor räknas bort
4+: Inga träffar i detta slag
Prylar
1: Någon förlorar en pryl (välj)
2: Du förlorar en pryl (välj)
3: Du förlorar din bästa pryl
4+: Gruppen förlorar sin bästa pryl
Förstärkningar
1:
2: En ny plupp
3: Tre nya pluppar
4+: 1T+1 nya pluppar
Situationen förvärras
1:
2: Nästa slag 5+
3: Resten av slagen i rundan 5+
4+: Resten av slagen i konflikten 5+
Ovanstående är bara fem listor, och har inte numrerats. Jag har ett par olika funderingar:
1) Tre av trubbellistorna kommer att dyka upp oftare. När man får en etta, tvåa eller trea på den personliga tärningen så kommer man alltid på en trubbellista, medan fyra, femma och sexa bara ger trubbel om någon annan tärning ger det. Vilka listor bör detta vara?
2) Jag vet inte vad jag ska göra med de flesta 1-resultaten. Jag tror att jag vill ha det så att en 1-trubbel generellt inte har någon regelmässig effekt, annat än att generera en Trubbelplupp, så att man ska våga ta lite fler blåa tärningar. Ska jag skriva något på dem som man fortfarande ska väva in i handlingen? Eller bara strunta i ettorna?
3) Jag har bara fem listor. Innan hade jag två pryl-listor, men det kändes som för mycket. I den här nya versionen finns inget "förlora alla prylar"-resultat, men det finns två "förlora bästa prylen"-resultat*, vilka i kombination med att nyköp kostar dubbelt gör att det blir farligare att spara på superbananer. Jag funderar på att ha en trubbellista som ger fördelar, på nummer sex. Så om du får en sexa på din personliga tärning så får du istället fördelar av mer Trubbel (förutom att du fortfarande närmar dig Trubbeltaket). Det kan ju hjälpa till att få folk att våga sig på lite mer blåa tärningar.
4) Jag har inkluderat att man kan läka upp folk som har skadat sig. Jag tycker att det är rätt trist att hamna på skadad i hela dungen, i alla fall om det inträffar tidigt. Jag vill införa ett svårt val i huruvida det är värt att läka upp en karaktär eller inte. Jag skrev 5 pluppar där uppe, men det är antagligen en alldeles för låg kostnad. Fråggan är vad som är en bra kostnad. 10, kanske?
---
* Förlora din egen bästa pryl och förlora gruppens bästa. En annan cool grej här är att man ibland får välja vilken pryl som ska förloras. När nyköp kostar dubbelt ger detta ibland upphov till ett val mellan att förlora en mer värd men använd pryl eller en mindre värd men oanvänd. I det långa loppet är det bättre att förlora den mindre värda, men har man ont om pluppar kan man kortsiktigt tjäna på att dumpa den använda prylen.