Nekromanti D&D-äventyr utan våld. Går det?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skulle vilja ha lite uppslag och idéer om hur man kan göra D&D-äventyr som inte baserar sig på våld och fighting. Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Magnus

(vassego, Storuggla. On Topic, och så gäller det D&D till på köpet! :gremgrin:)

Troberg

Sinister eater
D&D utan våld? Can't be done!

Men om man tvunget vill försöka så skulle jag nog rekommendera någon form av deckargåta, alternativt något scenario där spelarna är naiva varelser i stil med fairies.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Problemet är att enbart pussel och gåtor blir rätt tråkigt i längden, speciellt i DnD. Tyvärr eftersom jag är grym på gåtor... :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: D&D utan våld? Can't be done!

En deckargåta funderade jag också på men du skrev ju det så jag kan ju inte skriva det... :gremsmile:

Funderade på en flykt från något vääääldigt farligt också, men det kan bli rätt mycket våld det med. Beror på spelarna... :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Tja, jag har inte så mycket erfarenhet själv, men jag misstänker att det i grund och botten inte skiljer sig så mycket från att göra slagsmålslösa äventyr till andra spel. Det D&D-specifika man får tänka på tror jag mest är att sätta Challenge Ratings på lämpliga ställen - för röjäventyr så fixar de ju sig själva, men för fredliga äventyr så kräver det nog lite tankemöda.

Storuggla

Champion
" Skulle vilja ha lite uppslag och idéer om hur man kan göra D&D-äventyr som inte baserar sig på våld och fighting. Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig av?"

Hmm, jo, min tanke var, förutom att få en egen tråd till det här (^_-) var att påpeka att den man/kvinna/tulpan som drar sitt svärd i kungens hov torde bli genomborrad av Nasty Pointy Implements of Death. Man drar inte vapen i Kungens borg, det är förbehållet Kungens garde. Alla andra som drar blankt eller våldar innanför hans murar räknas som upprorsmakare, eftersom monarken har något emot att folk springer omkring med vassa tandpetare utanför hans dörr.
Kungen borg i sin tur är jefligt stor, rent av gormengastisk i sin svulstighet, endast för att spelarna inte ska ränna utanför muren och hugga ner någon i rent vredesmod. ^_-
Entre från höger sida av scenen gör rollpersonerna, vars mål i det hela är öka sin egna personliga makt vid hovet, be om bistånd till sin faders fattiga provins eller rent utav bara kröka.

Sådär, jag har gjort en setting. Vem vill göra äventyret?

Storuggla, väääldigt seriös

Storuggla

Champion
Re: D&D utan våld? Can't be done!

"Men om man tvunget vill försöka så skulle jag nog rekommendera någon form av deckargåta, alternativt något scenario där spelarna är naiva varelser i stil med fairies."

Spelarna är naiva varleser? Tihi... Nä, jag vet (hoppas?) att du menade rollpersonerna, men jag ville bara berätta att jag en gång lät krympa rollpersonerna till älva-storlek i ett äventyr. Inte fan hjälpte det, de siktade bara på motståndare som var av samma storlek som dem själva istället.

Storuggla, anticimex-älvorna

DanielSchenström

Swashbuckler
Egentligen skulle vi ha behövt en definition av äventyr här men vi kör ändå.

Rising-stylee:
Här är det inte äventyrande per se utan mer sociala saker som att bygga upp sin rollpersons liv, umgås med vänner, partaja på staden och liknande.

Äventyr med flera infallsvinklar:
Om vi tar ett hypotetiskt problem som en ond kult som värvar medlemmar och säkert ska göra nåt ondskefullt så är det upp till spelarna att lösa det. De kan förstås banka ner alla kultmedlemmar när de väl hittat deras tillhåll, eller så kan de infiltrera kulten, ta reda på vad som planeras och sedan ta ärendet till stadsvakt/annan instans med samma inriktning.

Medlande:
Socialt äventyr där rp kallas in för att bestämma vad som ska ske med ett visst problem och höra alla parter.

Annan syn på kampanjen:
Rollpersoner brukar bygga upp kontaktnät, få följeslagare och dylikt efter ett tag. Hur ser de på rollpersonerna och världen. Utmärkt som sidoscenario/äventyr med flera möjliga idéer: Det sociala, en helkväll där spelarna tar över några SLP och konverserar i vinkällaren om deras överordandes fel, brister och goda sidor. Det mystiska, när rollpersonerna försvunnit måste deras mer eller mindre tappra tjänare ta reda på vad som hänt eller bli av med jobbet när ingen löneutbetalare finns. Osv.

Sociala äventyr av andra slag:
Detektiväventyr har de andra tagit upp. Intriger fungerar lite på samma sätt fast man måste själv sondera terrängen, prata med olika folk och försöka bilda sig en uppfattning om saker och ting. Detta kan kombineras med de övre förslagen.

För att öka på spänning kan man lägga till saker som: Stor förlust vid misslyckande, tidsbegränsning, resursbegränsning och så vidare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
CR

Ja, hur katten sätter man CR på cerebrala utmaningar? Har nån några tips eller länkar att dela med sig av?

Magnus

(som är lite krävande)

Storuggla

Champion
Re: CR

"Ja, hur katten sätter man CR på cerebrala utmaningar? Har nån några tips eller länkar att dela med sig av?"

Men vafaaan, ska vi göra allt jobb åt dig va? ^_-
Men seriöst, jag satte en CR på tre på hitta rätt vin för att impa på en vinsnobb vid hovet och en nia på att impa kungen med ens intellekt och smarta administrationsplaner... det är svårt.
Det beror på, ju mer krävande...

Storuggla, satte en etta på att överleva en middag utan att göra bort sig

DanielSchenström

Swashbuckler

En annan variant är väl att man ska gå upp en grad per 13 encounters? Det är väl då bara att ha 13 utmaningar och låta dem ha den CR som behövs för att de då ska gå upp.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Äsch, då känns det så... så...

...friformigt på nått sätt. Jag menar, jag har väl inte köpt tre feta regelböcker (och otaliga utbyggnadsböcker) för att göra saker på känn? :gremgrin:

Magnus

Duddmannen

Hero
Ja, men varför?

Varför ska man spela ett rollspel utan våld? Det är ju nästan lika fånigt som att se en film som inte innehåller någon form av action. När jag lirar rollspel (eller ser en film, eller läser en bok) så vill jag bli underhållen och känna någon form av spänning. Det kan man inte göra helt utan våld. Konflikter skapar spänning på ett sätt som inte kan ersättas. Man kan komplettera det med erotik, mysterier, klurigheter eller romantik. Men bara våldsam action kan stå för sig självt.

Det får gärna vara PG-13 på erotiken, bara våldet hålls uppe på NC-17.

Nightowl

Champion
Det är som zen, ungefär.

Det går inte om man försöker. Jag har till och med en gång skrivit ett spel där jag satt och HOPPADES på att de skulle gå och slakta orcher, och så spånade spelarna ur och gjorde något helt annat.

Sedan har jag skrivit äventyr som skall gå ut på diplomati och problemlösning och så går nån jävel och kastar Magic Missile på borgmästarn och sedan är det kört.
:gremfrown:

Jag tror ärligt talat att det har att göra med stämning och mentalitet hos spelarna, och jag har övergått att betrakta detta som styrt av biorytmer eller något annat mystiskt.
Men:

*Alla spelar nåt som oftast inte kan slåss... Commoners. Eller Wizards. Eller Kobolds.
*Klargör från början att det ínte BLIR så mycket våld. Om alla är köpmän eller tjuvar eller diplomater eller missionärer eller upptäcksresande så kanske det blir äventyr utan våld.
*Ge fan i att hota spelarna. Det här spelar ingen roll för de kommer att se hot i varje buske i alla fall, men jag har själv råkat ut för äventyr på konvent som menat att vara 'nu skall vi tala med SLP' och sedan har detta bestått i att de hoppar på oss och säger GE ER!!!
*Ge inte spelarna anledning att använda våld aktivt heller. Det är svårare än att inte använda det passivt (dvs. försvara sig) för man vet inte vad spelarna kan få för sig.
*Låt grejer som spelarna vill göra för att lösa saker med list, diplomati eller spring i benen lyckas. Jag menar, det finns skills och spells som hjälper mot sådant. Man behöver ju inte ha skyhöga DC för sådant.
*Belöna spelarna när de lyckas. Ta CR på göbben de övertalat eller smygit förbi eller lurat på allt hans guld och kör på den som XP-mätare.

Erik, känner att han upprepar vad andra sagt med nya ord, men det är ändå mest zen.

chrull

Stockholm Kartell

Problemet är ju att det är 13 balanserade encounters.
Man går ju upp snabbare om man möter motstånd som är svårare än de som ska ta 25% av ens resurser. Frågan är hur man mäter sådant när det gäller hjärngympa.

Är det saker man sköter med färdighetsslag (kanske en tjuv-kampanj med inbrott och informationssamlande i centrum?) så kan man ju bara kolla på svårighetsslagen kontra rollpersonernas level och avgära när och hur de ska få exp. Men är det svårare att rollspela sig till platsen som springpojke åt handlarn på hörnet än att göra det hos handlarn tvärs över gatan?
Och HUR mycket svårare?

Men det är nog som någon sa. bara att pröva sig fram

Troberg

Sinister eater
Ett enklare sätt är...

...att spela med vissa av mina spelare. De klarar aldrig tankenötter och därmed spelar det ingen roll vilken CR de har. Enkelt och ...öh...ehm något i stil med bra fast inte bra.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Ja, men varför?

Har du aldrig sett en film utan våld?
Som du tyckt om?

Du måste kasta av dig din mantel av våldsamt leverne och tänka på framtiden!
Eller nått.

Man kan spela rollspel utan våld. Vi lovar.

Visst är det ett bra sätt att skapa spänning och action, men sådant går utan våld.
Att det inte finns med något våld behöver inte betyda att hotet om döden finns där. Tänk på alla katastrof-filmer. Klockan tickar och huvudpersonerna måste komma på en lösning snabbt. Annars dör de och hela staden. Lösningen är knappast att skjuta alla på stan...

chrull

Troberg

Sinister eater
Re: Ja, men varför?

Det är ju nästan lika fånigt som att se en film som inte innehåller någon form av action.
Tja, titta på Alive. Den saknar våld även om den innehåller något än mer förkastligt: fotboll. Det finns många fler exempel på sevärda filmer utan våld.