Nekromanti D&D-äventyr utan våld. Går det?

chrull

Stockholm Kartell
Jag läste ditt inlägg igen och såg att problemet inte är så stort egentligen.

BASERAT på våld och fighting skriver du ju.
Släng ihop en äventyrargrupp av bardar och banditer. Den Stora Staden som äventyrsplats.
Låt dem använda sina vapen, men på andra sätt. "ditt svärd kanske skulle funka att bända upp fönstret med?"om de dabbar sig och hamnar i en situation våld och fighting skulle vara den normala lösningen för spelarna, poängtera att de antagligen hinner fly. och vad brottet för dråp är... Det är ju dessutom mörkt så springer de nu bör de hinna undan innan de identifieras.

Efter flera sådan här saker bör de komma in i vanan att man faktiskt KAN fly. Sen kan du dessutom slänga på dem något slagsmål med knytnävarna. Där motståndaren ger sig efter bara några slag! (herregud. bruter jag mot några D&D-lagar nu? Fly? motståndare som ger upp? KNYTNÄVARNA?)
Bäst är om han ber om ursäkt och sedan visar sig vara en ganska trevlig prick som bara tappade fattningen. Eller nått.

Om spelarna inte fattar vinken om att fly ibland är det bästa alternativet så får du väl se till att de blir svårt skadade (oj, en critical hit. Du kommer ha svårt att gå imorgon.) och sedan vara utan hp-recovery prylar. "är det verkligen så smart att ta honom till en präst och be om helning? Slagsmålet mellan en grupp kriminella och vakterna i stadens finare kvarter lär vara samtalsämnet på de flesta krogar idag. Kanske bäst att ligga lågt ett tag och vänta tills det går över?

Lär de sig fortfarande inte så får du väl låta någon gripas och hamna på sing-sing.

Man ska straffa sina spelare ibland. Gör man det snyggt och bra så lär de dessutom tacka dig efteråt.
Man kan ju dessutom göra det bättre och så än det här. lite mindre straff till exempel. men men. jaja.

chrull

Troberg

Sinister eater
herregud. bruter jag mot några D&D-lagar nu? Fly? motståndare som ger upp? KNYTNÄVARNA?
Japp. Det där är giltig anledning till lynchning på ett D&D-forum, men eftersom du har en A-flagga efter ditt färgglada namn så låter vi dig komma undan med en vänlig men bestämd varning den här gången.

Duddmannen

Hero
Re: Ja, men varför?

Har du aldrig sett en film utan våld?
Som du tyckt om?
Ja, jo det har jag kanske gjort. Men de är inte speciellt många av alla filmer jag sett och gillat som inte har haft våld som någon beståndsdel. Men det jag egentligen vill säga är att jag inte kan se vitsen med att försöka undvika våld i rollspel, särskilt inte ett sådant actionspel som D&D.

Du måste kasta av dig din mantel av våldsamt leverne och tänka på framtiden!
Nej då, absolut inte! Våld är skoj och terapeutiskt så länge det sker under ordnade former och med frivilliga, myndiga deltagare. Precis som sex. Det är fantastiskt befriande att få agera ut sin mer våldsamma sida i rollspelsformatet. En sorts ventil för frustrerade och stressade personer utan makt eller tillfälle att avreagera sig på arbetsplatsen eller IRL.

Att det inte finns med något våld behöver inte betyda att hotet om döden finns där. Tänk på alla katastrof-filmer. Klockan tickar och huvudpersonerna måste komma på en lösning snabbt. Annars dör de och hela staden. Lösningen är knappast att skjuta alla på stan...
I stand corrected. Du har helt rätt i detta.

Men vad händer efter katastrofen? Upplopp. Kampen om överlevnad. Polis och militär mot hundratusentals hemlösa.

Bra uppslag!

/Duddmannen

Boobis

Warrior
Re: Ja, men varför?

Konflikter skapar spänning på ett sätt som inte kan ersättas.

Det här håller jag med om, men konflikter behöver inte leda till våld. Hot om våld, eller "aj j*vlar snart brakar h*lvetet lös", kan vara lika effektivt för att bygga upp spänning som att faktiskt slåss.

Nu ska du inte tolka det här som att jag inte gillar lite action i rollspel. Inte alls. Jag spelar precis som du (iaf i 90% av fallen) för att bli underhållen, och då är det roligt med lite action, på ett sätt som jag inte kan uppleva irl.

-J

walium

Ganska töntig, faktiskt
Spelarna äro oförutsägbara kreatur

Du kan ju försöka med att skapa ett rollspel där våld inte är ett dominerande inslag eller ens en nödvändighet. Även om man kör värsta hoväventyret där våld är lika med en omedelbar död så ska man inte räkna med att man kan styra spelarnas handlingar i alltför stor utsträckning. Spelarna kan få för sig att använda våld i de mest märkliga situationer. Försök att ha med så lite tvång som möjligt. Jag tror nog att det är snudd på omöjligt att undvika åtminstone lite strid, särskilt när vi snackar om ett rollspel som Dn'D.

Låt dem spela karaktärer som de inte är vana vid att spela. Håll rollpersonernas värden nere och se till att de länge stannar på de lägsta nivåerna. Funderar de på strid så ställ dem mot övermäktiga motståndare som de svårligen kan besegra. Skicka dem till ett annat plan där våld inte fungerar. Egentligen vet jag väl aningen för om Dn'D:s regler lite för att kunna bidra med några tyngre ideér.