chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,421
Jag läste ditt inlägg igen och såg att problemet inte är så stort egentligen.
BASERAT på våld och fighting skriver du ju.
Släng ihop en äventyrargrupp av bardar och banditer. Den Stora Staden som äventyrsplats.
Låt dem använda sina vapen, men på andra sätt. "ditt svärd kanske skulle funka att bända upp fönstret med?"om de dabbar sig och hamnar i en situation våld och fighting skulle vara den normala lösningen för spelarna, poängtera att de antagligen hinner fly. och vad brottet för dråp är... Det är ju dessutom mörkt så springer de nu bör de hinna undan innan de identifieras.
Efter flera sådan här saker bör de komma in i vanan att man faktiskt KAN fly. Sen kan du dessutom slänga på dem något slagsmål med knytnävarna. Där motståndaren ger sig efter bara några slag! (herregud. bruter jag mot några D&D-lagar nu? Fly? motståndare som ger upp? KNYTNÄVARNA?)
Bäst är om han ber om ursäkt och sedan visar sig vara en ganska trevlig prick som bara tappade fattningen. Eller nått.
Om spelarna inte fattar vinken om att fly ibland är det bästa alternativet så får du väl se till att de blir svårt skadade (oj, en critical hit. Du kommer ha svårt att gå imorgon.) och sedan vara utan hp-recovery prylar. "är det verkligen så smart att ta honom till en präst och be om helning? Slagsmålet mellan en grupp kriminella och vakterna i stadens finare kvarter lär vara samtalsämnet på de flesta krogar idag. Kanske bäst att ligga lågt ett tag och vänta tills det går över?
Lär de sig fortfarande inte så får du väl låta någon gripas och hamna på sing-sing.
Man ska straffa sina spelare ibland. Gör man det snyggt och bra så lär de dessutom tacka dig efteråt.
Man kan ju dessutom göra det bättre och så än det här. lite mindre straff till exempel. men men. jaja.
chrull
BASERAT på våld och fighting skriver du ju.
Släng ihop en äventyrargrupp av bardar och banditer. Den Stora Staden som äventyrsplats.
Låt dem använda sina vapen, men på andra sätt. "ditt svärd kanske skulle funka att bända upp fönstret med?"om de dabbar sig och hamnar i en situation våld och fighting skulle vara den normala lösningen för spelarna, poängtera att de antagligen hinner fly. och vad brottet för dråp är... Det är ju dessutom mörkt så springer de nu bör de hinna undan innan de identifieras.
Efter flera sådan här saker bör de komma in i vanan att man faktiskt KAN fly. Sen kan du dessutom slänga på dem något slagsmål med knytnävarna. Där motståndaren ger sig efter bara några slag! (herregud. bruter jag mot några D&D-lagar nu? Fly? motståndare som ger upp? KNYTNÄVARNA?)
Bäst är om han ber om ursäkt och sedan visar sig vara en ganska trevlig prick som bara tappade fattningen. Eller nått.
Om spelarna inte fattar vinken om att fly ibland är det bästa alternativet så får du väl se till att de blir svårt skadade (oj, en critical hit. Du kommer ha svårt att gå imorgon.) och sedan vara utan hp-recovery prylar. "är det verkligen så smart att ta honom till en präst och be om helning? Slagsmålet mellan en grupp kriminella och vakterna i stadens finare kvarter lär vara samtalsämnet på de flesta krogar idag. Kanske bäst att ligga lågt ett tag och vänta tills det går över?
Lär de sig fortfarande inte så får du väl låta någon gripas och hamna på sing-sing.
Man ska straffa sina spelare ibland. Gör man det snyggt och bra så lär de dessutom tacka dig efteråt.
Man kan ju dessutom göra det bättre och så än det här. lite mindre straff till exempel. men men. jaja.
chrull