Åttonde spelmötet (spoiler) ...
Här kommer det någon gång snart att finnas info om vad som skedde under det åttonde spelmötet. Bland annat ett tragiskt dödsfall i gruppen!
<center><table width="450"><tr><td><font face="Georgia">Styrkta av den exempellösa framgången med att rensa Erythnul-templet beger sig våra hjältar åter ner i Dourstone-gruvans mörka innandöme. Bakom den illavarslande porten märkt med Vecnas onda märke finner de ett virrvarr av dunkla, grovt huggna gångar – en labyrint.
Gruppen håller ihop, med Auric främst och Newlin som arriärgarde. De väljer gångar på måfå tills de plötsligt finner en dörr. Efter fruktlösa försök att dyrka upp och slå in den ovanligt bastanta dörren beslutar de sig för att helt sonika hälla lampolja över den och tända på. Den kraftiga rökutvecklingen tvingar bort dem ett tag. När de återvänder kan de enkelt slå ner den förkolnade dörren och innanför den finna … ett tomt rum utan andra utgångar. De vänder tillbaka och väljer en annan gång.
Just när de passerar en sidogång överraskas de av dolda fiender som bombarderar dem med alkemisteld och armborstlod. Jeninnas kläder fattar eld, men Merwyn släcker dem med en skapa vatten-besvärjelse. Fienderna attackerar från flera olika håll och Auric rusar mot de gömda armborstskyttarna medan Rhys och Jeninna bildar en andra front. Newlin håller uppsikt bakåt, vilket visar sig klokt då två vilda digervesslor frenetiskt ansätter honom. Då han gjort sig beredd har han inga svårigheter att nedgöra dem. Magikerna slår ut sina angripare – som visar sig vara kenku, små fågelvarelser, humanoida fast med korphuvuden – utan större bekymmer. Svårare är det för Auric som har svårt att träffa de vilt duckande och krumbuktande krypen. Till sist lyckas Merwyn och Newlin hjälpa honom, men inte utan att en av varelserna flyr in i labyrintens mörker.
Våra hjältar fortsätter planlöst genom labyrintens virrvarr – och utsätts för ett andra bakhåll. Från ingenstans dyker fler kenku upp och omringar gruppen. En av dem kastar en liten glödande pärla in i gruppens mitt. Den detonerar i ett mäktigt eldklot som skadar alla och slår Rhys och Jeninna medvetslösa. Nästa kenku trollar fram en lång piska som snärtar mot Newlin och lindar sig om hans lemmar så han är oförmögen att röra sig. De enda som kan göra något är Merwyn och Auric som ger sig in i närstrid med de kenku som hotar dem. Auric nedgör sin och lyckas även dräpa den trollkunnige kenkun varvid piskan som binder Newlin försvinner. Pelorkorsfararen häller en helande dryck i Rhys som är riktigt illa däran – och räddar därigenom denne till livet, för i nästa sekund slungar kenkuledaren ytterligare en pärla mot Rhys, Newlin och den medvetslösa Jeninna. Ännu ett eldklot; och när lågorna skingras ser de övriga att Jeninnas sönderbrända kropp är bortom all räddning.
Rasande ansätter gruppen de kvarvarande fienderna som söker fly inför deras rättmätiga vrede. De nedkämpar alla utom en som lyckas ta sig undan via dolda gångar och hemliga dörrar, omöjliga för våra hjältar att öppna eller ens upptäcka.
Sorgsna lyfter de upp Jeninnas kropp och återvänder till staden ovanför …</font face></td></tr></table></center>
Där slutade vi för denna gång, trots att det inte förflutit särskilt lång tid av kvällen. XP-utdelningen var modest, så ingen levling denna gång. Nästa spelmöte kommer gruppen att ha en ny medlem.
Här kommer det någon gång snart att finnas info om vad som skedde under det åttonde spelmötet. Bland annat ett tragiskt dödsfall i gruppen!
<center><table width="450"><tr><td><font face="Georgia">Styrkta av den exempellösa framgången med att rensa Erythnul-templet beger sig våra hjältar åter ner i Dourstone-gruvans mörka innandöme. Bakom den illavarslande porten märkt med Vecnas onda märke finner de ett virrvarr av dunkla, grovt huggna gångar – en labyrint.
Gruppen håller ihop, med Auric främst och Newlin som arriärgarde. De väljer gångar på måfå tills de plötsligt finner en dörr. Efter fruktlösa försök att dyrka upp och slå in den ovanligt bastanta dörren beslutar de sig för att helt sonika hälla lampolja över den och tända på. Den kraftiga rökutvecklingen tvingar bort dem ett tag. När de återvänder kan de enkelt slå ner den förkolnade dörren och innanför den finna … ett tomt rum utan andra utgångar. De vänder tillbaka och väljer en annan gång.
Just när de passerar en sidogång överraskas de av dolda fiender som bombarderar dem med alkemisteld och armborstlod. Jeninnas kläder fattar eld, men Merwyn släcker dem med en skapa vatten-besvärjelse. Fienderna attackerar från flera olika håll och Auric rusar mot de gömda armborstskyttarna medan Rhys och Jeninna bildar en andra front. Newlin håller uppsikt bakåt, vilket visar sig klokt då två vilda digervesslor frenetiskt ansätter honom. Då han gjort sig beredd har han inga svårigheter att nedgöra dem. Magikerna slår ut sina angripare – som visar sig vara kenku, små fågelvarelser, humanoida fast med korphuvuden – utan större bekymmer. Svårare är det för Auric som har svårt att träffa de vilt duckande och krumbuktande krypen. Till sist lyckas Merwyn och Newlin hjälpa honom, men inte utan att en av varelserna flyr in i labyrintens mörker.
Våra hjältar fortsätter planlöst genom labyrintens virrvarr – och utsätts för ett andra bakhåll. Från ingenstans dyker fler kenku upp och omringar gruppen. En av dem kastar en liten glödande pärla in i gruppens mitt. Den detonerar i ett mäktigt eldklot som skadar alla och slår Rhys och Jeninna medvetslösa. Nästa kenku trollar fram en lång piska som snärtar mot Newlin och lindar sig om hans lemmar så han är oförmögen att röra sig. De enda som kan göra något är Merwyn och Auric som ger sig in i närstrid med de kenku som hotar dem. Auric nedgör sin och lyckas även dräpa den trollkunnige kenkun varvid piskan som binder Newlin försvinner. Pelorkorsfararen häller en helande dryck i Rhys som är riktigt illa däran – och räddar därigenom denne till livet, för i nästa sekund slungar kenkuledaren ytterligare en pärla mot Rhys, Newlin och den medvetslösa Jeninna. Ännu ett eldklot; och när lågorna skingras ser de övriga att Jeninnas sönderbrända kropp är bortom all räddning.
Rasande ansätter gruppen de kvarvarande fienderna som söker fly inför deras rättmätiga vrede. De nedkämpar alla utom en som lyckas ta sig undan via dolda gångar och hemliga dörrar, omöjliga för våra hjältar att öppna eller ens upptäcka.
Sorgsna lyfter de upp Jeninnas kropp och återvänder till staden ovanför …</font face></td></tr></table></center>
Där slutade vi för denna gång, trots att det inte förflutit särskilt lång tid av kvällen. XP-utdelningen var modest, så ingen levling denna gång. Nästa spelmöte kommer gruppen att ha en ny medlem.