solvebring
Superhero
Hallå hallå!
Denne efterblivne - det är jag det...
Medan jag pluggar på D&D 3.5 core så skulle det vara trevligt att kunna bolla med er, gå igenom vissa saker och få klarhet i somliga ting som verkar grumliga. (Man skulle kanske haft D&D for dummies ).
Än så länge har jag bara knappt spökat omkring i början av Players handbook, eftersom grunden för hela spelandet ligger där i. Vad jag fattat hittills är:
För att utföra handlingslag: Slå 1D20, lägg till aktuell modifier och se om du överstiger angiven svårighetsgrad.
- Ska se när jag får reda på hur man bestämmer svårighetsgrad. Det kan vara lite mer klarnande antar jag. Kommer väl mycket längre fram eller i DMG...
För att börja skapa en karaktär gäller det att välja en klass, till det en ras. Sedan slår man enligt corebokens föslag 4D6, tar bort den lägsta och lägger ihop de andra. Detta görs sex gånger eftersom det är sex abilities. Därefter följer man +/- modds som följer med ras och klass. Sedan skriver man in det nu fästställda värdet för abilities och plockar ut sina modifiers för var ability. Om man är Wizard, eller någon annan besvärjelseklass så får man samtidigt som man plockar sina modifiers kolla på aktuell ability om man också får en extra spell att börja med (?).
... Ja, så långt har jag kommit ungefär.
Har inte hunnit fördjupa mig i begreppet Skills mer än att jag fattat (ja, det visste jag såklart innan) att det är det samma som färdigheter. De skall väl alltså då antagligen, baserade på abilities få ett startvärde de med.
Förresten, vad är en bra översättning för Con (Constitution)?
"Natur", "grund", "struktur" och "fyik" är vad jag hittar för ord. Jag fattar liksom vilka delar den abilityn bygger på, det går ju att läsa sig till, men i sig fattar jag inte riktigt vad Con är. Blev dock jäkligt snopen eftersom jag trodde att det skulle heta Vit (Vitality)?
Denne efterblivne - det är jag det...
Medan jag pluggar på D&D 3.5 core så skulle det vara trevligt att kunna bolla med er, gå igenom vissa saker och få klarhet i somliga ting som verkar grumliga. (Man skulle kanske haft D&D for dummies ).
Än så länge har jag bara knappt spökat omkring i början av Players handbook, eftersom grunden för hela spelandet ligger där i. Vad jag fattat hittills är:
För att utföra handlingslag: Slå 1D20, lägg till aktuell modifier och se om du överstiger angiven svårighetsgrad.
- Ska se när jag får reda på hur man bestämmer svårighetsgrad. Det kan vara lite mer klarnande antar jag. Kommer väl mycket längre fram eller i DMG...
För att börja skapa en karaktär gäller det att välja en klass, till det en ras. Sedan slår man enligt corebokens föslag 4D6, tar bort den lägsta och lägger ihop de andra. Detta görs sex gånger eftersom det är sex abilities. Därefter följer man +/- modds som följer med ras och klass. Sedan skriver man in det nu fästställda värdet för abilities och plockar ut sina modifiers för var ability. Om man är Wizard, eller någon annan besvärjelseklass så får man samtidigt som man plockar sina modifiers kolla på aktuell ability om man också får en extra spell att börja med (?).
... Ja, så långt har jag kommit ungefär.
Har inte hunnit fördjupa mig i begreppet Skills mer än att jag fattat (ja, det visste jag såklart innan) att det är det samma som färdigheter. De skall väl alltså då antagligen, baserade på abilities få ett startvärde de med.
Förresten, vad är en bra översättning för Con (Constitution)?
"Natur", "grund", "struktur" och "fyik" är vad jag hittar för ord. Jag fattar liksom vilka delar den abilityn bygger på, det går ju att läsa sig till, men i sig fattar jag inte riktigt vad Con är. Blev dock jäkligt snopen eftersom jag trodde att det skulle heta Vit (Vitality)?