Nekromanti D&D 3.5 - Genomgång / bollplank for retards!

solvebring

Superhero
Hallå hallå!
Denne efterblivne - det är jag det...
Medan jag pluggar på D&D 3.5 core så skulle det vara trevligt att kunna bolla med er, gå igenom vissa saker och få klarhet i somliga ting som verkar grumliga. (Man skulle kanske haft D&D for dummies :gremwink: ).

Än så länge har jag bara knappt spökat omkring i början av Players handbook, eftersom grunden för hela spelandet ligger där i. Vad jag fattat hittills är:

För att utföra handlingslag: Slå 1D20, lägg till aktuell modifier och se om du överstiger angiven svårighetsgrad.
- Ska se när jag får reda på hur man bestämmer svårighetsgrad. Det kan vara lite mer klarnande antar jag. Kommer väl mycket längre fram eller i DMG...

För att börja skapa en karaktär gäller det att välja en klass, till det en ras. Sedan slår man enligt corebokens föslag 4D6, tar bort den lägsta och lägger ihop de andra. Detta görs sex gånger eftersom det är sex abilities. Därefter följer man +/- modds som följer med ras och klass. Sedan skriver man in det nu fästställda värdet för abilities och plockar ut sina modifiers för var ability. Om man är Wizard, eller någon annan besvärjelseklass så får man samtidigt som man plockar sina modifiers kolla på aktuell ability om man också får en extra spell att börja med (?).

... Ja, så långt har jag kommit ungefär.
Har inte hunnit fördjupa mig i begreppet Skills mer än att jag fattat (ja, det visste jag såklart innan) att det är det samma som färdigheter. De skall väl alltså då antagligen, baserade på abilities få ett startvärde de med.
Förresten, vad är en bra översättning för Con (Constitution)?
"Natur", "grund", "struktur" och "fyik" är vad jag hittar för ord. Jag fattar liksom vilka delar den abilityn bygger på, det går ju att läsa sig till, men i sig fattar jag inte riktigt vad Con är. Blev dock jäkligt snopen eftersom jag trodde att det skulle heta Vit (Vitality)?

Hunk

Hero
Två snabba svar...

Hyfsat enkla handlingar som kräver färdighetsslag har ungefär en svårighetsgrad på 15. Mer info finns framför allt bland färdigheterna.

Grundegenskaperna kan i BRP/DoD-termer översättas så här
Str - Styrka
Con - Fysik
Dex - Smidighet (händighet är egentligen en mer språkligt korrekt översättning, men eftersom egenskapen även omfattar t.ex. smyga, gömma sig och reflexslag tycker jag att smidighet är ett bättre begrepp)
Int - Intelligens
Wis - Psyke/Visdom (alla säger visdom, men psyke ligger nog närmare vad den används till)
Cha - Karisma

solvebring

Superhero
D&D mått

Är inte så duktig på utrikiska eller internationella måttenheter. Tänker på det här med feet och pounds och det fsom förekommer i D&D. Antar förresten att D&D går efter US mått?

1 foot = ca 30 cm?
1 pound = ...öh?

Nåväl, kikade på Wikipedia, men jag fattade inte ett jävla skit. Det finns ju flera olika pound beroende på land, stat, område osv.

Någon som vet???

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: D&D mått

Snarare att undvika något.

Med ett Reflex save kastar du dig undan (undviker) en fälla, ett fallande stenblock eller en attackbesvärjelse.

Ett Fortitude save låter dig motstå (undvika) gifter, sjukdomar och liknande.

Ett Will save ger dig möjlighet att klara dig undan (undvika) förtrollningar som påverkar ditt sinne eller din fria vilja.

Eller nåt.

solvebring

Superhero
Re: D&D mått

Okej, undvikningmanövers av olika slag.
... Fan vad enkelt är egentligen, men ovant. Det är därför jag blir så osäker och hellre frågar.

Pom

Swashbuckler
solvebring said:
Okej, tack.
... Oj, 15, det lät högt för att vara hyfsat enkelt. Det blir trots allt en del att slå över det.
Man skall nog hellre se det så att DC 15 är saker som kräver en viss ansträngning av en äventyrare och som är rätt svårt för vanligt folk, medan DC 10 är saker som är rätt lätta men kräver uppmärksamhet och medför en viss risk för misslyckande.

Är det någon form av utmaning bör det vara DC 15 (eller mer). Är det mera att spelledaren vill hålla spänningen uppe i vardagen är det DC 10 (eller lägre).

Klättra uppför en klippvägg är DC 15, klättra upp i riggen på ett skepp är DC 10.
Hoppa 5 meter är DC 15, hoppa 3 meter är DC 10.
Höra när någon med viss träning smyger förbi är DC 15, höra när en otränad person smyger förbi är DC 10.

Pom

Swashbuckler
Re: D&D mått [ANT]

solvebring said:
... Fan vad enkelt är egentligen, men ovant. Det är därför jag blir så osäker och hellre frågar.
Fatta hur glad man blir som insnöad fanboy när det kommer seriösa och nyfikna frågor. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Pom said:
solvebring said:
Okej, tack.
... Oj, 15, det lät högt för att vara hyfsat enkelt. Det blir trots allt en del att slå över det.
Man skall nog hellre se det så att DC 15 är saker som kräver en viss ansträngning av en äventyrare och som är rätt svårt för vanligt folk, medan DC 10 är saker som är rätt lätta men kräver uppmärksamhet och medför en viss risk för misslyckande.
Är det någon form av utmaning bör det vara DC 15 (eller mer). Är det mera att spelledaren vill hålla spänningen uppe i vardagen är det DC 10 (eller lägre).

Klättra uppför en klippvägg är DC 15, klättra upp i riggen på ett skepp är DC 10.
Hoppa 5 meter är DC 15, hoppa 3 meter är DC 10.
Höra när någon med viss träning smyger förbi är DC 15, höra när en otränad person smyger förbi är DC 10.
Mjo, det känns mer som om det sämmer. Men sedan måste det väl finnas lite mellan nivåer att ta till väl?
T.ex: 5, 7, 10, 12, 15, 18, osv.
Det handlar väl om att försöka läsa av vilken DC som behövs hela tiden? Detta är väl ganska mycket att försöka mäta av situationen gentemot vilken nivå PCn är på va?

Tack i alla fall, säger jag. Du beskriver enkelt men väl Pom, och att du tycker mina frågor är roliga att besvara före dumma glädjer mig enbart och motiverar mig att ställa fler.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ja, just det!

www.d20srd.org är för övrigt i allt en ypperlig länk – där finns nämligen nästan alla regler från de tre 3.5-grundböckerna.

solvebring

Superhero
Tack, det var en behövlig länk. Med tanke på att jag nu håller på att läsa böckerna så förvirrar det om jag skulle börja leta upp särksilda delar mitt uppe i det hela. Läser PHB just nu. En bok i taget är nog säkrast. Därför är det bättre att ta sådant här bredvid här på WRNU.

solvebring

Superhero
Bonusar

Hm, har försökt förstå mig på attack och save bonusarna. Har förstått att beroende på klass så har man olika kolumner.
Skall detta, bonusen, alltså läggas till på aktuell modifier vid tärningsslag?

Låt säga att jag är en fighter eller något och jag skall attackera. Blir det då 1d20 + dexterity modifiers + attack bonus som skall över DC då?
Jag trodde från början att det bara gällde att lägga till en modifier, men man skall alltså lägga till alla aktuella bonusar också?

Vid andra tillfällen finns väl Will Save bonus osv som skall läggas till om det gäller annat än attack och vanlig stridsrelaterad save?
... Det gäller alltså att ha en sjusatans koll på vilka bonusar som räknas, utöver att man också måste ha koll på vilken ability som räknas?

G

Guest

Guest
Re: Bonusar

Det är inte så jobbigt eftersom alla bör ha räknat ut sina saves på formuläret och alla monster har redan sina saves uppskivna, tokenkelt.

Angående attackslag så baseras vanliga melee-attacker på Styrkan (STR). Det blir alltså 1D20 + STR mod + Attack bonus. Vilka grundisars modifiers du använder står ganska tydligt i grundegenskapsbeskrivningarna och hur attackslagen står tidigt i combatkapitlet...

solvebring

Superhero
Re: Bonusar

Okej. Tack, det kan vara behövligt med lite "lägga korten på bordet". Jag blir lite vimsig efter några sidor i boken. Det känns som om det är mycket att hålla reda på... men det kommer väl, hoppas jag.