Nekromanti D&D 3.5 - Genomgång / bollplank for retards!

solvebring

Superhero
Re: Bonusar

Hur mycket bör man förresten förstå av spelet för att kunna börja spela de första omgångarna av D&D - vad tror ni?

G

Guest

Guest

Se till att du kan grunden i striderna. Hur AC fungerar, hur alla actions fungerar (Full round action, free action, movment action osv.), Ha lite koll på hur de olika manövrarna så som exempelvis disarm och charge kan ha för påverkan på striderna. Ha koll på förflyttningar, vad en 5-feet förflyttning är för något och hur det fungerar, och så måste ni ha koll på attack of opportunity, vad som utlöser en attack of opportunity och hur man undviker dom.

Börja givetvis med lvl 1 gubbar. Då lägger ni alla ribban ganska lågt och när ni alla känner att ni är redo för nästa steg så kan ni dinga någon level (skit i XP i början om ni absolut inte vill).

Se till att ALLA spelare kan sina specialförmågor, du som DM ska inte behöva ha koll på allt.

Framförallt så ska du komma ihåg att en spelomgång av D&D inte mår lika dåligt av regelbläddrande så som traditionella rollspel. D&D är regelstyrt, är en regel osäker tar man fram boken och så går man gemensamt genom hur den fungerar så kan alla den tills nästa gång.

Var väl förberedd. Ha alla dina NPC klara, läs på deras specialförmågor. Se till att alla spelare har gjort sina gubbar innan så att alla haft möjligheten att i lugn och ro läst på om sina egenskaper.

Kortfattat. Börjar man på lvl 1 så har alla spelarkaraktärer väldigt få specialegenskaper och likaså alla NPC, då får du bättre koll då samtidigt som alla inblandade i striderna använder väldigt få trix, på så sätt får du en bra möjlighet att lära känna grunden i systemet och känna dig trygg med att "bygga" vidare och fördjupa...

Lycka till!

solvebring

Superhero

Okej.
>> 100% göra karaktärer-kunskap
>> Förmågor och skills
>> Vapenfunktioner och dess regelprinciper
>> Stridsmanövers och förlopp
>> Armorclasses och armorfunktioner etc.
>> Förflyttning
>> Hur level-up går till

... Blir det en bra sammanfattning av grunläggande fakta jag bör kunna?

Eksem

Champion

Man behöver inte kunna göra karaktärer utantill, det kommer förstås ta lite tid, men då sitter man ju ändå med boken framför sig.

Man behöver inte komma ihåg alla skills utantill, jag gör inte det i alla fall :gremsmile:
Kolla upp dem så att du vet ungefär vad de gör bara, t.ex. Tumble är lite oklart vad den gör innan man läser den, men de flesta kan man gissa sig till på namnet, och det brukar räcka ganska långt.

Som DM behöver du inte komma ihåg rollpersonernas förmågor och feats, se bara till att ni är överrens om hur de fungerar innan ni börjar spela, och sedan får ansvaret ligga hos varje spelare.

Du behöver inte kunna alla stridsmanövrer, jag skulle inte använda Bull Rush, Trip eller Grapple första spelomgången. Vad du behöver är Attacks of Opportunity, Flanking och 5 foot step.

Level up behöver du inte kunna förrän efter första eller kanske andra speltillfället.

Eksem

Champion

En annan grej som kan vara både bra och roligt är att testspela några strider själv. Även om det är lite muppigt, typ som att spela schack mot sig själv, så tycker jag faktiskt att det är lite roligt. Rulla upp två rollpersoner (så får du lite övning i det också), rita upp en minidungeon med monster, och ta dig igenom den. Då får man gott om tid att testa hur saker och ting faktiskt fungerar, man kan slå upp allt och ta god tid på sig.

solvebring

Superhero

Det skall jag bannemej göra. :gremsmile: Brukar faktiskt göra lite sådant innan, speltesta lite mot mig själv, göra någon karaktär för test osv. Dock behöver jag sno ihop en spelmatta innan det att jag skall speltesta. Dock är jag lite förvånad att förfl. beskrivs i feet? Fattade det först så att det beskrivs i rutor. Iof har jag inte kommit till det kapitlet än. Antar att man beskriver omvandlingen från feet till rutor i kapitlet för förfl?

Pom

Swashbuckler

solvebring said:
Dock är jag lite förvånad att förfl. beskrivs i feet? Fattade det först så att det beskrivs i rutor. Iof har jag inte kommit till det kapitlet än. Antar att man beskriver omvandlingen från feet till rutor i kapitlet för förfl?
Jag tror det var upphetsning över 4th edition som fick någon i tråden att ge dig det intrycket. I den upplagan används rutor som enhet (även om det definieras att 1 ruta är 5 fot).

I den upplaga du har skaffat använder man ibland bara fot, ibland både fot och rutor som enhet (typ:
"40 ft. (8 squares)").

Överallt där rutor nämns i spelet är 1 ruta som sagt 5 fot.
Däremot har jag (och rimligen andra) ibland låtit en ruta på ett visst rutnät vara 10 fot eller mer, t ex när hjältarna är långt ifrån skurkarna och vardagsrumsbordet vägrar sträcka på sig. Men man kan i så fall växla skala när folk kommer nära varandra.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Pom said:
I den upplaga du har skaffat använder man ibland bara fot, ibland både fot och rutor som enhet (typ:
"40 ft. (8 squares)").
Ah, det har du rätt i (det var jag som nämnde rutor tidigare).

Jag har vant mig så vid de nya förbättrade stat blocks (där förflyttning alltid anges i både fot och rutor) som började användas fr.o.m. MM4 (tror jag att det var) att jag fått för mig att det var standard.

solvebring

Superhero

Okej. Tack för upplysningen. :gremwink:
Hm, dock är ju jag knappast något mattegeni... Matte är nämligen mitt sämsta skolämne; historia, samhäll, religon, engelska och sådant där är mer åt mitt håll. Så... jag antar att jag kommer att bli en mycket tarvlig kartritare till D&D, då jag skall passa in sakers storlek gentemot rutsystemet.

Nåväl, 10 fot på 1 ruta låter mycket bättre tycker jag. Det blir liksom jämnare, plus att man slipper ha så förbaskat stor spelmatta. Tack för tipset och klarläggandet hörni :gremlaugh: