Re: Bonusar
Se till att du kan grunden i striderna. Hur AC fungerar, hur alla actions fungerar (Full round action, free action, movment action osv.), Ha lite koll på hur de olika manövrarna så som exempelvis disarm och charge kan ha för påverkan på striderna. Ha koll på förflyttningar, vad en 5-feet förflyttning är för något och hur det fungerar, och så måste ni ha koll på attack of opportunity, vad som utlöser en attack of opportunity och hur man undviker dom.
Börja givetvis med lvl 1 gubbar. Då lägger ni alla ribban ganska lågt och när ni alla känner att ni är redo för nästa steg så kan ni dinga någon level (skit i XP i början om ni absolut inte vill).
Se till att ALLA spelare kan sina specialförmågor, du som DM ska inte behöva ha koll på allt.
Framförallt så ska du komma ihåg att en spelomgång av D&D inte mår lika dåligt av regelbläddrande så som traditionella rollspel. D&D är regelstyrt, är en regel osäker tar man fram boken och så går man gemensamt genom hur den fungerar så kan alla den tills nästa gång.
Var väl förberedd. Ha alla dina NPC klara, läs på deras specialförmågor. Se till att alla spelare har gjort sina gubbar innan så att alla haft möjligheten att i lugn och ro läst på om sina egenskaper.
Kortfattat. Börjar man på lvl 1 så har alla spelarkaraktärer väldigt få specialegenskaper och likaså alla NPC, då får du bättre koll då samtidigt som alla inblandade i striderna använder väldigt få trix, på så sätt får du en bra möjlighet att lära känna grunden i systemet och känna dig trygg med att "bygga" vidare och fördjupa...
Lycka till!