Hej,
Jag är ung här på forumet men lite äldre som rollspelare. Med tiden har jag drabbats (som säkert så många andra) av barn och familj samt splittring av spelgrupper vilket gjort det svårt att hålla rollspelandet vid liv.
Jag skulle dock vilja slå ett slag för ett fantastiskt alternativ till bordsrollspelet. Nämligen ett dataspel som heter Neverwinter nights 2. Även om detta gäller ett online spel så rör det sig om D&D 3.5 systemet. Jag hoppas att jag postat i rätt forum?
En kort historia lång:
Neverwinter Nights 2 bygger i grunden på Forgotten Realms världen och innehåller ett rätt ok men inte fantastiskt singelspelsläge. Det är Obsidian som ligger bakom och de har helt missat att göra reklam för online delen – vilket lett till att få känner till spelets sanna styrka.
Dessutom var spelet i sin ungdom fyllt av buggar, något som faktiskt har åtgärdats och till och med lett till intressanta förbättringar under resans gång.
Spelet ger möjligheten att kunna skapa egna miljöer i form av moduler som sedan kan läggas ut mot Internet och spelas av allt från de stora massorna till det vanliga kompisgänget.
Det är inte heller begränsat till Forgotten Realms utan här råder förstås författarens frihet och otaliga världar har skapats av entusiaster runt om i världen. Allt från de klassiska TSR miljöerna till egenhändigt skapade platser. D&D3.5 följs nästan till punkt och pricka med några få undantag och som gammal rollspelare är det rätt fantastiskt att slippa allt strul med tärningar och felräkningar som kan vara störande när vanliga dödliga står för regeltolkandet.
För att alla ska få en snabb bild av vad för sorts spel vi pratar om så måste jag förmodligen likna det vid WoW. Det är dock många saker som skiljer det från WoW. För det första – hanterar de olika servrarna inte hundratals eller tusentals personer utan det rör sig om betydligt mindre sällskap och många gånger väljer en grupp att endast spela med sitt eget gäng på 3-7 personer eller dylikt. De största servarna tar emot runt 100 personer samtidigt men jag tror aldrig jag sett så många online samtidigt. Detta beror nog till stor del på att det handlar om rollspelande och karaktärbyggande mer än att rusa runt för att hitta ”prylar” och samla xp så snabbt och smidigt som möjligt.
Kanske den allra mest intressanta delen av Neverwinter nights 2 är DM funktionen. En spelare kan alltså ta rollen som Dungeon Master i världen. En DM kan i princip göra vad som helst för att berätta olika historier och driva kampanjer. Allt ifrån att enkelt skapa motståndare till att ändra väder/musik/miljön få NPCs att prata utan förprogrammering, styra NPCs, tvinga spelare att slå tärningsslag, dela ut xp och mycket mycket mer … de gör helt enkelt världen full av liv i motsats till övriga datarollspel där NPC har en kod som de följer till punkt och pricka.
De lite större modulerna som är öppna för ”massorna” har oftast ett ”team” av DMs som håller i trådarna medan de mindre grupperna bara spelar sina moduler med spelgänget och har en DM som skapat miljön och sedan driver en story precis som runt det gamla hederliga bordet.
Kort och gott – Neverwinter nights erbjuder en så nära bordsrollspelsupplevelse som man kan tänkas få via era skimrande monitorer.
För den intresserade finns en mängd ”communities” runt de olika världarna. Kom dock ihåg att det hela drivs av entusiaster – en del är drivna av rollspelsaspekten andra av att skapa/programmera.
Den värld jag själv fastnat för är Dasaria som jag länkat i min signatur.
NWN2 var min räddning för att fortsätta att kontinuerligt spela rollspel och dessutom lära mig lite nytt på vägen.
Hoppas det kan hjälpa och/eller intressera andra!
Jag är ung här på forumet men lite äldre som rollspelare. Med tiden har jag drabbats (som säkert så många andra) av barn och familj samt splittring av spelgrupper vilket gjort det svårt att hålla rollspelandet vid liv.
Jag skulle dock vilja slå ett slag för ett fantastiskt alternativ till bordsrollspelet. Nämligen ett dataspel som heter Neverwinter nights 2. Även om detta gäller ett online spel så rör det sig om D&D 3.5 systemet. Jag hoppas att jag postat i rätt forum?
En kort historia lång:
Neverwinter Nights 2 bygger i grunden på Forgotten Realms världen och innehåller ett rätt ok men inte fantastiskt singelspelsläge. Det är Obsidian som ligger bakom och de har helt missat att göra reklam för online delen – vilket lett till att få känner till spelets sanna styrka.
Dessutom var spelet i sin ungdom fyllt av buggar, något som faktiskt har åtgärdats och till och med lett till intressanta förbättringar under resans gång.
Spelet ger möjligheten att kunna skapa egna miljöer i form av moduler som sedan kan läggas ut mot Internet och spelas av allt från de stora massorna till det vanliga kompisgänget.
Det är inte heller begränsat till Forgotten Realms utan här råder förstås författarens frihet och otaliga världar har skapats av entusiaster runt om i världen. Allt från de klassiska TSR miljöerna till egenhändigt skapade platser. D&D3.5 följs nästan till punkt och pricka med några få undantag och som gammal rollspelare är det rätt fantastiskt att slippa allt strul med tärningar och felräkningar som kan vara störande när vanliga dödliga står för regeltolkandet.
För att alla ska få en snabb bild av vad för sorts spel vi pratar om så måste jag förmodligen likna det vid WoW. Det är dock många saker som skiljer det från WoW. För det första – hanterar de olika servrarna inte hundratals eller tusentals personer utan det rör sig om betydligt mindre sällskap och många gånger väljer en grupp att endast spela med sitt eget gäng på 3-7 personer eller dylikt. De största servarna tar emot runt 100 personer samtidigt men jag tror aldrig jag sett så många online samtidigt. Detta beror nog till stor del på att det handlar om rollspelande och karaktärbyggande mer än att rusa runt för att hitta ”prylar” och samla xp så snabbt och smidigt som möjligt.
Kanske den allra mest intressanta delen av Neverwinter nights 2 är DM funktionen. En spelare kan alltså ta rollen som Dungeon Master i världen. En DM kan i princip göra vad som helst för att berätta olika historier och driva kampanjer. Allt ifrån att enkelt skapa motståndare till att ändra väder/musik/miljön få NPCs att prata utan förprogrammering, styra NPCs, tvinga spelare att slå tärningsslag, dela ut xp och mycket mycket mer … de gör helt enkelt världen full av liv i motsats till övriga datarollspel där NPC har en kod som de följer till punkt och pricka.
De lite större modulerna som är öppna för ”massorna” har oftast ett ”team” av DMs som håller i trådarna medan de mindre grupperna bara spelar sina moduler med spelgänget och har en DM som skapat miljön och sedan driver en story precis som runt det gamla hederliga bordet.
Kort och gott – Neverwinter nights erbjuder en så nära bordsrollspelsupplevelse som man kan tänkas få via era skimrande monitorer.
För den intresserade finns en mängd ”communities” runt de olika världarna. Kom dock ihåg att det hela drivs av entusiaster – en del är drivna av rollspelsaspekten andra av att skapa/programmera.
Den värld jag själv fastnat för är Dasaria som jag länkat i min signatur.
NWN2 var min räddning för att fortsätta att kontinuerligt spela rollspel och dessutom lära mig lite nytt på vägen.
Hoppas det kan hjälpa och/eller intressera andra!