Nekromanti D&D 3.5 via Neverwinter Nights 2

vastgoten

Veteran
Joined
29 Sep 2009
Messages
6
Hej,

Jag är ung här på forumet men lite äldre som rollspelare. Med tiden har jag drabbats (som säkert så många andra) av barn och familj samt splittring av spelgrupper vilket gjort det svårt att hålla rollspelandet vid liv.

Jag skulle dock vilja slå ett slag för ett fantastiskt alternativ till bordsrollspelet. Nämligen ett dataspel som heter Neverwinter nights 2. Även om detta gäller ett online spel så rör det sig om D&D 3.5 systemet. Jag hoppas att jag postat i rätt forum?

En kort historia lång:

Neverwinter Nights 2 bygger i grunden på Forgotten Realms världen och innehåller ett rätt ok men inte fantastiskt singelspelsläge. Det är Obsidian som ligger bakom och de har helt missat att göra reklam för online delen – vilket lett till att få känner till spelets sanna styrka.
Dessutom var spelet i sin ungdom fyllt av buggar, något som faktiskt har åtgärdats och till och med lett till intressanta förbättringar under resans gång.

Spelet ger möjligheten att kunna skapa egna miljöer i form av moduler som sedan kan läggas ut mot Internet och spelas av allt från de stora massorna till det vanliga kompisgänget.
Det är inte heller begränsat till Forgotten Realms utan här råder förstås författarens frihet och otaliga världar har skapats av entusiaster runt om i världen. Allt från de klassiska TSR miljöerna till egenhändigt skapade platser. D&D3.5 följs nästan till punkt och pricka med några få undantag och som gammal rollspelare är det rätt fantastiskt att slippa allt strul med tärningar och felräkningar som kan vara störande när vanliga dödliga står för regeltolkandet.

För att alla ska få en snabb bild av vad för sorts spel vi pratar om så måste jag förmodligen likna det vid WoW. Det är dock många saker som skiljer det från WoW. För det första – hanterar de olika servrarna inte hundratals eller tusentals personer utan det rör sig om betydligt mindre sällskap och många gånger väljer en grupp att endast spela med sitt eget gäng på 3-7 personer eller dylikt. De största servarna tar emot runt 100 personer samtidigt men jag tror aldrig jag sett så många online samtidigt. Detta beror nog till stor del på att det handlar om rollspelande och karaktärbyggande mer än att rusa runt för att hitta ”prylar” och samla xp så snabbt och smidigt som möjligt.

Kanske den allra mest intressanta delen av Neverwinter nights 2 är DM funktionen. En spelare kan alltså ta rollen som Dungeon Master i världen. En DM kan i princip göra vad som helst för att berätta olika historier och driva kampanjer. Allt ifrån att enkelt skapa motståndare till att ändra väder/musik/miljön få NPCs att prata utan förprogrammering, styra NPCs, tvinga spelare att slå tärningsslag, dela ut xp och mycket mycket mer … de gör helt enkelt världen full av liv i motsats till övriga datarollspel där NPC har en kod som de följer till punkt och pricka.
De lite större modulerna som är öppna för ”massorna” har oftast ett ”team” av DMs som håller i trådarna medan de mindre grupperna bara spelar sina moduler med spelgänget och har en DM som skapat miljön och sedan driver en story precis som runt det gamla hederliga bordet.

Kort och gott – Neverwinter nights erbjuder en så nära bordsrollspelsupplevelse som man kan tänkas få via era skimrande monitorer.

För den intresserade finns en mängd ”communities” runt de olika världarna. Kom dock ihåg att det hela drivs av entusiaster – en del är drivna av rollspelsaspekten andra av att skapa/programmera.

Den värld jag själv fastnat för är Dasaria som jag länkat i min signatur.

NWN2 var min räddning för att fortsätta att kontinuerligt spela rollspel och dessutom lära mig lite nytt på vägen.
Hoppas det kan hjälpa och/eller intressera andra!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det låter låter ju jättehäftigt att de faktiskt lyckats få till något sånt! Har spelat spelet och första tillägget och har aldrig tänkt närmare på multiplayerfunktionen... tack för att du uppmärksammade mig på detta!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Har själv rollspelat på flertalet PW (persisten worlds) och jag kan rekomendera det. Tycker kvaliten är bättre där än på de MMOs jag testat.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Hrrm, rpar typ daligen på WoW. Men det är oerhört svårt att vara SL där :gremtongue: Antar att NWN2 Köpes någonstans va? Eller är det nerladdningsbart?
 

vastgoten

Veteran
Joined
29 Sep 2009
Messages
6
Det går nog att använda sig av båda tillvägagångssätten.
Det finns två expansioner till grundspelet, så någon slags gold edition finns säkert ute numera om man vill ha allt på en gång.
Kolla spelbutiken.se till exempel. :gremsmile:

Jag skulle tro att det är just DM-funktionen som gör att rollspelandet får utrymme.
Det möjliggör även (beroende på vem som har servern förstås) att spelare påverkar världen direkt. Dvs bygger man ett hus kan det föras in i spelet för alla spelare att se och interagera med eller har man skaffat sig titlar så kan DMs vara med och backa upp trovärdigheten kring det via NPCs osv. Världen är formbar och inte statisk.
Det underlättarklart rollspelandet jämfört med en DM-lös värld som wow.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Trevlig tråd, har varit i samma sits som Vastgoten och fann liksså min räddning i Neverwinter Nights. Blev så bra att frugan och jag lirade tillsammans när barnen lagt sig..

En liten brasklapp kan vara på sin plats.
Det finns skillnader mellan Neverwinter Nights(NWN) 1 och 2.
Tvåan är som oftast snyggare och har ett trevligt gränssnitt och allt det där. Men, det är inte lika enkelt och faller i vissa jämförelser till korta med sin äldre bror.

Jag håller kvar i NWN 1 av den anledningen att jag inte är ute efter den grafiska biten när jag spelar, det duger som det är. Moddar, program och framförallt sprids egentillverkade världar (.mod) enklare till ettan.
Tvåan har patchats och har tillägg det med, men har inte tillräckligt med stöd för att jag ska byta får ettan som haft patch-support i fem-sex år, massvis med mods, scripts, två massiva officiella expansioner, digitala officiella expansioner, och med en mäktig slutpatch som tillförde möjlighet att sitt upp till häst.

NWN är nästintill fantastiskt på många sätt, om man inte är en visuell uberpedant, så att spela tvåan, nej behövs helt enkelt inte. Billigt blir det också att köpa alla paket bundlade nu.
Bra tråd. Bra tips.
Om ni har originalspelet i en låda någonstans, men inga expansioner, prova först på den utmärkta PWn Three Towns:
http://www.wakizashi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=12
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Oh shit pommes frites, missade att Vastgoten hade en NWN2 Persistent World, nu kommer jag bli slagen gul och blå...
 

vastgoten

Veteran
Joined
29 Sep 2009
Messages
6
Haha..

Ingen fara. Det är inte min PW. Dasaria 2 är en engelsk/amerikansk server.
Dasaria 2 började faktiskt med NWN1 och hette då *tada* Dasaria 1.

Nu kommer vi lite bort från D&D3.5 och rollspel här men jag vill ändå försvara NWN2 mot NWN1 lite.

NWN2 var när det gavs ut ett spel fullt av buggar. Jag har NWN1 med och tyckte länge at det var överlägset.
Men numera är det inte så. NWN2 har patchats upp under fyra år och har tex en autodownloader vilket gör att för otekniska personer som mig är det bara att klicka på servern man vill spela på så laddas allt ner automatiskt. Grafiken är bättre och därmed även kraven på prestanda men idag är kraven inte särskilt mycket att protestera mot. 512 Ram och ett Nvidia från 2005 funkar alldeles utmärkt och det är inga märkvärdigheter med spelets grafik egentligen hjämfört med vad som finns på marknaden nu för tiden.
Det är inte att grafiken är bättre som gör att jag väljer NWN2 utan spelets möjligheter som är större än i NWN1.

Det sagt så är NWN1 fortfarande ett bra spel och DM funktionen finns i båda spelen.
Jag har dock full förståelse för att man stannar i NWN1 där man har sitt "eget" spelgäng och vet hur saker och ting fungerar.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
En stor skillnad på de båda är att NWN:s utomhusmiljöer är mycket enklare att bygga, men också rätt begränsade. Det är rutor precis som inomhusmiljöerna. I NWN 2 är det ett heightfield utomhus (inga rutor). Man kan bygga vad som helst men det är också mycket knöligare, iallafall jämfört med NWN.
 

vastgoten

Veteran
Joined
29 Sep 2009
Messages
6
Yep, det verktyg som används för att bygga moduler är avancerat och de som pysslar med det (och skapar bra miljöer) lägger ner rätt mycket tid på det.

Som spelare behöver man dock inte bry sig om sådana detaljer utan det är upp till var och en vad man vill siktta på.

Spela en rollperson
Spela DM
Eller om man gillar att konstruera miljöer vilket oftast även leder till lite programmering.

De allra flesta är alldelles utmräkt nöjda med att använda spelet som en rollspelsplattform och kommer alridgr i kontakt med tool-set eller DM funktioner.

Bottom line: NWN2 är för mig (för andra är det NWN1) det dataspel som kan ta en närmast bordsrollspelsupplevelsen utan att du behöver lyfta på rumpan från datorstolen.
 
Top