OK, jag har skummat det allra första speltest-dokumentet. Det handlar huvudsakligen om Races och Backgrounds, med några exempel på Feats och korta förklaringar av några regelmekaniker som nämns i det ovanstående.
* Raser heter fortfarande raser. Att de inte pensionerar det begreppet.
* I vilket fall, de har plockat bort ability bonuses och proficiences från raserna. Alver föds inte längre med förmågan att skjuta båge, exempelvis. Men de har
inte gått till ett tre-komponent system (som exempelvis Level Up gör med kultur som ett mellanled). Så om du vill vara en stereotyp alv nu, får du väl se till att lära dig båge och svärd från din klass (bakgrund ger inga weapon proficiencies).
* Bakgrunder ger bonusar till grundegenskaper och en feat nu. De har tagit bort de mer udda specialförmågorna som bakgrunder ger för tillfället.
* En tanke slog mig just. Tänk om de har tagit bort weapon proficiencies helt? De nämns aldrig i detta dokument, bara Skills och Tools. Hmmmm.
* Feats har en level nu. Detta är helt enkelt den lägsta nivån man får lov att ta dem vid. Alla exemplen är 1st level och är i linje med vad som finns nu. Nu gissar jag bara, men kanske högre level feats är mäktigare, som ett sätt att locka spelare att ta dem istället för ASI?
* En check är omdöpt till "D20 Test".
* Nu får man Inspiration varje gång man slår en naturlig 20. Kan fortfarande bara ha eller inte ha Insp, det går fortfarande inte att stacka. Så jag antar detta skall uppmuntra spelare att använda det mer.
* Long Rest beskrivs, men inte Short. Det kan ju bara bero på att inga rasförmågor eller feats i det här dokumentet råkar ha recharge på short rest. Eller så är det bevis för teorin att de tänker plocka bort short rest helt.
EDIT: såg nu att Short Rest nämns under en feat.
* Det går att stacka Skill och Tool proficiency på så vis att om båda är relevanta för ett slag får man Advantage.
* Slowed är nu en Condition, som inte är fullt lika hemsk som Slow formeln (man förlorar inga handlingar).
* Tydligare regler för obeväpnad strid, tror jag. Har aldrig använt de nuvarande och orkar inte rota rätt på PHB, så det här är mest en känsla.
* Spell listorna är inte per klass utan bara Arcane, Divine och Primal.