Okej, nu har jag skummat hela och läst delen om folkslag ordentligt. Om det som läckt om vad FL tänker göra med nya DoD har sänkt min redan låga pepp så har vad WotC tänker göra med DnD framöver höjt den. Och då är jag ändå en DoD-nostalgiker med en hatkärlek till DnD5 ...
En del här som var väntat, tycker jag.
- The human race vs fantastical races. Detta var med redan i nya Mordenakianens, och verkar vara vägen framåt. Kan ju hålla med @Bolongo att man lite försitter en chans här att göra sig av med detta belastade ord. Kanske har med bakåtkompabiliteten att göra?
- Mulitiversum är utgångspunkten, RF är glömt och begravt. Detta har man ju flaggat för, och jag tycker det är ett bra val, som öppnar upp för tusen blommande världar, som varken är lika tråkiga som FR eller bär på ett sådant bagage (som hur drows och orker skildras, t ex). Det är slående att Sigil nämns flera gånger, jag tror att Sigil kommer att bli stort här framöver, som en slags centrum i ett myllrande multiversum.
- Alla har (minst) 30 fots förflyttning. Samma med alla raser i Mordenkainens, så väntat tycker jag.
- Ardlings. Ja, alltså, denna ras är mig obekant, men Mordenkainens har ju rätt många furries, så att det kommer mer här känns följdriktig.
- Du kan göra x en gång per plus du har i prof bonus. Än en gång hur det var i Mordenkainens. Gissar att Barbarens Rage kommer att göras om till det, och även andra klassförmågor, det är en enkel regel som är lätt att komma ihåg.
Jag gillar verkligen hur de har gjort med "underraser" (de heter visst olika för olika folk). Jag gillar att de har tagit bord dvärgarnas och hobernas underraser, de gav inte så mycket och var rätt hårt knutna till FR. Nu kan man få in andra kulturer i de här raserna, som Dark Suns kannibalhober. Att ta bort den menlösa bonusen på historia och ge dvärgar tremorsense, också bra. Och vi slipper äntligen halvfolken. Såg inte den komma, men tycker att de har en bra lösning på det - du kan fortfarande spela "halv" och du kan vara halv vad som helst. "Min mamma av en tomte och min pappa var en kentaur".
Förutom att de behåller ordet "ras" har jag inte en enda sak jag tycker känns fel eller dåligt här!