Här är länken till pdf:en Basic det är en pdf på 110 sidor http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd/basicrules
Absolut! En av de tråkigaste sakerna jag tycker finns med nya versioner är när de struntar i "det som har hänt". Alltså typ att "i föra versionen så gick ju det här landet under i den officiella kampanjen vi släppte, men i den här versionen som utspelar sig tio år senare bestämde vi oss det var tråkigt så det landet har aldrig gått under i den här versionen". Happ... så samma värld, men typ en alternativ dimension.Magnus Seter;n32806 said:många referenser till tidigare "lore" vilket jag tror är helt rätt.
Bolongo said:Ritualerna är inte riktigt som i 4e, där de var helt separata effekter. Här är det bara normala spells som du kan kasta utan memorering, genom att läsa innantill i din spellbook, om du har mer tid på dig. Vilket är renare och enklare förstås.
anth said:Men DnD4-ritualerna var ju spells i DnD3. Nu är det som en kombo av både 3E och 4E.
Det här tyckte jag kändes vettigt. Casters känns överlag mycket mer sansade.anth;n32808 said:Clerics och Wizards har heller inga bonusspells för höga ability scores.
Max Raven said:Läste på ett ställe att grappling-reglerna kommer från 4E. Har förvisso inte kontrollerat, men i så fall är de nog testade. :3
Såhär står det ju på sida 3:anth;n32808 said:Ett par reflektioner av det jag läst:
De nämner Forgotten Realms, DragonLance och Eberron - så jag gissar att det är de tre första kampanjvärldarna som de kommer att publicera.
anth said:Ah, Greyhawk glömde jag.
Jo, men jag menade lite mer än att nämna, jag menar som att använda gudar och länder från världarna i exempeltexter.
chrull said:Misstänker tyvärr att en full out version av 5E snart kommer innebära att du spelar 3.X när några extra böcker släppts.
För lite av den grejjen (OSR med fippel) verkar DCC vara poppis.
Jag tycker tvärtom - det är väl bra att man kan vara många till lags? Mest för försäljningen då Eller jag menar t ex lösningen att man kan ta plus på stats istället för feats, om man inte vill spela med feats, verkar väl vettig? (om den nu är kvar)Jarl;n32946 said:Hela Basic lider lite av att verka vilja vara alla till lags, såsom man fruktade tycker jag.
Equipment-system, hur menar du?Jarl;n32946 said:Det hade varit kul med ett bra Equipment-system, men det är inte största grejen.
Tre solar said:för att förtydliga: jag tycker också det är smart att försöka vara många till lags, särskilt när det finns valbara system som är lika bra men tydligt riktade till olika målgrupper. Sånt tycker jag är strålande speldesign.
Jag tänker något slags slot-system, a la LotFP eller liknande "smart" lösning, istället för att bara räkna vikt rakt av.Necross;n32948 said:Equipment-system, hur menar du?
Som jag (och andra) noterat tidigare är tabellen rätt weird. Det verkar inte finnas någon klar tanke bakom summorna.Jarl;n32946 said:Gillar också att de dragit ned antalet XP i levelsystemet (de skulle säkert kunna minska det än mer)..
Dante said:Det blir en rätt snygg kurva av xp-tabellen, så NÅN sorts tanke finns nog bakom den.
Förutom vid level 10-11-12 där det bildas en liten puckel på kurvan.
Vilket får mig att tro att det handlar om någon sorts korrekturfel.
Bolongo said:Puckeln uppstår för att de vill byta från en kurva till en annan, men inte tänkte så noga på övergången.
Kan de ha försökt vikta xp-kraven utefter hur mycket man får per nivå? Kan variationen i stegen ha att göra med någon slags balans?Bolongo;n32970 said:Som jag (och andra) noterat tidigare är tabellen rätt weird. Det verkar inte finnas någon klar tanke bakom summorna.
Bolongo said:För att göra seriös theorycrafting om detta måste vi veta XP-värden för typiska monster vid varje nivå.
M.a.o. för det vänta till MM kommer ut...
chrull said:Den teorin verkar komma från samma ställe som wizards siffror!
Nja, jag menade inte vad man får för XP utan vad man får när man går upp en level. Saker som profficencybonusökning och sånt.Bolomgo;n33023 said:För att göra seriös theorycrafting om detta måste vi veta XP-värden för typiska monster vid varje nivå.
M.a.o. för det vänta till MM kommer ut...
Så tänkte jag med, men det är ju ett stort hopp till t.ex. lv4, men det enda man får där är + i en grundegenskap, vilket inte är någon större grej.Rymdhamster;n33049 said:Nja, jag menade inte vad man får för XP utan vad man får när man går upp en level. Saker som profficencybonusökning och sånt.
Det är faktiskt inte level 1-2-3 som stör mig, även de ser konstiga ut.Staffan;n33176 said:Anledningen till att tabellen ser lite konstig ut i början är att level 1 och 2 är tänkta att vara "lärlings"-levlar. Notera att Fighters och Rogues får en av sina mest definierande klass-förmågor på level 3 (Archetype), och clerics och wizards får level 2-spells. Jag såg någon artikel av Mearls där han skrev att de till viss del förväntade sig att erfarna spelare som vill komma in i spelet på allvar förmodligen kommer att starta kampanjer på level 3.
Å andra sidan öppnar det upp för tredjepartsprodukterna att faktiskt vara bättre =)Tre solar;n33295 said:genom att ha ojämna intervaller för xp och sånt finns det en gräns för hur lik en olicensierad tredjepartsprodukt kan bli.
Fast många av de smarta idéerna verkar ju 5E ha plundrat från andra just de tusen D&D varianter som släpps varje dagTre solar;n33295 said:Med tanke på att det publiceras tusen nya D&D-varianter om dagen kommer det troligtvis inte ta många veckor innan någon plundrar 5e på smarta idéer.