Nekromanti D&D 5th Basic

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vänta dvärgar får automatiskt profficiency med stridshammare. Innebär det att jag kan vara rogue med stridshammare om jag är dvärg? :))))
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,455
Location
Göteborg, Lindome
Tomatalven;n33712 said:
Vänta dvärgar får automatiskt profficiency med stridshammare. Innebär det att jag kan vara rogue med stridshammare om jag är dvärg? :))))
Javisst, men du kan ju glömma Sneak Attack med en War Hammer, eftersom den inte har etiketten "Finesse".
Tomatalven said:
Kul ändå :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rymdhamster;n33023 said:
Kan de ha försökt vikta xp-kraven utefter hur mycket man får per nivå? Kan variationen i stegen ha att göra med någon slags balans?

(Teori dragen ur röven)
Även om vi inte har typiska monster-XP än har vi riktlinjer för hur mycket XP som ska vara med i ett encounter här. Den som orkar kan ju sätta sig och räkna på hur många moderate/challenging encounters varje level motsvarar...
Rymdhamster said:
Det är som sagt inte xp jag pratar om i min teori.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,455
Location
Göteborg, Lindome
anth;n33252 said:
Det är faktiskt inte level 1-2-3 som stör mig, även de ser konstiga ut.

Det är level 10-11-12-13 som stör mig.
För att ta sig från level 10 till 11 behöver man ytterligare 21000 xp.
För att ta sig från level 11 till 12 behöver man ytterligare 15000 xp.
För att ta sig från level 12 till 13 behöver man ytterligare 20000 xp.

Mike Mearls: "Level 10 - 11 XP: It's by design. Data shows campaigns stop at 10, we're trying to speed up 10+ a bit so groups can reach 20 in a campaign. Part of thinking behind that is it looks like campaign length might be dictated by how long the group can consistently meet. Interestingly enough, groups seemed to want to level much faster than we expected, and campaigns were shorter than we expected, too."
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Oldtimer;n34161 said:
Mike Mearls: "Level 10 - 11 XP: It's by design. Data shows campaigns stop at 10, we're trying to speed up 10+ a bit so groups can reach 20 in a campaign. Part of thinking behind that is it looks like campaign length might be dictated by how long the group can consistently meet. Interestingly enough, groups seemed to want to level much faster than we expected, and campaigns were shorter than we expected, too."
Ganska märkligt. Det ska väl vara tungt där uppe på de dä levlarna? Men visst, jag ska villigt erkänna att tyå 90 % av alla D&D-kampanjer har slutat före lvl 13.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Folk har fel... Jag har en ganska positiv inställning till 5E, men om systemet gör att man levlar snabbare än i 3E och 4E (där jag tyckte att man levlade alldeles för snabbt) är det en klar nackdel. Nu har jag inte analyserat någon matematik när det gäller detta (och torde inte göra det heller när de "riktiga" böckerna kommer, men däremot gå på hörsägen och känsla). Invändningen som man såklart får är "hur snabbt man får XP är busenkelt att ändra" och det kan jag hålla med om. Det har dock den stora nackdelen att äventyr kommer att konstrueras utifrån att man levlar supersnabbt. Om man som källarmästare väljer att vara snålare kommer äventyren att bli alldeles för svåra. Dessutom är det alltid enklare som källarmästare att vara generös än snål. Det är betydligt enklare att få spelarnas gunst om man säger att de får XP som de egentligen inte är värda bara för att man är så rysligt snäll.

När jag lirade 3.5 kände jag vid flera tillfällen att man han levla innan man hade hunnit lära sig de spells man fått på senaste leveln ordentligt. Därför är snabblevling oerhört opedagogiskt. Dessutom är det sällan roligt att spela över level 10 i alla fall.
anth said:
Det speciella med 5E är att det ska innehålla optional rules så man kan tweaka spelet för att likna DnD4, PF eller OSR,
De flesta OSR-spelare tycker att man levlar för snabbt i DnD3 och framåt så det kommer garanterat finnas en fix för det i DnD5.
Bolongo said:
Förhoppningsvis finns flera förslag till fixes - inklusive att levla utan xp. Men allt sådant kommer att få vänta tills DMG.
CapnZapp said:
Du behöver ingen bok för att levla utan XP...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Enligt riktlinjerna de previewade på länken jag postade ovan verkar de ha dragit ner på takten något, men inte så mycket, sedan 3e. Det verkar krävas 17-20 "challenging" encounters per level. Förhoppningsvis så är saker mer utmanande också - 3e led lite grann av att det utgick från tämligen o-optade rollpersoner, plus att man inte verkar ha räknat med den obalanserande effekten av wands of cure light wounds. Detta gjorde att många spelledare tog i lite extra för att få lite tuggmotstånd, vilket ledde till snabbare avancemang.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
SF bok meddelade: Starter Set ankom till Sverige (Göteborg) i morse och kommer antagligen till Stockholm/Malmö i morgon. SF bok har dock bara fått hälften av de ex som de beställt så det mesta som de får går till föreställningar.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Necross;n32813 said:
Fortfarande för många traits på races och classes för min smak. Jag hade gärna hållit det ännu cleanare. Hur orkar folk hålla reda på allting? Vad är det roliga med det?
Skojar du? Om det finns något spel som attraherar folk som gillar att opta och minmaxa på dussintals grupper av förmågor med hundratals och tusentals alternativ så är det ju D&D...
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
CapnZapp;n35824 said:
Skojar du? Om det finns något spel som attraherar folk som gillar att opta och minmaxa på dussintals grupper av förmågor med hundratals och tusentals alternativ så är det ju D&D...
Jag tycker att jag känner igen den här diskussionen från förr. Det du beskriver tycker jag passar mer in på Rolemaster eller nåt, än på D&D jag spelade som ung. Men vi behöver inte ta det igen. Alla spelar olika, jag har bara lite svårt att se poängen med att runka ihop nåt med miniräknare (eller sno nåt som nån skrivit på ett forum) och försöka levandegöra det vid spelbordet. IMHO.
CapnZapp said:
Nu svarar du som om jag angrep din spelstil och vad du tycker är roligt. Men det gör jag inte. Du får gärna tycka ”för många traits för min smak”.

(forts)
CapnZapp said:
Vad jag kommenterar är din fråga ”Hur orkar folk hålla reda på allting? Vad är det roliga med det?”. Med ”skojar du” uttrycker jag min häpnad över tanken på att ”det kan väl ändå inte finnas någon rollspelare som tycker det är roligt att vältra sig i myriader av detaljer för att försöka leta upp de allra kraftfullaste och t.o.m. brutna kombinationerna”.

D&D måste ju vara det spel som fostrat överlägset flest ”munchkins” och flest ”charop”-diskussioner någonsin...
Necross said:
Ja, och jag säger inte att man behöver vara dum i huvudet för att uppskatta den typen av "rollspel", men när jag var ung (och tyckte D&D var som roligast) så spelade vi inte så. Visst, det hände då och då att nån räknade fram hur mycket skada man kunde göra optimalt med olika sätt, men om nåt verkade fishy så husreglade vi alltid bort det. Jag gillar att WotC _kanske_ kommer få 5E att funka för båda typerna av spelare.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
DND är det spel som fostrat flest rollspelare punkt. Procentuellt flest munchkins ställer jag mig väldigt tveksam till. Du får ut otroligt lite av att minmaxa i DND, även i dess mest feat-tunga iterationer, i jämförelse mot vad du får ut av det i till exempel "rollspeliga" spel som vampire eller de flesta versioner av Drakar & Demoner. De spel som ger dig flest valmöjligheter är också de som ger dig möjligheten att göra mest extrema karaktärer. DND ger dig rätt få valmöjligheter och straffar dig dessutom indirekt rätt ofta för att göra extrema karaktärer, så jag vet inte om jag skulle se det för munchkinismens hemvist. Uttrycket munchkin spred sig under tiden när du hade hela tre val i DND när du skapade karaktär. Genomgången av hur man är en munchkin i den bok som allmänt sprider uttrycket är i ganska liten mån applicerbart på hur DND såg ut då och i betydligt större utsträckning applicerbart på Shadowrun, Vampire och GURPS som var rätt populära däromkring.

P.S.: Älskar för övrigt Vampire så det är inget fel med att öppna system öppnar för större maxande i mina ögon.
CapnZapp said:
Du och jag lever uppenbarligen i parallella universum.
Oldtimer said:
Jag håller med om att äldre versioner av (A)D&D inte gav speciellt mycket utrymme för min-maxande, men 3E skapades ju specifikt för att ge möjlighet till samma "deck building" som Magic:TG är så känt för. Så i den versionen exploderade ju CharOp-hobbyn.

Det som gjorde att man kallade folk för munchkins i AD&D var ju inte att de min-maxade gubbarna, utan att de samlade på sig de värsta magiska prylarna.
 
Top