Tomatalven
Hero
Vänta dvärgar får automatiskt profficiency med stridshammare. Innebär det att jag kan vara rogue med stridshammare om jag är dvärg? )))
Javisst, men du kan ju glömma Sneak Attack med en War Hammer, eftersom den inte har etiketten "Finesse".Tomatalven;n33712 said:Vänta dvärgar får automatiskt profficiency med stridshammare. Innebär det att jag kan vara rogue med stridshammare om jag är dvärg? )))
Tomatalven said:Kul ändå
Även om vi inte har typiska monster-XP än har vi riktlinjer för hur mycket XP som ska vara med i ett encounter här. Den som orkar kan ju sätta sig och räkna på hur många moderate/challenging encounters varje level motsvarar...Rymdhamster;n33023 said:Kan de ha försökt vikta xp-kraven utefter hur mycket man får per nivå? Kan variationen i stegen ha att göra med någon slags balans?
(Teori dragen ur röven)
Rymdhamster said:Det är som sagt inte xp jag pratar om i min teori.
anth;n33252 said:Det är faktiskt inte level 1-2-3 som stör mig, även de ser konstiga ut.
Det är level 10-11-12-13 som stör mig.
För att ta sig från level 10 till 11 behöver man ytterligare 21000 xp.
För att ta sig från level 11 till 12 behöver man ytterligare 15000 xp.
För att ta sig från level 12 till 13 behöver man ytterligare 20000 xp.
Ganska märkligt. Det ska väl vara tungt där uppe på de dä levlarna? Men visst, jag ska villigt erkänna att tyå 90 % av alla D&D-kampanjer har slutat före lvl 13.Oldtimer;n34161 said:Mike Mearls: "Level 10 - 11 XP: It's by design. Data shows campaigns stop at 10, we're trying to speed up 10+ a bit so groups can reach 20 in a campaign. Part of thinking behind that is it looks like campaign length might be dictated by how long the group can consistently meet. Interestingly enough, groups seemed to want to level much faster than we expected, and campaigns were shorter than we expected, too."
anth said:Det speciella med 5E är att det ska innehålla optional rules så man kan tweaka spelet för att likna DnD4, PF eller OSR,
De flesta OSR-spelare tycker att man levlar för snabbt i DnD3 och framåt så det kommer garanterat finnas en fix för det i DnD5.
Bolongo said:Förhoppningsvis finns flera förslag till fixes - inklusive att levla utan xp. Men allt sådant kommer att få vänta tills DMG.
CapnZapp said:Du behöver ingen bok för att levla utan XP...
CapnZapp said:
Skojar du? Om det finns något spel som attraherar folk som gillar att opta och minmaxa på dussintals grupper av förmågor med hundratals och tusentals alternativ så är det ju D&D...Necross;n32813 said:Fortfarande för många traits på races och classes för min smak. Jag hade gärna hållit det ännu cleanare. Hur orkar folk hålla reda på allting? Vad är det roliga med det?
Jag tycker att jag känner igen den här diskussionen från förr. Det du beskriver tycker jag passar mer in på Rolemaster eller nåt, än på D&D jag spelade som ung. Men vi behöver inte ta det igen. Alla spelar olika, jag har bara lite svårt att se poängen med att runka ihop nåt med miniräknare (eller sno nåt som nån skrivit på ett forum) och försöka levandegöra det vid spelbordet. IMHO.CapnZapp;n35824 said:Skojar du? Om det finns något spel som attraherar folk som gillar att opta och minmaxa på dussintals grupper av förmågor med hundratals och tusentals alternativ så är det ju D&D...
CapnZapp said:Nu svarar du som om jag angrep din spelstil och vad du tycker är roligt. Men det gör jag inte. Du får gärna tycka ”för många traits för min smak”.
(forts)
CapnZapp said:Vad jag kommenterar är din fråga ”Hur orkar folk hålla reda på allting? Vad är det roliga med det?”. Med ”skojar du” uttrycker jag min häpnad över tanken på att ”det kan väl ändå inte finnas någon rollspelare som tycker det är roligt att vältra sig i myriader av detaljer för att försöka leta upp de allra kraftfullaste och t.o.m. brutna kombinationerna”.
D&D måste ju vara det spel som fostrat överlägset flest ”munchkins” och flest ”charop”-diskussioner någonsin...
Necross said:Ja, och jag säger inte att man behöver vara dum i huvudet för att uppskatta den typen av "rollspel", men när jag var ung (och tyckte D&D var som roligast) så spelade vi inte så. Visst, det hände då och då att nån räknade fram hur mycket skada man kunde göra optimalt med olika sätt, men om nåt verkade fishy så husreglade vi alltid bort det. Jag gillar att WotC _kanske_ kommer få 5E att funka för båda typerna av spelare.
CapnZapp said:Du och jag lever uppenbarligen i parallella universum.
Oldtimer said:Jag håller med om att äldre versioner av (A)D&D inte gav speciellt mycket utrymme för min-maxande, men 3E skapades ju specifikt för att ge möjlighet till samma "deck building" som Magic:TG är så känt för. Så i den versionen exploderade ju CharOp-hobbyn.
Det som gjorde att man kallade folk för munchkins i AD&D var ju inte att de min-maxade gubbarna, utan att de samlade på sig de värsta magiska prylarna.