.113
Swashbuckler
Jag tänkte jag skulle skriva ner det som händer, mestadels för att det är enklare att sammanfatta här än på papper som jag lättare kan tappa bort, eller min dotter kan "låna" så det försvinner bitar... Den här kampanjen eller vad det nu blir började pga att en av mina 4 spelare inte kan spela lika ofta som oss andra och istället för att köra honom som en npc valde jag att starta en ny "backup kampanj" att köra då han inte kan. Det har nu resulterat i detta..
Startgruppen:
Remiel, "Remmy" 13 år. Halvkort, tanig pojke med kortklippt mörkt hår. Modern dog i sjukdom för 8 år sedan och fadern, som numera jobbar i byvakten, dricker ofta sedan hon dog. Han blir på dåligt humör av drickandet och slår ofta sin son. Remy har när vi startar hjälpt en kringresande forskare vid namn Samos att sortera böcker, hämta saker och allmänt som en betjänt. I gengäld har han lärt sig läsa och skriva, samt lite om historia och magi. Han börjar med 2 cantrips, Light och Mage hand, samt level 1 magin Detect magic.
Skills Arcana, History och Athletics.
Stats: Str 12, Dex 14, Con 13, Int 15, Wis 12, Cha 13.
Nikolan, "Niko" 14 år. Äldsta pojken med några månader, störst fysiskt och den mest utåtriktade av de tre, även om han ärvt en hel del grova ord av sin far. Håller sitt smutsblonda hår kort för att det inte ska falla i ögonen under fisket. Fadern är fiskare och dessutom "kapten" för en av de två större tiomanna-skeppen som används, medan modern är sömmerska. Niko jobbar hårt de flesta dagarna på båten med sin far. Niko har dessutom en yngre syster, Ilva 8år gammal.
Skills: Athletics, Perception och Survival
Stats: Str 14, Dex 11, Con 14, Int 10, Wis 13, Cha 15.
Cedric, 14 år. Några år yngre än Nikolan och den som gett Remmy och Niko deras smeknamn, så är Cedric en tursam och glad pojke trots att båda hans föräldrar dog av banditer några år tidigare. Han bor istället i utkanten av byn hos sin morfar Izak som är den lokale hjälten som drev ut banditerna ur byn. De är självförsörjande i huset som är beläget uppe på en klippa, med en smal stig ner till vattnet där morfadern har sin egen båt och ordnar sin egen mat. Cedric hjälper till i hemmet men har även spenderat en hel del tid i byns lilla "kyrka" belägen mitt i samhället.
Skills: Insight, Religion, Survival.
Feat: Lucky
Stats: Str 12, Dex 13, Con 11, Int 12, Wis 15, Cha 12.
Byn: Byn är en liten fiskeby som jag tidigare nämnt blivit anfallen av banditer, som mer eller mindre tog över byn. Izak, Cedric's morfar, tog saken i egna händer och startade det som ledde till att man drev ut banditerna och är därför den lokale hjälten. Efter den händelsen byggde man en mindre palissad runt byn och startade byvakten som Remmy's far är med i. Byn har ett värdshus drivet av Leon, en järnhandel/Allhandel driven av Elena, En smed vid namn Valdis samt en "kyrka" som drivs av prästen Maros med viss hjälp av Cedric.
Kyrkan består i själva verket av en större sal med ett flertal alkover där olika skyddshelgon dyrkas av den som känner för det. Prästens roll blir andlig vägledning samt att tända/släcka ljus och hålla rent.
Det får bli första inlägget, lite bakgrund, och nästa blir första spelkvällen.
De har alltså inga klasser ännu, bara bakgrunder. Jag för-gjorde karaktärerna men delade ut dem random och gjorde inga större detaljer för att spelarna skulle få lite mer fritt få fram sin egen karaktär efter de börjat spela.
Startgruppen:
Remiel, "Remmy" 13 år. Halvkort, tanig pojke med kortklippt mörkt hår. Modern dog i sjukdom för 8 år sedan och fadern, som numera jobbar i byvakten, dricker ofta sedan hon dog. Han blir på dåligt humör av drickandet och slår ofta sin son. Remy har när vi startar hjälpt en kringresande forskare vid namn Samos att sortera böcker, hämta saker och allmänt som en betjänt. I gengäld har han lärt sig läsa och skriva, samt lite om historia och magi. Han börjar med 2 cantrips, Light och Mage hand, samt level 1 magin Detect magic.
Skills Arcana, History och Athletics.
Stats: Str 12, Dex 14, Con 13, Int 15, Wis 12, Cha 13.
Nikolan, "Niko" 14 år. Äldsta pojken med några månader, störst fysiskt och den mest utåtriktade av de tre, även om han ärvt en hel del grova ord av sin far. Håller sitt smutsblonda hår kort för att det inte ska falla i ögonen under fisket. Fadern är fiskare och dessutom "kapten" för en av de två större tiomanna-skeppen som används, medan modern är sömmerska. Niko jobbar hårt de flesta dagarna på båten med sin far. Niko har dessutom en yngre syster, Ilva 8år gammal.
Skills: Athletics, Perception och Survival
Stats: Str 14, Dex 11, Con 14, Int 10, Wis 13, Cha 15.
Cedric, 14 år. Några år yngre än Nikolan och den som gett Remmy och Niko deras smeknamn, så är Cedric en tursam och glad pojke trots att båda hans föräldrar dog av banditer några år tidigare. Han bor istället i utkanten av byn hos sin morfar Izak som är den lokale hjälten som drev ut banditerna ur byn. De är självförsörjande i huset som är beläget uppe på en klippa, med en smal stig ner till vattnet där morfadern har sin egen båt och ordnar sin egen mat. Cedric hjälper till i hemmet men har även spenderat en hel del tid i byns lilla "kyrka" belägen mitt i samhället.
Skills: Insight, Religion, Survival.
Feat: Lucky
Stats: Str 12, Dex 13, Con 11, Int 12, Wis 15, Cha 12.
Byn: Byn är en liten fiskeby som jag tidigare nämnt blivit anfallen av banditer, som mer eller mindre tog över byn. Izak, Cedric's morfar, tog saken i egna händer och startade det som ledde till att man drev ut banditerna och är därför den lokale hjälten. Efter den händelsen byggde man en mindre palissad runt byn och startade byvakten som Remmy's far är med i. Byn har ett värdshus drivet av Leon, en järnhandel/Allhandel driven av Elena, En smed vid namn Valdis samt en "kyrka" som drivs av prästen Maros med viss hjälp av Cedric.
Kyrkan består i själva verket av en större sal med ett flertal alkover där olika skyddshelgon dyrkas av den som känner för det. Prästens roll blir andlig vägledning samt att tända/släcka ljus och hålla rent.
Det får bli första inlägget, lite bakgrund, och nästa blir första spelkvällen.
De har alltså inga klasser ännu, bara bakgrunder. Jag för-gjorde karaktärerna men delade ut dem random och gjorde inga större detaljer för att spelarna skulle få lite mer fritt få fram sin egen karaktär efter de börjat spela.