Nekromanti D&D 6 raser och klasser

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,539
Du är ansvarig för att designa D&D 6e editionen. Vilka raser och klasser har du med i grundboken? Mina val är:

Klasser:
Fighter - Vi kommer behöva någon som gör våld på saker och som är lätt att spela för nybörjare. Jag tänker också göra den här klasen till den bästa klassen i en strid. Verkligen knäcka systemet bäst. För folk kommer välja magi ändå för att det har en massa andra användningsområden.


Wizard - Du kastar trollformler från en bok. Du kommer vara bäst på att lösa abstrakta problem utanför strider.


Cleric - Du kan slåss lite, du kan trolla lite, du kan läka folk. Du är inte bäst på något men kan göra lite av varje.

Warlord - Du delar ut bonusar till resten av gruppen och har taktiska effekter på slagfältet. Du är 4ed Warlorden som alla gillade fast i de nya reglerna!



Raser:
Människor - För vi är den vanligaste fantasy rasen, den mest spelade rasen i D&D och vi är min favorit ras.


Dvärgar - En klassiker. Alla gillar öl och yxor.


Alver - En till klassiker. Det finns vissa spelare som bara spelar alver. De är bra för att göra kommentarer på saker.

Halv-Orcher: Du har en ledsen backstory och slår hårt. Jag vill inte ha hela orcher här, jag föredrar när de är svärdfoder.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Eftersom 6E utspelar sig efter The Planar Apocalypse och The Deadworld Wars, när högre och lägre plan invaderade och dödsrikena smälte samman med det materiella planet, är alver, dvärgar och människor utdöda, utom som förslavade spillror djupt i gruvorna under de slott och pyramider varifrån mindflayers, liches och demonfurstar styr över världen. Så de raserna blir spelbara bara efter att de fritagits genom rätt händelser i kampanjen.

I stället spelar man Thri-Kreen, Warforged, Githyanki/Githzerai, Dragonborn, Drow och Vampire. Gemensamt är att de är tåliga och har klarat sig genom alla krig och mutationer och allmän undergång. I flera fall direkt skapade som tåliga slavraser.

Klasserna är Warlock (primär spellcastingklass, både mäktigare och osäkrare pga att varelsen man slutit en pakt med antagligen är fysiskt närvarande i världen nu: Arcane), Gladiator (primär fighter: Martial), Assassin (Shadow), Barbarian (vissa traits från Ranger och Druid: Primal), Artificer (bygger primärt på att leta artefakter från andra världar och tider i apokalypsens ruiner: Post-History). Ingen Divine, gudarna är döda.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,098
God45;n337940 said:
Du är ansvarig för att designa D&D 6e editionen. Vilka raser och klasser har du med i grundboken? Mina val är:

Klasser:
Fighter - Vi kommer behöva någon som gör våld på saker och som är lätt att spela för nybörjare. Jag tänker också göra den här klasen till den bästa klassen i en strid. Verkligen knäcka systemet bäst. För folk kommer välja magi ändå för att det har en massa andra användningsområden.


Wizard - Du kastar trollformler från en bok. Du kommer vara bäst på att lösa abstrakta problem utanför strider.


Cleric - Du kan slåss lite, du kan trolla lite, du kan läka folk. Du är inte bäst på något men kan göra lite av varje.

Warlord - Du delar ut bonusar till resten av gruppen och har taktiska effekter på slagfältet. Du är 4ed Warlorden som alla gillade fast i de nya reglerna!
Inga tjuvar? Här snackar vi riktigt oldschool. ;)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Kanske provocerande, men tänk om man kunde avskaffa klasserna och göra spelet mer öppet...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
God45;n337940 said:
Du är ansvarig för att designa D&D 6e editionen. Vilka raser och klasser har du med i grundboken? Mina val är:

Klasser:
Fighter - Vi kommer behöva någon som gör våld på saker och som är lätt att spela för nybörjare. Jag tänker också göra den här klasen till den bästa klassen i en strid. Verkligen knäcka systemet bäst. För folk kommer välja magi ändå för att det har en massa andra användningsområden.


Wizard - Du kastar trollformler från en bok. Du kommer vara bäst på att lösa abstrakta problem utanför strider.


Cleric - Du kan slåss lite, du kan trolla lite, du kan läka folk. Du är inte bäst på något men kan göra lite av varje.

Warlord - Du delar ut bonusar till resten av gruppen och har taktiska effekter på slagfältet. Du är 4ed Warlorden som alla gillade fast i de nya reglerna!



Raser:
Människor - För vi är den vanligaste fantasy rasen, den mest spelade rasen i D&D och vi är min favorit ras.


Dvärgar - En klassiker. Alla gillar öl och yxor.


Alver - En till klassiker. Det finns vissa spelare som bara spelar alver. De är bra för att göra kommentarer på saker.

Halv-Orcher: Du har en ledsen backstory och slår hårt. Jag vill inte ha hela orcher här, jag föredrar när de är svärdfoder.
Jag skulle bara göra två ändringar till din uppsättning för att passa mig själv: Jag hade tagit bort warlorden (om jag hade spelat 4th edition hade jag kanske tyckt annorlunda), och jag hade dömt om "raser" till "folkslag" (eller ancenstry, på engelska).

Time to bite that bullet.

Jag gillar förvisso halvlingar, men i likhet med orcher vill jag ha dem som SLP:er (fast typ med omvänt användningsområde; orcher är "monster som ska dödas". Halvlingar är typ "oskyldiga som blir dödade" för att visa att situationen är bister).

Jag älskar dragonborn och tieflings också, men de är folkslag jag tycker att SL ska få lägga till i sin värld om de passar, inte något som förutsätts vara "standard". Jag hade antagligen haft med dem i DM:s handbook istället, eller kanske i en ny "Worldbuilders tool"-bok. För jag skulle vilja ha mer fokus på att bygga sin egen setting, eller på att ha en "generisk setting" (som är ganska avskalad, typ motsatsen till Forgotten Realms) där SL istället kan bygga på med allt extra coolt de vill ha i just sin setting.

Sen hade jag antagligen plockat bort mycket av specialförmågorna man får från sin klass (men behållt dem man får från sitt folkslag), så återgått till något mer OSR:aktigt på klassen, men sen låtit varje rollperson välja en bakgrund (ungefär som i 5th) plus en valfri feat (dvs en cool specialförmåga).

Sen hade man inte fått feats från att levla upp nåt mer, utan man hade kunnat lära sig dem "in game" från olika organisationer och läromästare. Däremot mer fokus på coola magiska föremål som låter en göra märkliga saker. Så kollar man på vad ens rollperson kan göra efter ett antal levels så skulle det vara ca 15% coolt från klassen, 25% coolt från folkslaget, 30% coolt från organisationer och kontakter, och 30% coolt från magiska föremål. Eller kanske 10%/30%/30%/30%.

Jag hade behållt bounded accuracy-tänker, i viss utsträckning. Och jag hade nog snott mycket av monsterdesignen från 4th edition.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,065
Klasser:
FIghter
Magic User
Specialist

Folkslag:
Human
Mutant
Construct

Kanske ant man
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
416
Location
Lund
Klasser:
Dunkare
Smygare
Tänkare
Pratare

Raser:
Hjälte (människa, alv, whatever de är så små så det är inte viktigt)
Jätte
Maskinmonster
Elementarbest
Drake
Återuppstånden Mörkerfurste
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,539
Dimfrost;n337943 said:
Eftersom 6E utspelar sig efter The Planar Apocalypse och The Deadworld Wars, när högre och lägre plan invaderade och dödsrikena smälte samman med det materiella planet, är alver, dvärgar och människor utdöda, utom som förslavade spillror djupt i gruvorna under de slott och pyramider varifrån mindflayers, liches och demonfurstar styr över världen. Så de raserna blir spelbara bara efter att de fritagits genom rätt händelser i kampanjen.

I stället spelar man Thri-Kreen, Warforged, Githyanki/Githzerai, Dragonborn, Drow och Vampire. Gemensamt är att de är tåliga och har klarat sig genom alla krig och mutationer och allmän undergång. I flera fall direkt skapade som tåliga slavraser.

Klasserna är Warlock (primär spellcastingklass, både mäktigare och osäkrare pga att varelsen man slutit en pakt med antagligen är fysiskt närvarande i världen nu: Arcane), Gladiator (primär fighter: Martial), Assassin (Shadow), Barbarian (vissa traits från Ranger och Druid: Primal), Artificer (bygger primärt på att leta artefakter från andra världar och tider i apokalypsens ruiner: Post-History). Ingen Divine, gudarna är döda.
Jag hade spelar skiten ur det här! Skriver du upp den här settingen någonstans så att jag kan ge dig pengar för den?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,539
Theo;n337946 said:
Inga tjuvar? Här snackar vi riktigt oldschool. ;)
Jag har aldrig gillat skills... Men folk vill vara trixiga. Så jag tänker att Warlorden fyller den tematiska grejen :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,539
Rymdhamster;n337950 said:
Jag skulle bara göra två ändringar till din uppsättning för att passa mig själv: Jag hade tagit bort warlorden (om jag hade spelat 4th edition hade jag kanske tyckt annorlunda), och jag hade dömt om "raser" till "folkslag" (eller ancenstry, på engelska).

Time to bite that bullet.

Jag gillar förvisso halvlingar, men i likhet med orcher vill jag ha dem som SLP:er (fast typ med omvänt användningsområde; orcher är "monster som ska dödas". Halvlingar är typ "oskyldiga som blir dödade" för att visa att situationen är bister).

Jag älskar dragonborn och tieflings också, men de är folkslag jag tycker att SL ska få lägga till i sin värld om de passar, inte något som förutsätts vara "standard". Jag hade antagligen haft med dem i DM:s handbook istället, eller kanske i en ny "Worldbuilders tool"-bok. För jag skulle vilja ha mer fokus på att bygga sin egen setting, eller på att ha en "generisk setting" (som är ganska avskalad, typ motsatsen till Forgotten Realms) där SL istället kan bygga på med allt extra coolt de vill ha i just sin setting.

Sen hade jag antagligen plockat bort mycket av specialförmågorna man får från sin klass (men behållt dem man får från sitt folkslag), så återgått till något mer OSR:aktigt på klassen, men sen låtit varje rollperson välja en bakgrund (ungefär som i 5th) plus en valfri feat (dvs en cool specialförmåga).

Sen hade man inte fått feats från att levla upp nåt mer, utan man hade kunnat lära sig dem "in game" från olika organisationer och läromästare. Däremot mer fokus på coola magiska föremål som låter en göra märkliga saker. Så kollar man på vad ens rollperson kan göra efter ett antal levels så skulle det vara ca 15% coolt från klassen, 25% coolt från folkslaget, 30% coolt från organisationer och kontakter, och 30% coolt från magiska föremål. Eller kanske 10%/30%/30%/30%.

Jag hade behållt bounded accuracy-tänker, i viss utsträckning. Och jag hade nog snott mycket av monsterdesignen från 4th edition.
Det här är super intressanta idéer för en faktiskt 6ed! :D Och ja, vi måste byta namnet på race...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
God45;n337961 said:
Jag hade spelar skiten ur det här! Skriver du upp den här settingen någonstans så att jag kan ge dig pengar för den?
Tänkte väl att det skulle passa dig. Okej, jag sätter upp det på listan över projekt jag borde skriva på men aldrig gör något av (det är min motsvarighet till att skriva klar saker).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Om jag var ansvarig för att designa D&D6 skulle det också ligga på mitt ansvar att se till att det gick att sälja en jävla massa tilläggsmoduler med onödigt skräp i.

Så jag skulle se till att både raserna och klasserna var extremt specifika. Då skulle framtida moduler kunna innehålla andra specifika raser och klasser som var tillräckligt annorlunda för att ha någon form av existensberättigande.

Så istället för

Human
Elf
Dwarf

skulle jag ha

Nomad from the great plains
Wood Elf from Llowion Forest
Black Dwarf from the Mountains of Chrystal

och istället för

Fighter
Wizard
Cleric

skulle jag ha

Knight of the order of the Sad Visage
Firewalker who studied at the Rosewood Academy
Servant of the God with a hundred yellow eyes

och så vidare.

Men rent praktiskt skulle jag ha med två sorter var av människa, alv och dvärg, samt en halvlängdsman och tre mer udda saker, som dragonborn, halfling och warforged. Och klasserna skulle vara två sorter var av fighter, magic user, cleric, rogue och två udda val.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag skulle givetvis göra DnD6 mer OSR-likt.

Jag skulle återinföra olika xp-tabeller för olika klasser och xp för guld.

Jag skulle låna tankesättet från DnD4 med powers "at will", "per encounter", "daily".
Klasserna behöver inte mer förmågor när de går upp i level, de behöver uppgradera befintliga förmågor istället.
Oavsett vad folk tycker om DnD5 så är det fullständigt brutet vid högre level - och det beror på att klasserna kan göra för mycket olika saker. Det behövs enklare klasser.

Max 12 levels, ingen vettig människa spelar ändå DnD med rollpersoner över lvl 12.
Ja, det betyder att klassiska spells som wish och resurrection försvinner. Cleric-spellen raise dead är level 5, det behövs inte mycket mäktigare saker än så.

Jag är inte så förtjust i bounded accuracy i dess nuvarande form.
Det är bra att man inte får så mycket bonus som i t.ex. PF, men DnD5 gav ISTÄLLET massor med förmågor till klasserna (och jag har redan sagt att antalet förmågor ska minskas).
Jag skulle nog lägga det på att alla får +1 på allt var annan level.

Fighter och Wizard är grunden för DnD, de ska vara med.

Cleric skulle likna de från ADnD2 - för de är de bästa clericarna.

Rogue kommer nog med, men jag har inte bestämt hur jag vill att skill-systemet ska fungera. Skills har nästan alltid varit ett problem i nästan alla DnD-versioner.

Paladin ska vara en förkämpe för något: godhet, ondska, naturen,... - men behövs både paladin och cleric samtidigt, räcker det inte med en av dem?

Ranger skulle kunna vara en multiclass av fighter/rogue.

Barbarian skulle bli 2 klasser:
Barbarian skulle bli mer lik Conan.
Berserker skulle vara klassen med rage.

Assassin, Bard, Monk är klassiker som folk förväntar sig ska finnas med - men de är så väldigt nischade. Om de kommer med skulle jag nog göra om dem en del.

Sorcerer ... jag vet inte. I DnD5 är Wizard så versatil att Sorcerer egentligen inte behövs.
Men jag ÄR en sucker för kaos-magi - men det kan väl wizards få?
Och så tycker jag om PF-lösningen med bloodlines. Kanske skulle ha sorcerers med bloodlines.

Warlord ska givetvis med. Det är det bästa från DnD4.

Sedan vill jag antingen ha med Artificer (från Eberron) eller Alchemist (från PF).

Warlock försvinner.
Jag ääälskar Warlock - men den känns inte DnD.

Och psionics - jag vill ha med det, men inte i grundboken.


Raser...
Givetvis människa.
Alv och dvärg är de klassiska - men jag skulle göra om dem: kanske skulle dvärgen vara någon form av stone golem, och alven en växtvarelse.
Halfling och gnome har alltid trampat varandra på tårna, en av dem räcker.
Jag funderar allvarligt på att plocka bort half-elf och half-orc. Och ska de vara med betyder det att människa är en korsning mellan alv och orc.
Tiefling, Aasimar och dragonborn är tråkiga - bort med dem.
Eftersom jag snöat in på anime vill jag istället se hybrider som kattfolk, vargfolk och kaninfolk. Ödlefolk ersätter dragonborn (ödlefolk är mycket häftigare). Jag kan t.o.m. tänka mig grismän som ersättning för orcer.
Sedan skulle de flesta varelserna i Monster Manual vara spelbara.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,065
Klasser:
- Plebeian
- Patrician

Tribus (race):
- Cornelia
- Horatia
- Palatina
- etc

Dignitas ersätter level. Uppnå viss Dignitas och viss rikedom i Denarii (d) för att upptås i riddarskapet och därefter senaten.

Grundegenskaper ersätts av:
- Gravitas
- Constantia
- Virtus

;)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Eh, jag hade nog gjort det till Eberron the RPG.

Folkslag (ja, ersätt rasbegreppet med detta): dwarf???, elf, human, halfling, half-elf, half-orc, tiefling, shifter, kalashtar, changeling, warforged.

Klasser: Warrior (som täcker in barbarian och ranger), Warlord, Warlock, Wizard, Cleric, Druid, Artificer, Psion, Rogue, Bard, Champion (paladin), Monk, Sorcerer.

Jag hade även sett till att Psionen roffar åt sig tillräckligt av den övernaturliga kakan för att kunna ha en egen nisch i stället för att bara vara ett lite annorlunda sätt att göra saker en wizard redan kan göra.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
1. Race as Class.
2. Mer multiklass:ande.

Ja, du kan ta nivåer både i alv och dvärg.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,539
Jocke;n338006 said:
1. Race as Class.
2. Mer multiklass:ande.

Ja, du kan ta nivåer både i alv och dvärg.
Om vi går så här hardcore på race as class (och jag säger inte att vi inte ska göra det) borde vi inte ha en race as class för människor?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Jag hade ändrat... Ingenting.
Inte för att DnD är bra, men för att DnD är rollspelsmotsvarigheten till en normerande religion (alla andra rollspel är subalterna till DnD. Oavsett vad du gör så är det i förhållande till DnD och folk kommer att bedöma dig efter det). Ändrar du på saker kommer du i bästa fall ses som frireligös och i värsta fall som jehovas vittnen.
Du kan försöka ändra något i en positiv riktning, men om det inte är subtilt och mycket välgenomtänkt så kommer du att skapa en schism och någon kommer att homerula att den här förändringen gäller inte. Och oavsett vilka positiva saker du gör så kommer homeruling och 3rd party content att mucka upp dina perfekta symmetrier. Ingen person har längre makten över DnD, inte ens om du är Wizards of the Coast, utan DnD har makten över dem.

Nä. Ska jag spendera tid och energi så gör jag hellre det på något helt annorlunda. I värsta fall bryr sig ingen, och i bästa fall så blir man en trend som folk minns och som sätter sina spår, typ Apocalypse World/Yoga.
 
Top