Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Jag har lite idéer på att köra D&D lite mer som ett figurspel, med fokusering på min-maxning och taktiska strider. Tanken är att skapa en arena, där rollpersonerna är gladiatorer och får slåss om ära och rikedom. Först funderade jag på att köra D&D-miniatures regler rakt av, men jag har insett att de inte är helt kompatibla med magiska förmål och levling. Det är lite i krångligaste laget att levla upp en D&D-miniatures karaktär.
Så, istället vill jag köra med D&D-regler. Tanken är att spelarna sätter upp en gladiatorgrupp (tänk ett äventyrargäng, fast optat för att överleva strider mot andra gladiatorgrupper och monster) som sedan ska överleva en säsong i arenan. Efter att säsongen är avslutad (X antal matcher) går gladiatorerna upp i level och förflyttas till en ny, flashigare arena. Säg att de börjar i en skitig gladiatorarena i någon krigshärjad avkrok och kämpar sig mot de stora gladiatorspelen i Sharn!
För varje match som spelarna vinner får det ett antal poäng, som de sedan kan använda för att köpa speciell gladiatorutrustning (tanken är att det ska fungera ungefär som i WoW) som tillhandahålls av arenans ägare. Det kan vara rustningar, vapen, potions etc. Jag har tänkt skapa enskilda utrustningslistor för varje arena. Givetvis ska man också kunna köpa "fluff" som lagflaggor, påannonsörer (snubben i "A Knights Tale") och annat kul, men fokus ska ligga på taktiska prylar.
Spelarna kommer att ha en möjlighet mellan spelomgångarna att bläddra i utrustningslistor, planera taktik tillsammans, studera kommande arenor och putsa på fluffet.
I vilket fall, vad tror ni om det här? Låter det som en kul idé?
- Vulf
Så, istället vill jag köra med D&D-regler. Tanken är att spelarna sätter upp en gladiatorgrupp (tänk ett äventyrargäng, fast optat för att överleva strider mot andra gladiatorgrupper och monster) som sedan ska överleva en säsong i arenan. Efter att säsongen är avslutad (X antal matcher) går gladiatorerna upp i level och förflyttas till en ny, flashigare arena. Säg att de börjar i en skitig gladiatorarena i någon krigshärjad avkrok och kämpar sig mot de stora gladiatorspelen i Sharn!
För varje match som spelarna vinner får det ett antal poäng, som de sedan kan använda för att köpa speciell gladiatorutrustning (tanken är att det ska fungera ungefär som i WoW) som tillhandahålls av arenans ägare. Det kan vara rustningar, vapen, potions etc. Jag har tänkt skapa enskilda utrustningslistor för varje arena. Givetvis ska man också kunna köpa "fluff" som lagflaggor, påannonsörer (snubben i "A Knights Tale") och annat kul, men fokus ska ligga på taktiska prylar.
Spelarna kommer att ha en möjlighet mellan spelomgångarna att bläddra i utrustningslistor, planera taktik tillsammans, studera kommande arenor och putsa på fluffet.
I vilket fall, vad tror ni om det här? Låter det som en kul idé?
- Vulf