Nekromanti D&D Character Builder nu som Open Beta!

G

Guest

Guest
Cool. Har testat den. Fungerar bra. Kanonverktyg!

Edit: Verkar lite buggit, men det är ju bara en beta. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hm.

Undras om skiten går att få att fungera i ett någorlunda civiliserat operativsystem eller om det är Microsoft Bajs för hela slanten... Att skiten kräver .NET antyder ju att programmerarna har sina huvuden uppkörda i sina arslen, så jag är skeptisk. Borde testa dock...

krank

Alltså...

1. Man laddar ner ett program som laddar ner ett program som laddar ner ett program... Alltså, laddar ner D&D-loadern, som laddar ner installationsprogrammet, som laddar ner senaste .NET... Vafan!?

2. Frågar inte en enda gång om det är OK att göra nåt av de här, utan plockar bara glatt hem skiten och installerar den utan så mycket som en dialogruta.

3. Frågar inte vart jag vill ha programmet, utan slänger bara in det i C:\Program Files, där bara mongon och idioter installerar program eftersom det blir en sån förbannad röra.

4. Våldskräver en såpass ny version av .NET att det är lögn och förbannad dikt att köra skiten med vare sig Wine eller Mono i Linuxmiljö.

Fett med IG från min sida. Jag kanske orkar installera skiten i en virtuell windowsburk senare, men fan vet...

Snow

Swashbuckler
krank said:
Hm.

Undras om skiten går att få att fungera i ett någorlunda civiliserat operativsystem eller om det är Microsoft Bajs för hela slanten... Att skiten kräver .NET antyder ju att programmerarna har sina huvuden uppkörda i sina arslen, så jag är skeptisk. Borde testa dock...
Ja, de borde skrivit det i java istället! ;-)
Funkat både på win, mac o linux.

Anders Åstrand

Swordsman
Den verkar rätt trevlig för att hålla reda på sina gubbar. Vad kommer det kosta att köra hela versionen?

--

Någon som har ett wizards.com-konto får gärna rapportera att retraining för wizards är trasigt förresten.

De får ju välja två powers ibland (till sin spellbook), men bara den ena dyker upp i retrain-listan.

CapnZapp

Myrmidon
Tack Krank för din färgstarka rapport! ;-)

Ingenstans står det något som system requirements... Att programmet kräver Windows XP eller högre får man ta reda på själv (genom att det härna Net 3.5 gör det).

Suck. Wizards fortsätter uppenbarligen på den inslagna vägen: att bara anlita fullständiga klåpare och datoranalfabeter till att skriva deras digitala initiativ... håhåjaja.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Anders Åstrand said:
Vad kommer det kosta att köra hela versionen?
Den som prennar NU och väljer att teckna sig för tolv månader pyntar $4,95/mån.

När de släpper fullversionen höjer de priset (exakt hur mycket är oklart). De som redan har en prenumeration betalar sitt gamla pris tills avtalsperioden löper ut.

krank

Snow said:
Ja, de borde skrivit det i java istället! ;-)
Funkat både på win, mac o linux.
Eller Python. Samma sak där. Python är dessutom så enkelt att t.om folk som är för dumma för nåt annat än .NET borde kunna klara av det. Eller, om de mot förmodan skulle ha en kompetent programmerare, så kan man ju faktiskt skriva korsplattformsprogram i C++ också, om man faktiskt vill.

Men nä, WOTC tyckte väl att de inte behövde bry sig om annat än den krympande majoriteten (Linux/Ubuntu är ju på frammarsch). Nå, jag har gjort ungefär så mycket som jag orkar från min sida, så jag har inget dåligt samvete alls när jag inte tycker mig behöva bry mig om dem heller.

Anders Åstrand

Swordsman
Så 12*5 = 60 dollar för att få använda programmet ett år, och sen kostar det mer för att få använda det ett år till?

Så inte värt det.

Jarl

Hero
Vrålet från vildmarken! :gremsmile:

1. Ja, att inte kunna ladda ner program direkt är fail, den saken är klar.

2. Äh, du hade ju ändå tryckt "ja", annars hade du inte laddat hem programmet alls.

3. Program passar väl utmärkt där? Man installerar kanske inte saker man vill rota varje dag i där, men kontorsprogram är inget problem att ha där?

4. Är inte .NET ett ganska vettigt verktyg vid det här laget? Linux språllar ju, men det borde kanske stödja operativsystem tio. Jag vill minnas att jag använt många program skrivna i .NET som har varit vettiga och trevliga program.

Dante

Staff member
Fast det ingår mer än bara Character Buildern i DDI. Dragon och Dungeon t.ex.

Dessutom kan du betala för EN månad, ladda ner programmet och använda det så länge du vill. Du kommer förstås inte att få tillgång till uppgraderingar eller nytt material från olika splatböcker.

krank

Jarl said:
3. Program passar väl utmärkt där? Man installerar kanske inte saker man vill rota varje dag i där, men kontorsprogram är inget problem att ha där?
En jädra röra, som sagt. Själv har jag alltid en egen programkatalog med kategorier i. Jag menar, det är inte som om Startmenyn i någon version av windows faktiskt går att använda, och man har ju ändå Utforskaren öppen typ 99% av tiden för att hitta till saker, så det rimliga är att faktiskt kategorisera sina program ordentligt i en katalogstruktur. Att dumpa saker i programmappen är ungefär som att dumpa alla sina mp3:or i en enda katalog. Apdumt, och rörigt.

Jarl said:
4. Är inte .NET ett ganska vettigt verktyg vid det här laget? Linux språllar ju, men det borde kanske stödja operativsystem tio. Jag vill minnas att jag använt många program skrivna i .NET som har varit vettiga och trevliga program.
Jovisst, men samma program hade kunnat vara lika vettiga utan att kräva ganska många meg av runtimefiler. Runtimes är ju djävulens redskap, och alla program som kräver runtimes utöver vad som finns i var mans dator är rent utsagt skrivna i rent förakt. Programmeraren sätter sin egen bekvämlighet framför användarens tid och resurser, och är inte ens tillräckligt initiativrik för att leta rätt på något av det hyfsat stora antal korsplattformsspråk som faktiskt är enkla att jobba med.

Anders Åstrand

Swordsman
Har de uttryckligen sagt att programmet inte kommer att verifiera ens användaruppgifter och kolla att man betalar, eller gissar du att det inte kommer att göra det?

Dante

Staff member
Wizards of the Coast said:
Q: Can I use the D&D Character Builder offline?
A: Yes! You need a connection to download it initially. Once the full version is released, subscribers will get the initial download and decide whether they want the monthly updates. Aside from that, you don’t need to be online to use the Character Builder.

Snow

Swashbuckler
Lexx said:
Cool. Har testat den. Fungerar bra. Kanonverktyg!

Edit: Verkar lite buggit, men det är ju bara en beta. :)
Lite nyfiken på hur det funkar mer konkret.

I vilken form får man ut sin rollperson? Får man ett ifyllt rollformulär eller något annat? Jag antar att allt är färdiguträknat? Eller står det fortfarande 3W + strength modifier damage?

(jag sitter på mac nu så jag får vänta till ikväll innan jag får testa).

Jarl

Hero
krank said:
En jädra röra, som sagt. Själv har jag alltid en egen programkatalog med kategorier i. Jag menar, det är inte som om Startmenyn i någon version av windows faktiskt går att använda, och man har ju ändå Utforskaren öppen typ 99% av tiden för att hitta till saker, så det rimliga är att faktiskt kategorisera sina program ordentligt i en katalogstruktur. Att dumpa saker i programmappen är ungefär som att dumpa alla sina mp3:or i en enda katalog. Apdumt, och rörigt.
Ja... När jag tänker efter använder jag nästan aldrig startmenyn egentligen. Det mesta har man ju någon snabbikon till. I annat fall så använder man ju bara realtidssökningen i startmenyn.

krank said:
Jovisst, men samma program hade kunnat vara lika vettiga utan att kräva ganska många meg av runtimefiler. Runtimes är ju djävulens redskap, och alla program som kräver runtimes utöver vad som finns i var mans dator är rent utsagt skrivna i rent förakt. Programmeraren sätter sin egen bekvämlighet framför användarens tid och resurser, och är inte ens tillräckligt initiativrik för att leta rätt på något av det hyfsat stora antal korsplattformsspråk som faktiskt är enkla att jobba med.
.NET är redan inbyggt i hyfsat nya Windows-versioner, så det känns inte som alltför jobbigt om jag ska vara ärlig.

krank

Jarl said:
.NET är redan inbyggt i hyfsat nya Windows-versioner, så det känns inte som alltför jobbigt om jag ska vara ärlig.
Alltså, det kommer ju hela tiden nya versioner, så den som skeppas med operativet räcker liksom inte långt.

Sedan får man väl säga som såhär: Jag skulle kunna tänka mig att skapa ett icke korsplattformsfungerande program om det var det enda sättet för mig att inte skeppa med en runtime. De flesta korsplattformsgrejer kräver såna nämligen (Java, t.ex).

Men att välja ett programmeringsverktyg som BÅDE är begränsat till en plattform OCH har en grovhuggen, systemresursoeffektiv, långsam och stor runtimemojj... Det är bara skitdumt.

Dante

Staff member
Får jag påminna herr Redaktören …

… om forumets riktlinjer nr 1 och 5?

1. Var artig. Försök att visa hänsyn. Försök att använda korrekt språkbruk – stor bokstav, skiljetecken, stavning och grammatik – det underlättar läsning och förståelse. Använd svordomar sparsamt; som förstärkning eller betoning snarare än stapelvara. Använd helst inte html för att lägga in ljud- eller videoklipp i dina inlägg. Om du vill dela med dig av något, lägg upp en länk i stället.
5. Tänk innan du postar. Ibland kan det vara svårt att i en het debatt avgöra var gränsen mellan diskussion och personangrepp eller andra regelöverträdelser går. Om du är osäker på om ditt inlägg går över gränsen eller inte, skicka ett privat meddelande till en moderator eller redaktör och be om råd – i synnerhet innan du postar ett inlägg som du kanske kommer att ångra senare.