Nekromanti D&D Character Builder nu som Open Beta!

G

Guest

Guest
Man kan få ut din gubbe på ett vanligt formulär. Alla data är redan ifyllda. Vad jag såg så verkade allt korrekt ifyllt också.

Dina powers var uppskriva i små trevliga rutor. Nackdelen är väl kanske att det blir många sidor formulär om du ska skriva ut det vid högre levlar... Men bättre lite mer papper och ordning än tvärtom.

Snow

Swashbuckler
Lexx said:
Man kan få ut din gubbe på ett vanligt formulär. Alla data är redan ifyllda. Vad jag såg så verkade allt korrekt ifyllt också.

Dina powers var uppskriva i små trevliga rutor. Nackdelen är väl kanske att det blir många sidor formulär om du ska skriva ut det vid högre levlar... Men bättre lite mer papper och ordning än tvärtom.
Tackar... nu får jag snart komma hem och testa själv :gremsmile:

Snow

Swashbuckler
krank said:
Alltså...

1. Man laddar ner ett program som laddar ner ett program som laddar ner ett program... Alltså, laddar ner D&D-loadern, som laddar ner installationsprogrammet, som laddar ner senaste .NET... Vafan!?

2. Frågar inte en enda gång om det är OK att göra nåt av de här, utan plockar bara glatt hem skiten och installerar den utan så mycket som en dialogruta.

3. Frågar inte vart jag vill ha programmet, utan slänger bara in det i C:\Program Files, där bara mongon och idioter installerar program eftersom det blir en sån förbannad röra.

4. Våldskräver en såpass ny version av .NET att det är lögn och förbannad dikt att köra skiten med vare sig Wine eller Mono i Linuxmiljö.

Fett med IG från min sida. Jag kanske orkar installera skiten i en virtuell windowsburk senare, men fan vet...
Å andra sidan kanske du ska vara glad att du inte fick in det. När jag botade datorn efter installation (som inte gick sådär jättesmärtfritt) så vägrade windows att starta. Fick bli reparation. Programmet försvann.

Eksem

Champion
Förutom några småbuggar (där enormt stor text på vissa powerkort är den synligaste) är den ju faktiskt riktigt trevlig (val av teknisk plattform åsido). Jag har suttit hela morgonen och gjort allt från Gnoll Barbarians till Doppelganger Swordmages, och det är faktiskt bara effektivt och roligt. Jag är faktiskt så imponerad att jag funderar på att ta mig en prenumeration på Insider!

Jarl

Hero
Nu har jag också lyckats få igång den, och den är trevlig om än lite omständig ibland. Det känns bra att allt finns med, inte bara PHB-grejer.

MEN, vad som är en dealbreaker tycker jag är att man inte kan bara skriva in ability scores direkt. Ibland slår man ju faktiskt med tärningar rent fysiskt... Nu kunde jag inte testa att återskapa min nuvaranda karaktär t.ex.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jarl said:
MEN, vad som är en dealbreaker tycker jag är att man inte kan bara skriva in ability scores direkt.
Det kan man.

Strunta i de blå cirklarna och skriv in det önskade värdet direkt i den vita rutan i stället.

Rage

Veteran
Man kan säkert också manuellt ändra i .dnd4e filen för karaktären eftersom det verkar vara en XML fil. Detta öppnar för att lägga till sådant som inte finns i Character Builder till karaktären. Men jag tycker att Character Builder är omfattande och trevlig, den enda störande buggen jag upptäckt är den stora texten på vissa powers

Rage

Veteran
Jag kan hålla med om att köra ett sådant här program via .Net desktop är ett dåligt val. Om de är tvungna eller vill köra .Net de borde ha gjort en webbversion med Silverlight och på så sätt vara mera plattformsoberoende/browseroberoende.

Med tanke på hur "enkelt" programmet är borde man gjort det med C++ och QT och på så sätt haft stöd för flera plattformar, men majoriteten kör Windows så de tycker väl att det räcker att stödja detta OS. Sedan vet jag inte om det fungerar med mono?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rage said:
Med tanke på hur "enkelt" programmet är borde man gjort det med C++ och QT och på så sätt haft stöd för flera plattformar, men majoriteten kör Windows så de tycker väl att det räcker att stödja detta OS. Sedan vet jag inte om det fungerar med mono?
Jag får inte installera programmet utan .NET via Wine, och .NET-installationen failer ordentligt. Men om jag orkar ska jag installera på min virtuella windowsmaskin för att på så vis få ut själva probrammet.

Annars upplever jag generellt att det funkar väldigt dåligt att använda Mono. Det är inte riktigt moget, känns det som. Det är inte många .NET-apps jag velat köra som faktiskt funkat.

Hade jag skapat programmet hade jag nog kört Python och WX, python för att det är lätt och smidigt att programmera och wx för att det åtminstone finns till de tre stora. QT är väl också mest Mac, Windows och Linux? Eller finns det till Amiga, BeOS och andra småttingar? Python + WX innebär iaf grymt snabb utveckling, det tar nästan ingen tid alls att skapa ganska komplexa interfaceprogram.