Nekromanti [D&D] D&D, men hur? (virrigt)

Basenanji

Postd20modernist
DISCLAIMER: Jag vill bara diskutera HUR man spelar D&D 3.5 i den här tråden! Missförstå inte den här tråden- alla får spela som de vill om de är lyckliga med det. Meningen är att vi ska prata om hur vi spelar, inte att sprida osämja och bråk!
---

Ibland undrar jag hur folk spelar D&D egentligen. Det började med att Ymir skrev om sin såpa-D&D och fortsatte med Arvidos önskan om hjälp att skapa en rollperson. Nu såg jag (och svarade i) ytterligare en tråd som handlade om D&D, men ändå inte på något sätt.

Min bakgrund
När jag började spela rollspel dröjde det inte länge förrän jag och mitt spelgäng förstod att uppskatta innebörden i följande mening: ”Om du inte är nöjd med reglerna- gör om dem eller strunta i dem, det viktigaste är att ni har kul med rollspel!” Det innebar i vårat fall att vi genast blev hobbyregelmakare. Ett ivrigt experimenterande och kritiserande av regler uppstod. Så, när jag började spela AD&D 2nd ed, så var det inte konstigt att vi snabbt slopade de regler vi inte förstod oss på, både i bildlig och bokstavlig mening. Reglerna fick ju inte stå i vägen för upplevelsen, menade vi.

Nu har jag spelat 3.5:an seriöst i kanske fyra år. För ungefär två år sedan fick jag en tankeställare- tänk om det verkligen är meningen att man ska spela precis som reglerna säger? Tänk om det är det som är själva andemeningen med D&D 3.5? Tänk om jag dittills har haft fel? Värt att testa tänkte jag, varpå jag förkunnade, för första gången i mitt rollspelsliv, att ”nu gäller enbart reglerna och inget annat!”. Folk blev förgrymmade och förvånade. Man spred sarkasmer och pekade menande på alla de exempel på tex orealism, obalans, allmänt regelbyråkratiskt krångel, inlevelseförstörande moment mm mm som var så uppenbart intimt förknippat med reglerna. Om de användes precis som de var. Dessutom skulle man ha töntiga rutor som någon sorts golvplan och allt vad det var...

Numera vägrar jag att spela något annat än just det. Som det står. By the Book. Jag har blivit den värsta regeltalibanen öster om Lake Geneva. Jag har blivit värre än...Caligula!
Jag tillåter INGA husregler whatsoever. Förstår ni hur illa det är med mig? :gremgrin:

Varför det blev så här
Jag har alltid gillat tidningen Dungeon, men aldrig riktigt förstått mig på den.
Den har ju snygga illusar och bra layout och roliga förord men...varför fanns det aldrig något äventyr i klass med ”Svavelvinter” eller ”Vildhjärta”? Varför skulle alla äventyr egentligen bara handla om fajter och att levvla? Vad hände med den inre meningen hos rollpersonerna?
Hm.

Sedan fick jag prova att spela med ett gäng här i stockholm som var grymt insnöade på D&D 3.5.
Jag fick en chock när jag spelade med dem- det visade sig att deras rollspelmöten egentligen bara bestod av fajter. Mellan fajterna summerade DM ihop vad som hände vad interagerandet med NPC's beträffade. De hade skitroligt och sågs dessutom kontinuerligt, så deras äventyr bara fortsatte.

”De är ju knäppa!” tänkte jag, men sedan visade det sig att när jag skulle DM:a min kampanj på mitt sätt, så gick allt åt helvete. Mina skurkar var aldrig speciellt utmanande, CR:s kunde man strunta i för mina spelare vann ändå jämt, de fick xp lite på känn och så vidare. Och det blev aldrig kul. Jo, en gång hade vi jättekul, men då spelade vi egentligen en sorts friform. :gremsuck:

”Varför ska man sitta och välja ut feats åt spelledarpersonerna och hålla på och dutta med triviala detaljer? Kan man inte bara köra på känn?” tänkte jag i min olycklighet.

Till slut slog det mig- att om man ser det som en sorts tävling: ”Ok, du får välja en feat, men bara en, vilken väljer du då?” då klickade det! Då stämde allt, helt plötsligt. Det där med interaktion mellan rollpersoner och spelledarpersoner, det var bara fluff. Det viktiga var allt som var speligt. D&D var som...schack!

”Du kan välja att öppna med en tornbonde, men det kanske finns smartare drag?!” kunde jag tänka, när jag gjorde liknelser med rollspelet. Och precis som i schack fanns det smartare sätt att göra karaktärer på, smartare vapen att använda under vissa förhållanden, smartare sätt att kringgå den där misstänksamme stadsvakten (ska man lita till ett "Move silently" eller ska trollkarlen kasta "Silence" på mig?...) mm mm. :gremwink:

Så jag blev regeltaliban. Jag läste på som en galning. Understrykningspenna, dubbelkolla, jämföra med utgivna produkter, matematiska uträkningar, you name it. Wizards.com blev min favvosida, knappt omsprungen av endast rollspel.nu.

Och ärligt talat, till slut insåg jag att D&D 3.5 är en massa bra saker- men tyvärr inte det bästa rollspelet för alla. D&D 3.5 är inte ett spel för den som är immersionist, vill spela ROLLspel, vill friforma, vill utveckla nya regler, vill vara med om karaktärsutveckling för karaktärens egen skull, eller ett spel för den som gillar improvisationsteater.

Däremot är det det mest speliga rollspel jag känner till. Det är det snyggaste spelet. Det är det enda spel med tillräckligt lätt att hitta tillräckligt många olika tillräckligt snygga minisar tex.
Det är också det bästa spelet om man vill få så många möjligheter som helst att skapa speliga utmaningar. Ett av de bästa äventyren jag har sett (i nån Dungeon, jag orkar inte leta nu...) handlar om att valla en flock jätte-skalbaggar genom en trång grotta. Detta kräver flera olika sorters färdighetsslag, samtidigt som monster och oknytt gör livet svårt för äventyrarna. Otroligt bra. Speciellt om man använder de i förväg ritade kartorna så att man måste placera sina minisar på ett taktiskt riktigt sätt. Oj vad kul det blir då! :gremlaugh:

När jag skämtar om D&D för mina polare så säger jag att det viktigaste är att levvla: ”Målet med att spela rollspel är att levvla!” Jag skojar så för att de ska hajja att det nånstans i det där finniga uttalandet också ligger en sanning. En rollperson som ständigt befinner sig på level 1, 5 eller tio är inte rolig att spela. Det hela är en tävling- hur ska du göra för att få nya xp? Sedan kommer nästa fråga: Vad ska du göra nu när du har fått så många xp? Hur förbereder du dig för kommande utmaningar? :gremsmile:

”Det låter som...Diablo...!” säger du trött och jag kan inte ge dig mer än rätt- bara det att D&D i mänskligt sällskap är så mycket roligare och mer utmanande än dataversionen.

rollSPEL som blir ROLLSPEL ändå...!
Sedan, man får till det där ROLLspelsmomentet ändå, fast på ett lite oväntat sätt. Numera när vi gör karaktärer brukar jag föreslå att folk ska låta bli att skriva bakgrundsbeskrivningar och sånt. Istället så börjar vi spela på en gång. Och tack vare D&D:s fokus på spelighet, så uppstår situationer där olika rollpersoners speciella förmågor och uppträdanden verkligen får ta plats och färga av sig. Helt plötsligt så har den där anonyme jägaren blivit "Skarpskytt" eller "Snabb-båge", trollkarlen blir känd som "Häxdryckstillverkaren" om han ofta tillverkar potions etc.

Och det känns så rätt- att man spelar sig till en häftig upplevelse istället för att man sätter sig ner och författar den innan man spelar (sedan finns det ju givetvis tillfällen när det också kan vara väldigt kul).

Usch- det här blev alldels för virrigt och långt, jag ber om ursäkt och hoppas på överseende!

Men hur spelar ni D&D 3.5 egentligen? Och varför på just det sättet?

I all välmening,
Basse

Pom

Swashbuckler
Jag spelar D&D i långa kampanjer. De varar normalt längre än en utgåva av spelet. Där drar jag nytta av spelets förmåga att tillåta alla från nybörjarkaraktärer till gudar att utföra och råka ut för spännande saker. Folk börjar blygsamt, skaffar sig berömmelse och fiender genom sina dåd, gör mer och mer åverkan på kampanjen, insyltas i politik och metafysik. Världen kanske blir för liten, men då finns det andra världar.

Jag och de flesta i mina vanliga spelgrupper drar också nytta av att systemet automatiskt ger kompetenta karaktärer. Man behöver inte göra bra val eftersom de allra flesta val ändå ger äventyrardugliga snubbar. Man kan fokusera på sådana val som passar rollmässigt.

Visst slåss vi. Det är kul. Åtminstone en strid per spelmöte.

Jag ändrar grovt i tillåtna raser och klasser och varelser och grejer för att passa de individuella kampanjerna, men annars kör jag i stort sett med reglerna som de står skrivna (RAW som våra utrikiska vänner säger). Ett stort undantag: jag har skippat XP-systemet och delar istället ut en level med jämna mellanrum. Vartannat spelmöte har det blivit på senare tid.

Min just nu aktivaste kampanj har en låg maginivå, så jag har micklat en smula med hur magin funkar och hur balansen mellan PCs levels och monsters CR ser ut. Även om jag inte använder XP är CR användbart för att bedöma hur svår en motståndare är.

Eksem

Champion
Just nu spelar jag ett mischmasch, där jag ligger kompromissande mitt emellan klurdungeons och karaktärsspelande. Det gillar jag inte alls. Jag ska försöka fasa ut så mycket karaktärsspelande som möjligt, och gå in mer för dungeon of the week-mentaliteten. Mitt föredöme skall vara Dragonlance-äventyren, där handling är sådant som sker mellan äventyr, och inte medan de pågår.

Jag tror det kommer bli asgrymt. Det kommer sluta med att vi plockar fram en gammal Hero Quest-låda och spelar istället. Jag känner att det är en del av hobbyn jag försummat, underskattat och aldrig utnyttjat ordentligt. Och nu skall jag behärska den!

EDIT: Min entusiasm är ärlig, och inte sarkastisk, bara så att alla vet

Storuggla

Champion
Nu spelar jag inte D&D, inte för att jag ogillar stora statblocks utan för att mina spelare inte vill spela D&D (de vill spela WFRP eller sitta framför datorn istället, as!) men om jag skulle göra det skulle jag skita i reglerna. Sure, AC och grundmekaniken kan jag. Så den kör jag på. Allt annat får spelarna frossa i, det spelar ingen roll vilka feats de valt när valen de står inför är det Dåliga Valet och det Värre Valet. Midnight är en bra källa. Mer än så orkar jag inte sätta mig in i, vilket är synd för jag har en kampanj som kan vara kickass om jag bara får tummen ur (den har goblinhorder!).

Storuggla, trött och intetsägande

soda_UBBT

Warrior
Om och när jag spelar D&D så är det för dess speliga kvaliteter. Självklart skall det vara encounter-centrerat spel med maximal focus på speliga element. Varför annars spela D&D?! Problemet för mig är iaf när det börjar gå upp i levels och feats, spells och annat börjar rusa iväg. Bokföringen blir lite för tung. Tycker därför att Savage World gör precis allt D&D gör men bättre, snabbare och framförallt roligare.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Såhär spelar jag ...

Jag kör med golvplaner, minis, five foot-steps, cykliskt initiativ, attacks of opportunity och hela konkarongen – såklart. By the book (nästan).

Så speligt som möjligt, så att både spelarna och rollpersonerna utmanas att tänka klurigt och taktiskt.

Visserligen blir det en del slå-upp-obskyr-regel-pauser då och då, men det får man stå ut med. Jag försöker förutse vilka specialregler som kan komma i spel i en given encounter, och skriver ut dessa från SRD:n, så jag slipper bläddra i böckerna för att hitta dem. Sammaledes har jag gjort jag med monster som inte finns stattade i äventyret, samt alla olika conditions man kan råka ut för (shaken, paralyzed, dazed, etc.) och alla specialmanövrer man kan företa sig i strid.

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, jag ser det såhär. Det finns en sak som D&D är gjort för, och som det gör (hyfsat) väl, nämligen spelig strid. Om jag är sugen på spelig strid så kör jag D&D. Om jag inte är sugen på spelig strid, vad finns det då för anledning att välja D&D istället för något annat system som förmodligen är bättre lämpat för ändamålet?

Därmed inte sagt att husregler är out of the question. Så länge avsikten med en husregel är att förbättra systemet såsom givet snarare än att försöka göra det till något det inte är, så ser jag inga problem därmed. Man kan trimma en moppe, men om man försöker bygga om den till en tvättmaskin så kanske man ska överväga om man inte borde ha skaffat en tvättmaskin till att börja med.

Det finns dock en fara med husregler som inte har att göra med deras sort utan med deras blotta kvantitet. För många husregler kan i sig förta speligheten eftersom det placerar kunskap om systemet i händerna på en privilegierad spelledare och därmed gör det omöjligt för spelarna att göra övertänkta, informerade val - det centrala elementet i spelighet.

/Kalle

Rising

Vila i frid
Jag skulle önska att D&D var mer ett dungeon of the week-rollspel. Jag är exempelvis inte så förtjust i att man har skills eller att vissa spells kan användas i andra sammanhang än strid/crawl. Det är delvis därför som D&D har blivit så tungrott och svåradministrativt, i min mening.

(Det är därför mitt eget Chugunda bara ska ha regler för strid och skita i allt annat)

Jag tycker absolut att man ska spela D&D med dess regler och inte börja husregla eller modda det på något sätt. Till skillnad från exempelvis BRP (där reglerna är ett verktyg) så är D&Ds regler snarare ett system. Jag vet att vi slarvigt använder termen "system" om regler i alla sammanhang, men det är helt fel. Ett "system" uppstår först när olika regler påverkar och samverkar med varandra för att skapa komplexa växelverkningar och incitamentsstrukturer i en regelrymd som är större än summan av de enskilda regelbitarna var och en för sig.

På ett filosofiforum där jag hänger så skrev jag att det jag gillar mest med spel är att utforska dem och att leta efter möjligheter att uttrycka mig genom dem. Jag var snabb med att påpeka att jag alltså inte pratade om att utforska grottor eller att bygga modeller av riktiga hus i Sims, utan bara pratade om rent spelmässigt utforskande/uttryckande.

Att utforska en miljö är som att öppna luckor i en adventskalender; något som tidigare varit dolt för en blir plötsligt känt. Det är inte vad som tjusar mig med spel. Utan det jag gillar är att få mata in saker i ett helt öppet regelsystem och sedan se vad jag får för feedback tillbaka, och lära mig hur mina val påverkar regelrymden. Hur påverkas en typisk äventyraruppsättning om man har en dragon disciple istället för en typisk powerattack-fokuserad krigare, till exempel?

Och när jag pratar om att uttrycka mig så menar jag på samma sätt som man kan bygga en personlig lek i magic; genom att välja kort och kombinationer som ingen annan verkar köra med, och ändå försöka få det att funka. Här måste jag dock ge kritik åt D&D eftersom de fuckar upp väldigt många sådana här möjligheter, åtminstone för de mindre flexibla klasserna. Jag vet att du, Basenanji, har opponerat dig mot mig när jag påstått detta tidigare, men jag lovar dig; som krigare har man bara omkring fem trädsstrukturer som är någorlunda vettiga att välja bland (powerattack, två vapen, distansvapen, tripbuilds och eventuellt dodge-spring attack) - resten är mer eller mindre knudas. Sure, det blir lite mer med vissa prestigeklasser, och man kan variera sig en aning inom somliga av dessa träd; men det är ändå lamt och väldigt begränsat.

Om jag själv skulle spelleda D&D så skulle jag vilja skaka om grundförutsättningarna väldigt mycket, typ låta spelarna få styra över ett gäng med monsterrollpersoner (lite som Arvidos underbara kampanj som han berättat om). Det är vad jag funderat på i snart två år, eller något.

---

Nå, jag skulle ändå, som sagt, spela strikt enligt reglerna. Tjusningen för mig vore inte att behöva skruva på reglerna för att kunna hantera en Night Hag Wand Expert-rollperson (=det skulle vara att använda reglerna som ett verktyg), utan tvärtom att skapa en sådan rollperson helt enligt reglerna för att se vad som skulle hända.

Jag skulle alltså strikt följa reglerna. Vad jag däremot skulle kunna tänka mig att modda och bygga till, det vore att hitta på egna monster och egna grejer som enbart fienderna skulle kunna använda; såsom någon egenpåhittad spell som bara en fiendemagiker kunde hantera.

<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0" width="450" height="80" id="spion" align="middle">
<param name="movie" value="http://www.mediasmedjan.se/prov/spion.swf" /><embed src="http://www.mediasmedjan.se/prov/spion.swf" quality="high" bgcolor="#000000" width="450" height="80" name="spion" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" allowFullScreen="false" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" /></object>

Sodivra

Champion
Jag vill spela vulgo-D&D!

Jag har spelat två D&D-kampanjer: Planescape nu, och i som invånare i Underdark innan dess. I dessa har jag spelat en gnoll, en doppleganger och en azer. Detta passar mig perfekt, för det jag gillar mest med D&D är att nästan alla monster har regler för att omvandlas till rollpersoner. Det är ju briljant! Savage species är den bästa modulen!

För om det är något D&D ska vara så är det hämningslöst. Kulturellt hämningslöst. Amerikansk vulgo-fantasy till max. D&D skulle aldrig kunna vara historiskt korrekt. Man ska möta skruvade monster med skruvade templates, och helst ska man kunna spela dom också. Go wild, liksom.

Optandet finns ju där att spinna igång på också, men jag tycker att det roligaste är att rollgestalta en ovanlig ras, och då brukar det snarare bli så, har jag fått intrycket av, att man får den misslyckade sidan av optning. "Jahapp, jag spelar en brinnande dvärg, men bara för det så kan andra göra allt jag kan göra, fast bättre"

Zire

Swashbuckler
[OT] Liten protest...

Jag vet att vi slarvigt använder termen "system" om regler i alla sammanhang, men det är helt fel.
Fast du använder ju nu snarare definitionen för ett emergent system. Ett system är ju bara komponenter som sitter ihop (på något vis) medan ett emergent system är "mer än summan av komponenterna".

Bombu

Hero
hejsan!

d&d hur man spelar, är en ganska kul fråga.

jag gillar när det körs ganska enligt reglerna, det ska sägas att jag inte alltid vet effekten av hur en regel slår innan man testat den flera gånger.

dvs jag har svårt att förutspå hur en regelförändring ska slå, därför är det skönare att köra ganska rakt av regelmässigt, först senare ändra något spelgruppen eller sl tycker är dåligt.

jag har d&d lite som defaultsystem, det gör att jag många gånger tänker i D&D termer även i andra rollspel, jag misstänker att många av oss har sådana defaultsystem i oss vare sig vi tror det eller ej.

sen gillar jag att köra förenklat på så sätt att inte ha för många val, för många splatbooks eller för mycket prestigeklasser.

egentligen gillar jag d&d när det är enkelt. Gärna restriktioner när det gäller raser och klasser i en given kampanj, det behöver inte vara samma restriktioner i olika kampanjer, men för mig blir det lätt förvirrat om man har för många olika splatbooks med, ta med extraoptions genomtänkt och med måtta.

jag gillar när man kan spela både ickestrid och strid med d&d, för mig funkar det utmärkt.

sen får det gärna vara halvrälsade äventyr också.

levels får gärna gå från låg till hög.

Sen gillar jag att man i D&D till skillnad från vissa system inte behöver opta för att få en bra karakär, genom att gå upp nivåer blir man bättre utan att anstränga sig för mycket.

jag vill alltså inte ägna för mycket tid på att bygga en optimal snubbe, däremot vill jag ägna en del tid till att bygga en snubbe jag tycker är kul.

Det tycker jag D&D hjälper en med.