Nekromanti [D&D] De sista 3.5-prylarna från WotC ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag snokade runt lite i Wizards of the Coasts utgivningsplan och hittade nedanstående produkter:

December 2007
Wizards Presents: Races and Classes (4th Edition Preview)

Januari 2008
Wizards Presents: Worlds and Monsters (4th Edition Preview)

Februari 2008
City of Stormreach (Eberron)

Mars 2008
Eberron Survival Guide (Eberron)
Dungeon Tiles VI: Mysterious Lairs

Detta får väl anses vara det sista WotC släpper till D&D 3.5. De har dock själva sagt att de prylar de släpper innan D&D 4 mest ska innehålla fluff för att lätt kunna användas även med nästa regelversion.

Wizards Presents-böckerna verkar inte vara regelböcker över huvud taget, utan mer »bakom kulisserna« på WotC:s designavdelning.

Eberron Survival Guide är heller inte någon regel-/världsbok i traditionell mening, utan verkar mer vara en illustrerad fantasyreseguide.

I maj 2008 släpps dessutom Keep on the Shadowfell som det första äventyret till D&D 4. Eftersom själva regelböckerna inte släpps förrän månaden efter kommer det att inkludera någon sorts quick start-regler.

<font size="1">EDIT: Lade till »(4th Edition Preview)« efter Wizards Presents-böckerna, som ett förtydligande.</font size>

Olle Linge

Snigel
Survival Guide

Eberron Survival Guide är heller inte någon regel-/världsbok i traditionell mening, utan verkar mer vara en illustrerad fantasyreseguide.
Är det en överlevnadsguide bokstavlig mening? Det vore ju asballt att beskriva världen ur ett sådant perspektiv annars. Har det gjorts?

Dimfrost

Special Circumstances
Wizards Presents-böckerna verkar inte vara regelböcker över huvud taget, utan mer »bakom kulisserna« på WotC:s designavdelning.
Borde det inte vara mer intressant att få höra hur de resonerar kring designen av den nya utgåvan i stället? I mina öron låter det märkligt att släppa sådant som det sista till den gamla.

Fluffig Eberron låter ballt också. Jag redan på tok för mycket Eberron-böcker för att aldrig spela det, men om jag nu skulle ta tag i det någon gång lär det bli med ett annat regelsystem, så världsbeskrivning presenterat på ett nyskapande sätt verkar intressant. (Sannolikt inget jag skulle köpa, men ändå spännande.)

/Dimfrost

Dante

Staff member
Dimfrost said:
Borde det inte vara mer intressant att få höra hur de resonerar kring designen av den nya utgåvan i stället? I mina öron låter det märkligt att släppa sådant som det sista till den gamla.
Med tanke på hur omslaget till Races and Classes ser ut (loggan, formgivningen, att det är en tiefling på omslaget [ingår som spelbart standardfolkslag i kommande Player’s Handbook], samt – inte minst – att det står »4th Edition Preview« nere i högra hörnet) kan man ju tänka sig att den behandlar den kommande versionen.

Dimfrost

Special Circumstances
Coolt. Sådant borde finnas med oftare, speciellt då när det gäller speliga system som D&D. Jag vet att Exalted hade lite liknande kommentarer i häftet som följde med spelledarskärmen i första utgåvan, men det var inte alls så utförligt som man skulle kunna önska.

I och för sig kan man ju också argumentera för att den typen av kommentarer passar bäst som gratisdokument släppta på en hemsida.

/Dimfrost

Bombu

Hero
kul med preview böckerna, jag kommer köpa och titta i alla fall i några av dem...

som jag tänker mig kommer det visa lite hur de tänker sig 4th edition när det väl kommer ut... men vi får väl se.

egentligen hoppas jag på stora förändringar, om man inte tänker sig det så är det ju inte så stor vits att ge ut en ny version.

men där vet jag att åsikterna går isär.

Bunny

Crazy like a fool
Alltså, ni D&D-fantaster, hur motiverat tycker ni det egentligen är investera i dessa produkter? Att de ska vara framåtkompatibla säger man väl alltid när en ny regel-utgåva redan är annonserad - annat vore väl tjänstefel. Förutom när det gäller WoW då. WoW:s nya inkarnation innebar ju att den gamla gick under i blod och eld via Gehenna-modulerna. Då kan jag förstå att konsumptionsmotivationen är hög, men det här?

Jag har egentligen ingen stor koll, men verkar det inte lite torftigt? Vill inte ni också se helveteseld, svampmoln och vansinniga tarrasquer?

Dante

Staff member
Bearnie said:
Alltså, ni D&D-fantaster, hur motiverat tycker ni det egentligen är investera i dessa produkter? Att de ska vara framåtkompatibla säger man väl alltid när en ny regel-utgåva redan är annonserad - annat vore väl tjänstefel.
WotC har mer eller mindre lovat att de sista D&D 3.5-prylarna kommer att uppdateras med D&D 4-info på D&D Insider. Det mesta av innehållet påstås alltså vara versionsoberoende, men speldata och regeljox behöver ju konverteras.

Om vi för en stund låtsas att jag inte slentrianmässigt köper praktiskt taget allt till D&D, så skulle jag ändå köpa åtminstone City of Stormreach eftersom jag gillar Eberron. Och det verkar som om Eberron Campaign Setting till D&D 4 låter vänta på sig ett tag, så där får man väl fortsätta harva i 3.5 ytterligare något år.

4th Edition Preview-böckerna kommer jag att köpa av ren nyfikenhet (och för att jag kan).

Och Dungeon Tiles är hyfsat versionsoberoende (om de inte ändrar storleken på rutorna eller något annat befängt), så de står på min inköpslista.

Bunny

Crazy like a fool
"... så de står på min inköpslista"

Så du kommer således köpa allt förutom "Survival Guide", helt oberoende av att du slentrianmässigt köper allt ändå*.

Ursäkta min tidigare fråga. Jag har nog inte riktigt insett hur nitiska (och köpstarka) din kategori rollspelare är. :gremwink:

<font size="1">* Se där, din slentrianmässighet gör knappt någon skillnad ställd mot din nördmässighet</font size>

Pom

Swashbuckler
Jag köper inte såvärst mycket (åtminstone inte jämfört med Dante), men grundreglerna kommer jag absolut att skaffa och Previewmaterialet också. Jag har kampanjer att översätta och hemsidesmaterial att hålla uppdaterat, så ju förr jag får info desto bättre.

Att materialet nu på sluttampen är torftigt håller jag med om. WotC har (förstås) gått lite på lågvarv sedan nyheten släpptes och ingenting som getts ut sedan dess har lockat mig det minsta. Desert of Desolation-figurerna längtar jag efter - min aktivaste kampanj håller till i fantasyantiken och kan aldrig få för många ilskna gubbar i ökenkläder.
Men eftersom DnD inte är en kampanjvärld vore det lite märkligt med regelrätta moduler för att sudda tavlan ren. Om jag tolkat förväntningarna rätt lär det dock komma äventyr som sparkar in Forgotten Realms i den nya tiden på samma sätt som Fate of Istus gjorde en gång när 1st edition AD&D blev 2nd. En mer utskälld modul får man leta efter och då var ändå skillnaderna mellan utgåvorna högst kosmetiska jämfört med vad som nu väntar.

Pom

Swashbuckler
Re: [D&D] De sista 3.5-prylarna från WotC ...[OT]

Vågar vi räkna med att Drakar och demonerspelarna glatt accepterar vår erövring av "D&D"? Visst har vi rätten på vår sida, men det vet ju kanske inte de... :gremtongue:

Dante

Staff member

Pom said:
Vågar vi räkna med att Drakar och demonerspelarna glatt accepterar vår erövring av "D&D"?
Ha! Har du glömt att detta är ett forum fullt med analretentiva besserwissers som hjärtans gärna rättar den som gör fel? :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances

Före Riotminds var "DoD" den vedertagna förkortningen, och jag tycker det har levt kvar i ganska hög grad. Hmm... när jag nu kollar tycker jag att loggan för DoD6-7 går att läsa både som "DoD" och "D&D". Dante, det var väl du som designade den: vad är det tänkt att stå egentligen? :gremsmile:

/Dimfrost

Organ

Out of time, out of mind
Såtillvida något av det som kommer släppas till D&D4 inte är så jävlarns coolt att jag måste ändra mig så kommer jag nog nöja mig med coreböckerna + eventuellt nån setting. Just det ja, de äventyr som verkar bra kommer jag även att köpa. Alla vet ju att riktigt coola snubbar kör köpeäventyr.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

Vadå? Mer eller mindre alla har väl sedan länge accepterat att Dungeons & Dragons förkortas "D&D" och Drakar och demoner "DoD". Eller har jag missat något?

/Anders

Pom

Swashbuckler

Mer eller mindre alla har väl sedan länge accepterat att Dungeons & Dragons förkortas "D&D" och Drakar och demoner "DoD".
Det är de där mindre alla jag funderar på. Tänk en sådan gränslös besvikelse att få se en trådstart betitlad [D&D] som visar sig handla om något annat! :gremsuck:

Men med exempelpedagogik skall vi nog kunna behålla vårt initiativ.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag har i alla fall påpekat att det är DoD och D&D som ska användas i inläggen på de stängda forumen, så de som är duktiga och läser dem bör kunna klara det i alla fall. :gremsmile:

/Dimfrost

Blasphemy

Swashbuckler
Hmmm jag får skumma AD&D vibbar av omslagen till dessa produkter. När Wizards gjorde 3.0 tyckte jag att de gjorde en stilmässig ändring till lite mer "vuxnare" utseenden. Tänker på regelböckerna men även Forgotten realms och de supplementen i samma stil.

Nu känns de mer som att de tar ett kliv tillbaka till "high-fantasy" med massvis av monster, personer med stora vapen och sådant. I synnerhet i en plastigare stil.

Kan detta vara för att locka mer ungdomar måhända?

Själv är jag ändå lite positiv till detta. D&D är på något sätt motsvarigheten till glam- eller sleezerock om Rollspelsmarknaden hade varit en rockscen. Nu känns det som att de kör på detta fullt ut.

Flurtis

Hero
NJa blir nog inget för mig. Prewiev böckerna känns mer som pengamjölkning på 4ed, och Dungeon Tiles är inget för mig. Sen så är jag inte någon större fan av Eberron så det blir inget där heller.

//Flurtis, skeptisk