Nekromanti [D&D] De sista 3.5-prylarna från WotC ...

Eksem

Champion
Själv är jag en sucker för D&D numera, och jag kommer antagligen köpa preview-böckerna.

Det här är nästan värt en diskussion i sig, tror jag. Det finns nämligen inte en chans att jag kan spela med allt jag köper. Jag använder säkert 5% av allt jag köper. Jag skämtar inte, det är nog där siffran ligger. Resten är food for thought som bäst, men normaltfallet är att jag skiter i det.

4e är jag oerhört spänd på. Jag tycker nog att upphetsningen är för liten. Jag menar, vi talar om den fjärde inkarnationen av världens absolut mest populära och sålda rollspel! Oavsett om man ser det som en kvalitetsindikator eller inte (jag gör det verkligen inte) är previews otroligt intressant. För vart D&D är på väg är den verkliga indikatorn på vart rollspelandet som hobby är på väg.

Deras online-satsningen är det absolut intressantaste. Jag vet inte alls vad preview-böckerna kommer säga om det, men jag vet att jag inte skulle vilja missa det för allt i världen.

Bunny

Crazy like a fool
"Resten är food for thought som bäst, men normaltfallet är att jag skiter i det"

Innebär det att du läser det mesta först, eller matar du nördhyllan med främst otuggad näring?

Om jag vore helsåld på ett spel, och det är jag till och från, skulle jag vara rädd för om utgivningstakten vore så snabb som den är när det gäller typ WW och WotC (eller Black Industries). Det blir ett jäkla stort sidantal, helt enkelt, och en massa stålar. När slutar allt läsande vara givande? Det är väl spela man vill egentligen. Jag vågar inte titta åt WFRP-hyllan i affären längre - två moduler får räcka.

Ymir

Liten kantbaron
Ytterligare ett argument mot excessivt modulköpande som jag ser det är hur D&D bara blir sämre och lökigare för varje extra modul. Titta tex på hur varelserna är långt mer ansträngda i Monster's Manual IV kontra I:an, eller hur -varje- ny jävla modul krystar fram allt töntigare klasser, förmågor och spells, vilka ofelbart utgör 50% av modulen. Finge jag välja, borde D&D enbart spelas med grundböckerna. Visst finns det en massa vettigt och koolt material utspritt i alla miljoner moduler, och nog kan det vara värt att använda ibland, haken är mest att du måste rota dig igenom typ kosmiska mängder skit för att komma åt det.

Och rota sig igenom skit? Sure. Men betala för det? Där går min smärtgräns. :gremsuck:

- Ymir, rasar (Aftonbladet-style)

Eksem

Champion
Jag pendlar långt till ett relativt välbetalt jobb, så jag har både råd och tid att köpa och läsa rollspelsböcker. Jag har faktiskt mycket mer tid att läsa rollspelsböcker än vad jag har tid att spela. Om jag spelade mer skulle jag faktiskt köpa mindre, och hänga mindre på forumet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Processen är på något vis som så att WotC släpper ut mängder med material, bra som dåligt. Sedan, när allt blivit oöverskådligt, gör man en ny version, där man använt sig av det bra materialet och byggt om regelsystemet så att de nya intressanta grejerna (typ Book of Nine Swords och liknande) blir mer strömlinjeformade med resten av reglerna.