Nekromanti D&D eller Svärdets Sång? (Nybörjare)

zonk

muterad
Grisodlar'n;n310331 said:
Du ska välja Drakar och Demoner Expert, EDD, (eller -91 års version om du vill ha mer splatbooks). Det passar till din egen värld, det finns en hel mängd äventyr och längre kampanjer. Dessutom är allt släppt GRATIS på nätet.
Har de inte plockat bort det?

zonk

muterad
Apropå D&D 5e, så tycker jag det systemet har ett grymt flow i strider och annars. AC & T20+modifikation är ett sånt skönt system. Sen finns det mkt detaljer men man måste inte gå "all in" direkt, grundböckerna räcker långt.

Annars hade jag slagit ett slag för att ni ska testa OSR, Old School Renaissance, i korthet en spelstil baserad på versioner av D&D, där man fokuserar mer på vad spelarna kan tänka ut, än att rollpersonen har massor av färdigheter som löser problemen. Hög dödlighet, stor grad av frihet i att lösa problem, enkla regler där SL får tänka själv - det är många sköna grepp med OSR. Nu har jag brått och hittar inte länken till den där grymma PDF-primern till OSR... återkommer.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
zonk;n310423 said:
Apropå D&D 5e, så tycker jag det systemet har ett grymt flow i strider och annars. AC & T20+modifikation är ett sånt skönt system. Sen finns det mkt detaljer men man måste inte gå "all in" direkt, grundböckerna räcker långt.
Håller med. Men sen finns det kazillion ras-, klass-, bakgrundsförmågor, knep och trollformler nog för fyra rollspel till om man delar upp dem jämt, vilket sparkar upp komplexiteten genom taket. Jag ska inte säga att jag avskyr det, men jag gillar det inte och det känns inte särskilt nybörjarvänligt.

zonk;n310423 said:
Annars hade jag slagit ett slag för att ni ska testa OSR, Old School Renaissance, i korthet en spelstil baserad på versioner av D&D, där man fokuserar mer på vad spelarna kan tänka ut, än att rollpersonen har massor av färdigheter som löser problemen. Hög dödlighet, stor grad av frihet i att lösa problem, enkla regler där SL får tänka själv - det är många sköna grepp med OSR. Nu har jag brått och hittar inte länken till den där grymma PDF-primern till OSR... återkommer.
Håller med.

Det är lite skruvat att DnD5 är ett spel där man snabbt levelar sig fram och där det händer mycket nytt varje level vilket leder till en mycket brant inlärningskurva medan gammel-DnD är ett spel (ja, eller 160 då) där man långsamt levlar sig fram och där det inte händer särskilt mycket alls på varje ny level. Spelar är i den dimensionerna varandras motsats.

Feuflux

omjonasson.se
Hekks;n310123 said:
Hej!
Vi är en grupp nybörjare som är sugna på att testa rollspel. Alla är välbevandrade i brädspelsträsket och jag(dm) läser och skriver egen fantasy.

Undrar vilket av dessa rollspel ni rekommenderar och varför? Vill kunna skapa egna världar osv. eftersom.

Mvh
Nu vet jag ingenting om Svärdets Sång, men DnD har jag spelat en del. Tycker att man ska börja med frågan "tycker ni strid är roligt?". Om svaret är nej så är DnD ett dåligt val, om svaret är ja så är DnD ett bra val!

Själv ska jag få spela The One Ring snart och är jättepepp, men det är ju ett uselt val om man vill skapa världen själv.

Arfert

Facit

God45

#PrayersForBahakan
Arfert;n310435 said:
Köp Fantasy! i pocketformat, billigt! Ynka 79 spänn.

https://www.sfbok.se/produkt/fantasy-old-school-gaming-pocket-157390

Sedan kan ni köpa till monsterpocketen och äventyrspocketen, men de är inte nödvändiga för att spela eller skriva egna världar. Också de 79:-/st.

https://www.sfbok.se/produkt/monster-och-varelser-vol-1-pocket-179231

https://www.sfbok.se/produkt/aventyrsbok-1-179237

Fast D&D är såklart det riktiga rollspelet, som min dotters spelgrupp hävdar.
Fantasy! är väldigt, väldigt bra!

illuzive

Veteran
Skulle jag dra igång något nytt idag skulle det nog bli Fantasy! som system. Man kan förklara reglerna på några minuter och det är lätt att förstå hur en karaktär fungerar. Vill man ha lite mer detaljerade regler (och färre tärningar) kan Saga 2.0/Draksaga[SUP][1][/SUP] vara ett intressant alternativ - då Draksaga är en anpassning av Sagas regler från medeltid till mer klassisk fantasy. En fördel med Draksaga är ju att det är helt gratis som PDF.

Jag valde dock Hjältarnas Tid med egensnickrad värld i min spelgrupp förra året, vilket funkat bra överlag. Dock så upplever jag att nya spelare lätt blir mer fokuserade på att jaga förbättringskryss än att faktiskt rollspela sin karaktär. Jag tycker även att det kan vara tråkigt när ett äventyr är slut och en spelare har otur med tärningarna och inte får öka någon färdighet alls, medan någon annan blir bättre på flera saker. Men det är detaljer som man kan lösa lite vid sidan av. I allmänhet är det ett trevligt system som är lämpligt för nybörjare.

[1] Draksaga

Hekks

Veteran
Jag är ytterst tacksam för alla svar! Trodde jag skulle få ett eller två svar men det verkar vara ett fantastiskt community!
Tror jag bestämt mig för att satsa på Svärdets Sång, det lockar mest.

Leon

Leo carcion
Hekks;n310447 said:
Jag är ytterst tacksam för alla svar! Trodde jag skulle få ett eller två svar men det verkar vara ett fantastiskt community!
Bra val :) Som du ser i tråden är rollspel en smakfråga så bäst att köra på något du själv tycker känns coolt :)

illuzive

Veteran
Hekks;n310447 said:
Det låter som ett bra val! När du blivit lite mer varm i kläderna ska du självklart bläddra i gratismaterial till andra spel och sno det du gillar därifrån också. Det finns massor av inspiration att hämta i varje system, och det mesta kan användas rakt av även om man får knåda om några siffror på vägen.