Nekromanti D&D for Dummies

Troberg

Sinister eater
Det är precis som alla andra dummies-bok en introduktion till ämnet riktad till dummies, och i det här fallet är ämnet D&D.
De flesta dummies-böckerna är inte officiellt sanktionerade.

Varför övertolka och göra det krångligare än det är?
För att det är kul, och för att jag inte tror att det är en övertolkning utan snarare en indikator på någonting.

Rising

Vila i frid
De flesta dummies-böckerna är inte officiellt sanktionerade.
Fast den som skriver en C++ for Dummies-bok, han menar väl inte att ämnet han skriver för skulle vara för Dummies? Så har aldrig jag uppfattat bokserien. Ty, i så fall skulle vi ju ha "knyta skosnören för dummies" och "slänga soppåsar för dummies" istället för böcker om C++ och Java.

Som jag förstått det är anspråket med bokserien att "andra böcker som undervisar det här ämnet är ofta avskräckande svåra. Det skulle behövas någon ursimpel bok som gick långsamt fram och hade en mer lättillgänglig pedagogik."

Alltså; böckerna är för dummies, medan ämnet tvärtom är väldigt komplicerat.

jag inte tror att det är en övertolkning utan snarare en indikator på någonting
Det är det absolut. Det är ett tecken på att D&D är stort och tillräckligt komplicerat, samt att varumärket "for dummies" är så pass etablerat att de kan kosta på sig att leka lite med sin affärsidé (fast det syns ännu tydligare i boken "sex for dummies"). Att både du och jag tyker att D&D är onödigt komplicerat är en sak, men det visste vi väl innan den här "for Dummies"-boken kom ut? Min åsikt om rollspelet har inte ändrats det minsta av Dummies-boken, däremot tycker jag att samarbetet var roligt och att det gynnade båda varumärken.

G

Guest

Guest
Jaha, men när du nu ändå håller på så varför inte spy ur dig all din galla och gnäll du har mot D&D, WoTC, D20 och allt annat som inte passar dig som har med systemet att göra...

Vad är du ute efter egentligen? Ytligare något småsint du kan dynga upp på ditt gnällplank?

Fast om vi ska återgå till D&D så är just spelargruppvariationen med spelet som är dess styrka. Systemet gör det möjligt.

Vill man röja i grottan, varsågod!
Vill du spela traditionellt rollspel. sure gör det!

Dessutom, om en For Dummies bok är en inkörsport till hobbyn oavsätt hur mycket man karaktärsgestaltar från start så är väl det inget annat än bra...?

Eller?

Om du vill hitta mer "ammunition" så är det väl knappast rätt forum för dig att tala om det för alla som kanske faktiskt gillar rollspelet....

walium

Ganska töntig, faktiskt
Snälla ni, inget nytt D20-gräl

Vi har fått så det räcker och blir över av den varan under årens lopp. Försök att avhålla er ifrån förutfattade meningar och provokationer annars kommer det att sluta olyckligt. :gremfrown:

Troberg

Sinister eater
Om du vill hitta mer "ammunition" så är det väl knappast rätt forum för dig att tala om det för alla som kanske faktiskt gillar rollspelet....
Jag fick den redan när jag fick reda på att boken var officiell. Resten är bara en diskussion jag blev indragen i, men som jag inte tänker fortsätta nu eftersom den inte leder någonvart.

Någon gång när jag har tid så ska jag sätta mig och läsa genom D&D/d20/licenserna i detalj och plocka sönder dem ord för ord, då kommer du att få de svar du frågar efter.

Hunk

Hero
Det finns t.o.m. GURPS for Dummies...

...vilket kanske skulle vara något lämpligt för Troberg att jämföra med?

//Henrik, som inte har läst någon av dem

Troberg

Sinister eater
Re: Det finns t.o.m. GURPS for Dummies...

...vilket kanske skulle vara något lämpligt för Troberg att jämföra med?
Det ska jag göra om jag kommer över den.

Jag kan dock lova att det inte kommer någon Generica for Dummies.

Eksem

Champion
Givetvis inte. Det innebär att deras syn på saken är att de som är nyfikna på rollspel, i synnerhet D&D (de har ju en enorm del av marknaden over there) kan få en introduktion via en tidigare outnyttjad kanal. Självhjälpsböcker.

Att boken sedan handlar om D&D, och du därmed inte gillar vad som står i den eftersom du inte gillar D&D, är väl knappast någon överraskning.

Organ

Out of time, out of mind
Och eftersom WotC har sanktionerat den så innebär det att deras syn på saken är att D&D är till för dummies?
Nej, bara att det ÄVEN är till för dummies. Se det som handikappanpassning. :gremcool:

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Troberg said:
Och eftersom WotC har sanktionerat den så innebär det att deras syn på saken är att D&D är till för dummies?
Nä, det innebär väl snarare att WotC anser att D&D inte är för dummies. Annars hade ju Dungeons & Dragons for Dummies inte fyllt något behov.

Necross

Swashbuckler
Boken är skriven av Bill Slavicsek och Richard Baker. Slavicsek är Director of RPG Research & Development på WoTC och Baker är listas för design i core-böckerna för 3.5. Det borde väl säga det mesta.