Förklaringen de gav för länge sedan är att det inte lönar sig att "korsa strömmarna." Om man redan har det marknadsledande rollspelet och det marknadsledande kortspelet så finns det väldigt lite att vinna på att blanda dem, och väldigt mycket att förlora.
Dessutom är Magic och D&D ganska olika sorters fantasy. Även om Magic varierar en hel del från plan till plan har det alltid många saker gemensamt, med mana-systemet som bas. Man har också en tendens att berätta världsomvälvande historier i Magic-seten - det är inte bara "här är en värld som behärskas av klaner som försöker emulera aspekter av forntidens utdöda drakar", utan man lägger till "och hit kommer en planvandrare som färdas bakåt i tiden och ser till att drakarna inte dör ut, och nu har vi världen där drakarna regerar." Det är inte bara "Här är världen där allt är av metall" utan man lägger till "som håller på att infekteras av Phyrexia, och till slut vinner Phyrexia och har en ny värld att utgå från i sitt borgande av multiversum."