Eftersom det var lite manfall i den ordinarie rollspelsgruppen igår, testade vi i stället att köra ett miniäventyr med några av karaktärerna från D&D Experience (som tur är var det ingen som valde halflingpaladinen eller tieflingen ). Jag har varit lite skeptisk mot 4E - framför allt p.g.a. att man tagit bort gnomen ur PHB och också verkar plocka bort den klassiska alignmentmatrisen och jag tycker också att udda skills (som profession och craft) ger karaktärer flavour även om de inte används så mycket i praktiken. Sedan tycker jag också att tieflingen är och förblir en av D&D:s allra töntigaste raser. Efter att ha testat att slåss med två koboldgäng är jag dock positivt överraskad. Det kändes som att alla klasser var användbara hela tiden på lvl 1 och "liret" flöt bättre än vad 3.5E brukar göra, trots att vi har flera års erfarenhet av det systemet. Kobolderna var så ettriga som de bör (det blev en TPK!) och spelledaren hade inga problem att hantera en encounter med 10-15 motståndare på en gång (något som jag tycker är klurigt i 3E). Min känsla just nu är att det känns givet att gå över till 4:an i juni. Förhoppningsvis finns det tillräcklig info i MM för att göra gnomen till en spelbar ras och som DM kan man ju alltid förbjuda osmakliga ras-/klasskombos (som halfling/paladin och tiefling/allt).
Nu kan det ju hända att det vi spelade igår skiljer sig rätt mycket från hur 4E kommer att se ut i praktiken. Man får hoppas att så inte är fallet...
Nu kan det ju hända att det vi spelade igår skiljer sig rätt mycket från hur 4E kommer att se ut i praktiken. Man får hoppas att så inte är fallet...