Nekromanti [D&D] Jag tror att jag kommer att gilla 4E!

Hunk

Hero
Eftersom det var lite manfall i den ordinarie rollspelsgruppen igår, testade vi i stället att köra ett miniäventyr med några av karaktärerna från D&D Experience (som tur är var det ingen som valde halflingpaladinen eller tieflingen :gremtongue:). Jag har varit lite skeptisk mot 4E - framför allt p.g.a. att man tagit bort gnomen ur PHB och också verkar plocka bort den klassiska alignmentmatrisen och jag tycker också att udda skills (som profession och craft) ger karaktärer flavour även om de inte används så mycket i praktiken. Sedan tycker jag också att tieflingen är och förblir en av D&D:s allra töntigaste raser. Efter att ha testat att slåss med två koboldgäng är jag dock positivt överraskad. Det kändes som att alla klasser var användbara hela tiden på lvl 1 och "liret" flöt bättre än vad 3.5E brukar göra, trots att vi har flera års erfarenhet av det systemet. Kobolderna var så ettriga som de bör (det blev en TPK!) och spelledaren hade inga problem att hantera en encounter med 10-15 motståndare på en gång (något som jag tycker är klurigt i 3E). Min känsla just nu är att det känns givet att gå över till 4:an i juni. Förhoppningsvis finns det tillräcklig info i MM för att göra gnomen till en spelbar ras och som DM kan man ju alltid förbjuda osmakliga ras-/klasskombos (som halfling/paladin och tiefling/allt).

Nu kan det ju hända att det vi spelade igår skiljer sig rätt mycket från hur 4E kommer att se ut i praktiken. Man får hoppas att så inte är fallet...

Organ

Out of time, out of mind
Coolt! Du är den första jag hör som prövat på fyran. Om du kan berätta mer så får du gärna göra det.

/Anders

Välkommen broder, här är din kåpa. Vi har cermonier varje tisdag, och fikalistan sitter vid altaret.

/lasergreger, 59 dagar kvar.

Hunk

Hero
Coolt! Du är den första jag hör som prövat på fyran. Om du kan berätta mer så får du gärna göra det.
Jag vet egentligen inte hur mycket jag får berätta i förhållande till min ytterst strikta NDA...

Äh, det där var bara lögn - snarare är det så att jag inte vet riktigt vad jag kan förklara utifrån speltestet igår. Snubben som är DM är regelnörd och har snappat upp en hel del på EN World och använde som grund för regelsystemet det kompendium som har satts ihop på den siten kombinerat med lite ytterligare info från WotC:s webplats och EN World.

Lite allmänt ostrukturerat pladder...
Mycket är sig likt (åtminstone enligt vår tolkning, men det kan ju vara så att vi bara har förutsatt att saker som inte uppenbarligen har ändrats funkar som förut). Strider baseras fortfarande mycket på positionering, men känns betydligt rörligare än tidigare. Många har förmågor som antingen ger en själv något extra move eller som flyttar motståndaren. Eladrinens teleportering kändes i alla fall inte särskilt obalanserad (eller så var det bara så att vår eladrin sjabblade bort den effekten)...

Att man har betydligt fler hitpoints från början gör att man inte är lika känslig för att dö direkt av ett slag. Huruvida detta är bra eller dåligt är väl högst subjektivt, men jag ser det som en fördel. I 3E har jag nästan uteslutande låtit folk börja på lvl 2 för att undvika den risken. De som vill se den enorma utvecklingen från otränad bondpojke till fantastisk övermänniska kommer nog dock bli besvikna... Monstren har också boostats upp, annars skulle vi nog inte ha dött av ett koboldgäng Vissa monster, "minions", är dock riktigt klena - de vi mötte dog av en smäll och gjorde bara 2 HP i skada/träff). Deras främsta roll verkar vara att positionera sig för att ge starkare polare taktiska fördelar (flanka etc.).

Vi hade inga magiska föremål, så huruvida "Christmas tree"-effekten har minskat är svårt att avgöra utifrån lvl 1-spel (den effekten har ju aldrig varit speciellt stor på den nivån).

Organ

Out of time, out of mind
Jag vet egentligen inte hur mycket jag får berätta i förhållande till min ytterst strikta NDA...
Du kan ju alltid döda mig efteråt. :gremgrin:

/Anders

Hunk

Hero
Vad är D&D Experience?
Ett D&D-konvent som arrangerades av WotC i februari. Mer info och den rules primer och de karaktärer som användes under konventet kan man hitta här.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Det finns tydligen hopp för D&D också.
Jag skulle väl knappast hoppa jämfota av glädje om jag var du. Jag lever i full förvissning om att D&D även fortsättningsvis kommer att vara så långt ifrån det du menar med »rollspel« att det är din anti-kopp te. :gremgrin:

Grog

Swordsman
(det blev en TPK!)
Gesundheit!

Det kändes som att alla klasser var användbara hela tiden på lvl 1 och "liret" flöt bättre än vad 3.5E brukar göra,
Bra!

Jag hoppas det kommer nagot kul dataspel sa man kan testa systemet i lugn ro innan man ger sig ut i varlden bland farliga rollspelare.

Hunk

Hero
Potentiell nackdel

Tänkte babbla lite mer ostrukturerat...

En grej som kan vara en nackdel med 4E är möjligen att klasserna blir mer lika varandra än de var tidigare (nu tänker jag bara med avseende på strid, eftersom det i princip är det enda vi har testat). Hitpoints är mer lika (inga jätteskillnader mellan en fighter och en wizard), alla är mer mobila, ingen får slut på användbara attacker etc. Tidigare har ju wizardens taktikval varit väsenskillda jämfört med fighterns och det har gjort att de har spelats på helt olika sätt. I 4E känns det som att skillnaden betydligt mindre mellan klasserna. Warlocken och rangern var t.ex. väldigt lika varandra, men det kanske beror på att båda är ranged strikers. Vi hade inte med någon wizard (jag vägrade spela tiefling), men vid en snabb koll på karaktärsbladet verkade det inte som att han skulle ha spelats särskilt annorlunda.

Bombu

Hero
ascoolt! :zeppelinare:

Det verkar ju riktigt bra, vi är nog ganska många som är spända på hur 4th edition kommer te sig när man väl spelarl.

men att ni lyckas få upp tempot på det och att dm lyckas hålla fullt med folk engagerade lovar ju väldigt gott. hoppas det står sig med detta.

att man kommer gå över till 4th edition känndes innan som rätt givet men att du också känner så gör ju att man blir mer säker på sin sak.

gott så! :t6r-6:

Grog

Swordsman
ascoolt!

Det verkar ju riktigt bra, vi är nog ganska många som är spända på hur 4th edition kommer te sig när man väl spelarl.
nåja, nu ska vi lugna ner oss lite. visst är jag spänd på att se hur 4e kommer vara, men jag har ännu inte hittat ett d&d som faller mig på läppen, så jag har sansade förväntningar. som hemknåpare tycker jag det är oftast mer givande att testa spel man inte gillar. man lär sig hur man inte ska göra, och stundtals blir man konverterad över till den mörka sidan av kraften vilket är extra festligt.

/grog, som lider av en lättare släng av krankianska åkomman (och därtill för tillfället vägrar använda versaler).

Bombu

Hero
nåja, nu ska vi lugna ner oss lite. visst är jag spänd på att se hur 4e kommer vara, men jag har ännu inte hittat ett d&d som faller mig på läppen,
nej det förstår jag ju att alla inte är lika tända på dnd,

jag menade mest att jag tycker det verkar ascoolt med dnd4th edition och att det jag hört hitils verkar vettigt och bra. när jag använde ordet många så blir det ju lite tvetydigt hur många som är många så jag förstår din kommentar och

att det finns många här som inte gillar dnd det visste jag ju.

till var och en sin :tekopp:

Bombu

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: Potentiell nackdel

Precis min känsla. Det tycks lite som att spela Gauntlet. Man kan välja Elf, wizard eller barbar, men alla gör samma sak. Nån kanske skjuter snabbare, nån går snabbare men spelet är i stort det samma.

Allt annat verkar däremot suveränt.

Jag tror man måste vänta tills man har mer material. Jag menar på podcasts och sånt så har de hela tiden tryckt på att man kan utveckla sina classer åt olika håll, mycket mer än i 3.X. Jag vågar tro på det.

Hittils har man kunna spela premadegubbar till lvl 3, och böckerna kommer täcka spells och abilities till 30. Det känns som att man inte kan uttala sig om hur lika/olika RP kommer vara varandra efter ett tag.

/lasergreger - vill verkligen att det ska vara bra.

Hunk

Hero

Det var därför jag skrev potentiell - en tretimmarssession med färdiggjorda karaktärer och ett halvgissat spelsystem är nog inte tillräcklig grund för att kunna dra några djupgående slutsatser. Eftersom jag är en rättvis och balanserad person tyckte jag dock att det var rimligt att inte bara häva ur mig okritiska hyllningar.

Jag tror, efter vad jag har snappat upp i Wizards Presentsböckerna, på internet och vid nämnda speltest, att jag kommer att gilla spelsystemet i 4E bättre än i tidigare editioner. Mina förhoppningar är att 4E skall klara av att uppfylla 3E:s flexibilitet samtidigt som det blir smidigare (jag har mycket svårt att spelleda 3E efter lvl 7-8). Vad jag snarare är rädd för är att delar av den "känsla" jag förknippar med D&D skall gå förlorad (vilket den delvis redan har gjort i 3E). Stora axelpuffar, färglada rustningar/vapen och warforged är egentligen inte min kopp te. Förhoppningsvis kommer systemet att vara tillräckligt bra och flexibelt så att man kan lira mer sword & sorceryaktigt än glättigt :gremsmile:.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Säg mig, om vi talar "sword & sorcery-aktigt" spel, är då inte tieflings egentligen vettigare än gnomer? Demonbesmittade människor känns avsevärt mer Howard, Leiber och Moorcock än vad småvuxna lustigkurrar gör, åtminstone i min ringa mening.

Hunk

Hero

Det har du säkert rätt i :gremsmile:. Sword & sorceryaktigt är nog egentligen inte rätt term för att beskriva vad jag menar, men jag kan inte komma på någon bättre ("old school" kanske?). Mycket av mitt agg mot tieflings baseras på att de alltid är fult porträtterade i Wizards artwork. Hade de sett mer melnibonéiska ut hade saken varit en annan...

Gnomer behöver dessutom inte vara lustigkurrar. Dragonlance har förstört mycket - tinker gnomes, ful artwork och kenders är bara exempel på eländet. Gnomer får gärna vara sura chaotic evilsnubbar som bor förruttnade stubbar!

Det var därför jag skrev potentiell - en tretimmarssession med färdiggjorda karaktärer och ett halvgissat spelsystem är nog inte tillräcklig grund för att kunna dra några djupgående slutsatser.
Det var mer ett svar på ond bråd död's post :gremsmile:

Gnomer får gärna vara sura chaotic evilsnubbar som bor förruttnade stubbar!
Ja, de är ju monster i denna edition :gremlaugh:

/lg