Nekromanti D&D-köp

Organ

Out of time, out of mind
Vilka böcker skulle ni vana D&D-spelare säga är minimikravet för den som vill dra igång en D&D-kampanj? Räcker det med DM´s Handbook samt Players Handbook, eller finns det några andra måsten? Och vilken värld skulle ni rekomendera, klassikern Greyhawk eller några, i sammanhanget, av nykomlingarna?

/Anders (vars enda praktiska erfarenhet i ämnet, förrutom det faktum att han faktiskt äger ett gammalt dammigt ex av "Unearthed Arcana" (fråga honom inte hur han kom att ha den i sin ägo, det har han ganska diffusa minnen av), är att han sommaren 1986 spelade en kort (level 1-5) men intensiv AD&D-kampanj)

Rev

Warrior
Player's Handbook och Dungeon Masters Guide är det enda som jag personligen tycker är absolut nödvändigt, även om Monster Manual självklart är en mycket användbar resurs.Angående världar kan jag varmt rekommendera Greyhawk. Många andra säger att den är gråtrist och tråkig, men skrapar man lite på ytan och t.ex. kikar lite på nätet (det finns många bra fansites) upptäcker man att det inte alls är så. Enligt mig passar Greyhawk för alla slags kampanjer, från grotthackande till ultraseriös politisk intrig. Att världen (till skillnad från t.ex. Forgotten Realms, som jag personligen tycker påminner om en färgglad powergamingcirkus) känns ganska rimlig kulturellt och geografiskt sett är ju inte heller en nackdel.Men som sagt, det är bara min åsikt.-R

Jaak

Warrior
Du har helt rätt enligt mej Greyhawk e bra. Å PHBn och DMGn e de man ska ha om man ska börja spela.

Archer

Swashbuckler
Med Players Handbook, Dungeon Masters Guide, och Monster Manual har du allt du behöver för att skapa din egen kampanj, och eventuellt egen kampanjvärld. De tre böckerna räcker mycket långt, även om jag anser att Players Handbook och Monster Manual räcker om man bara vill prova att spela D&D lite. Dungeon Masters Guide är enligt min åsikt ett ovärdeligt hjälpmedel för spelledaren då den innehåller allt som spelledaren behöver veta och lite till, samt är fylld med tips om hur man hanterar dessa saker (nog den bästa bok jag vet om hur man spelleder).

Duddmannen

Hero
Greyhawk rimlig?! (lite OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Att världen (till skillnad från t.ex. Forgotten Realms, som jag personligen tycker påminner om en färgglad powergamingcirkus) känns ganska rimlig kulturellt och geografiskt sett är ju inte heller en nackdel

<hr></blockquote>

Ja, lika rimlig som Eons Mundana i så fall. Greyhawk har ju egentligen bara ett problem: Världen är ett lapptäcke av kulturer som kommit till vartefter man har behövt en ny setting. Jag håller med om att det är en bra värld att spela i, men att den skulle kännas rimlig kulturellt och geografiskt håller jag däremot inte med om.

Forgotten Realms har i detta avseende en stor fördel: Hela världen byggdes på en gång och av ett och samma team. Därför är DEN mer homogen och rimlig. Men dyr.

PS
Inget ont om Powergaming. Jag anser det vara varje spelares gudagivna rättighet att ibland få opta och powergamea. Men bara ibland.
DS

Det kan ju vara rätt kul att träffa på lite monster när man äventyrar, och då inkluderar jag såna som orcs, kobolds, bugbears, mm. Så då kan det vara på sin plats att köpa MM( speciellt nu innan den tar slut och prishöjs till 300 kronor i din lokala spelbutik från 200 kr. Den kan ju redan ha prishöjts.)

chrull

Stockholm Kartell
jag klarar mig inte utan: PH, DMG, MM , FRCS och MOTP... men det är ju för att jag vill spela i Planescape..

chrull

chrull

Stockholm Kartell
FAQ:n rör bara forumen och webbplatsen.. inte speciella spel...

Du har inte hängt med på www.rollspel.nu! Läs in dig på www.rollspel.nu-forumet, under DarkAngels mfl:s tråd.

Det kommer att bli nya FAQ:s som kommer att behandla dom enskilda forumen, spm i det fall Dungeons & Dragons-forumets egen FAQ:s. Där är det meningen att man ska ta upp svaren till de frågor som ofta kommer upp, i detta fall vad som är ett bra startpaket för D&D. Kontakta DarkAngel för att skicka in FAQ-bidrag för dom olika forumen, inklusive detta, det är han som har hand om sammanställningen av FAQ:n för de olika forumen.

DragonLord

Warrior
Jag har nyligen börjat spelleda en D&D- kampanj. allt jag använder för tillfället är PH, DMG och MM. Om du(som jag)är för lat för att fixa en egen värld så tycker jag att du ska skaffa FRCS. Dyr men jag tror den är värd det... Har inte köpt den själv än... Men de första tre är absolut ett måste.

SÅ SPRING IVÄG OCH KÖP DEM INNAN DE HÖJER PRISERNA!!!/images/icons/spook.gif

DragonLord

chrull

Stockholm Kartell
ojdå.. nej.. jag har verkligen inte hängt med.. :D

jg har inte varit på forumen på ett tag eftersom jag inte har en dator för tillfället...

ska kolla upp saken

Rev

Warrior
Rimlighet [Långt, OT]

Ja, lika rimlig som Eons Mundana i så fall. Greyhawk har ju egentligen bara ett problem: Världen är ett lapptäcke av kulturer som kommit till vartefter man har behövt en ny setting. Jag håller med om att det är en bra värld att spela i, men att den skulle kännas rimlig kulturellt och geografiskt håller jag däremot inte med om

<hr></blockquote>

Greyhawks rimlighet märks först och främst om man studerar världens tidiga historia, folkvandringarna och de olika nationernas ursprung o.s.v. Nationer och grupperingar existerar i Greyhawk på grund av en anledning, inte för att Ed Greenwood tycker det är tufft (som så ofta är fallet med FR). Man tar också hänsyn till geografiska faktorer (för det mesta, i alla fall). I Forgotten Realms verkar bergskedjor, öknar o.s.v. existera utan någon som helst hänsyn till trovärdiga geografiska tendenser. Att Greyhawk skulle vara ett lapptäcke av olika kulturer vet jag inte om jag håller med om - den enda kulturen (förutom barbarfolken) som skiljer sig från den förhållandevis standardiserade västerländska fantasybilden är de bakluniska staterna (arab-influerade) som håller till ganska långt bort från händelsernas centrum.

Det är viktigt att skilja på kulturer och folkgrupper i GH, de är inte alls samma sak.Ett lapptäcke kan man däremot kalla FR, som lyckats placera bronsålderns Egypten granne med senmedeltida stater och något slags isbarbarer. Detta kan man förmodligen skylla på Ed Greenwood, som konstruerade 90% av Forgotten Realms helt själv (världen i sig skrevs från början inte av något "team", möjligtvis gjorde den nya 3E-boken det). Man har sedan lagt till olika kampanjmiljöer (sydamerikanska inkaimperier, feodala Japan, tidigmedeltida Arabien) som ett slags add-ons.

Angående powergaming: Tycker man det är skoj att opta och få en tuff och häftig rollfigur kan man väl lika gärna spela Diablo 2?

-R

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
PHB, DMG, MM och FRCS

Eller alltså Player's Handbook, Dungeon Master's Guide, Monster Manual och Forgotten Realms Campaign Setting. Om du är van rollspelare kan det räcka med Player's Handbook, Forgotten Realms Campaing Setting och d20 SRD (som är gratis och finns på www.opengamingfoundation.org). /M

Staffan

Myrmidon
Re: Rimlighet [Långt, OT]

Ett lapptäcke kan man däremot kalla FR, som lyckats placera bronsålderns Egypten granne med senmedeltida stater och något slags isbarbarer.

<hr></blockquote>

Och? Det gör det ju bara så mycket lättare att byta kampanjstil om man skulle vilja...

Dessutom är det i runda slängar 4000-5000 km mellan Mulhorand och Icewind Dale. Detta motsvarar avståndet mellan Malmö och Kairo.

Duddmannen

Hero
Powergameing

Angående powergaming: Tycker man det är skoj att opta och få en tuff och häftig rollfigur kan man väl lika gärna spela Diablo 2?

<hr></blockquote>

Betyder det att du spelar D&D för att man får göra verklighetsnära och realistiska figurer? Jag har aldrig litat på människor som säger att de INTE vill ha en tuff och häftig rollfigur. Den sortens ödmjukhet klingar än mer falskt om man spelar D&D. D&D är inte ett spel för socialrealism eller djupa personlighetsstudier. D&D är rakt igenom underhållning, vare sig man vill ha action eller intriger, humor eller drama, gore eller sex. Eller allt på en gång!

Diablo 2 är mycket riktigt ett bra spel att opta och powergamea i. Men det är svårare att fuska på datorn än det är när man spelar D&D med polarna.

Feliath

Swashbuckler
PHB, DMG, MM och Greyhawk Gazetteer

De tre core books tycker jag nog är nödvändiga allihop - DMG:n innehåller ju infon om hur magiska föremål fungerar och hur man tillverkar dem, t.ex. Eftersom jag tycker att Greyhawk är betydligt bättre än Forgotten Realms rekommenderar jag att du skaffar Greyhawk om du inte orkar (läs: inte känner att det tjänar något syfte) göra en egen värld. FR lider bland annat svårt av ULS, Ultra Level Syndrome, en sjukdom som gör att alla NPCs i världen är jättehöglevlade och rollpersonerna inte har något existensberättigande.
Dessutom kan man köpa magiska föremål i affärer. /images/icons/hairy.gif

/Feliath

FR är alldeles ok........

.....det lider inte alls av ULS. Vi i vår spelargrupp spelar en låglvlkampanj och dom NPC's vi möter har lvl 3 när dom är stygga och stora typ. Så jag håller nog inte med dig om att alla NPC's är jättehöglevlade i Forgottten Realms.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Rimlighet [Långt, OT]

den enda kulturen (förutom barbarfolken) som skiljer sig från den förhållandevis standardiserade västerländska fantasybilden är de bakluniska staterna (arab-influerade) som håller till ganska långt bort från händelsernas centrum.

enformigt....

Nu är jag ju inte sådär jätte insatt i FR eftersom jag föredrar lite mer exotiska kampanjer..

Men den enda öken jag kan minnas som ligger konstigt till är ju den i norr.. och den finns det ju en förklring till så...

Rev

Warrior
Re: Powergameing

Betyder det att du spelar D&D för att man får göra verklighetsnära och realistiska figurer? Jag har aldrig litat på människor som säger att de INTE vill ha en tuff och häftig rollfigur. Den sortens ödmjukhet klingar än mer falskt om man spelar D&D. D&D är inte ett spel för socialrealism eller djupa personlighetsstudier. D&D är rakt igenom underhållning, vare sig man vill ha action eller intriger, humor eller drama, gore eller sex. Eller allt på en gång!

<hr></blockquote>

Jag spelar D&D för att det är ett enkelt och intuitivt system som är lätt att lära sig och bygga ut vid behov. Djupa och realistiska rollfigurer kan man bygga i vilket rollspel som helst om man anstränger sig lite.Och vad är det som säger att man inte kan rollspela t.ex. socialrealism i D&D? Står det i regelböckerna, eller?-R