Nekromanti D&D Minis = RIP???

Ond bråd död

Swashbuckler
Antagligen så vart inte 4ed den push som spelet behövde. Hur mycket kan övergången till 2.0 spelat in fö? Axis & Allies miniatures gjorde en liknande stor förändring och fansen blev rasande. Jag vill minnas att gamla mageknight sägs ha dödats av en 2.0 version.
Men vad vet jag, ingen här verkar spela figurspelet utan använder bara gubbarna till rollspel/rutin samlar.

Eksem

Champion
Jag är inte överraskad, trots att DDM såg ljust ut inledningsvis så verkar det helt dött nu. Aktiviteten på Underdark är i princip noll, och ingen verkar vilja spela DDM2. Det har med allra största säkerhet absolut noll att göra med bankkrisen och allt att göra med att folk inte tyckte att DDM var så jäkla roligt ändå.

Däremot vill vi alla ha feta minis till våra rollspelskampanjer!

Semi-randomized packs? Slippa få 3 Cleric of Pelor men aldrig några Mind Flayers? Visst, det kanske blir dyrare (5 istället för 8, för samma pris?), men så här i efterhand kunde jag lätt bytt mina 5(!) Bulette mot 1 Hook Horror (eller typ vad som helst mot Mind Flayers och Beholders).

Flurtis

Hero
Det har med allra största säkerhet absolut noll att göra med bankkrisen och allt att göra med att folk inte tyckte att DDM var så jäkla roligt ändå.
Nåja nu skriver ju wizard att anledningen till att dom lägger om produktionen är ju höjningen på produktionskostnaden dom senaste 12 månaderna (vilket med all säkerhet har med ekonomikrisen att göra) tillsammans med ett dalande intresse för Skirmish spelande.

För oss rollspelare är ju detta mycket bra, fast ändå tycker jag att det är lite synd...

//Flurtis

Eksem

Champion
Inte för att dra igång en debatt om ekonomi, men höjda produktionskostnader av minis känns mer som en fråga om östasiens ekonomiska uppryckning än om Wall Street. Det viktigaste måste ju ändå vara det dalande intresset för skirmish-spelandet.

Jag tycker bara det är schysst. Jag är glad att en ekonomisk modell jag ogillar är en som förlorar, för en gångs skull. Däremot skulle jag bli väldigt besviken om de var tvugna att lägga ned minisproduktionen.

P Lex

Warrior
HJK said:
Axis & Allies miniatures gjorde en liknande stor förändring och fansen blev rasande.
Vissa fans blev säkert rasande men det är ganska lite gnäll i leden nu. I december släpps det tredje setet till version 2 och ett fjärde set kommer till våren så AAM ser ut att ha överlevt förändringen.